2024
- Uppmärksamhet : En antologi, Bokförlaget Faethon, 2024. .
- Förord, Ingår i: Uppmärksamhet, Bokförlaget Faethon, 2024. Kapitel av bok. .
- Kommunpoeten : Kulturbryggan, Jimmy Alm och institutionaliserad modernism, Ingår i: Litteratur, konst och politik i välfärdsstatens Sverige, Kungl. Vitterhets Historie och Antikvitets Akademien, 2024. Kapitel av bok. .
- Against Adventure : A reminder from Thomas Kuhn, NERA 2024 : 2024. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Höra efter : Utbildningsfilosofiska perspektiv på uppmärksamhet och läsning, Ingår i: Uppmärksamhet, Bokförlaget Faethon, 2024. Kapitel av bok. .
- Skoldebattens retrotopi : Läskrisen som katastrofscenario, Skola & Samhälle, 2024. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Feedback on writing in the virtual classroom. “It became a new way of thinking of learning for me as a teacher”, Abstract Book : 2024. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Under ytan - explicitgörande av ämnesliteracy i texter skrivna av elever med utländsk språkbakgrund, 2024. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- “It’s Important to get into the Community” – Students’ Voices on Disciplinary Literacy, Opportunities and Challenges in a Linguistically Diverse Classroom, 2024. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- "Kanske det händer till oss” – ämnesliteracy under ytan : Analys av texter i samhällskunskapsämnet skrivna av elever med utländsk språkbakgrund, 2024. Konferensbidrag : refereegranskat. .
2023
- Facts vs. ”Flum” : Conceptions of Humanistic Knowledge in the Debates on Swedish School, NoFa9 – The 9th Nordic Conference on Subject Education : 2023. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Litteraturdidaktiska gränser : stat, subjekt, estetik, Ingår i: Gränser, Natur & Kultur, 2023. Kapitel av bok. .
- Managing Uncertainty : Ambivalence and Resonance in Literature Education, Literary Development Reconsidered : 2023. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Barnboken och undergången : Preapokalypsens funktion i barn- och ungdomslitteratur, Litteraturdidaktik i framtiden och framtiden i litteraturen : 2023. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Från progressivism till postmodernism : Om den föränderliga synen på ”flum”, HumaNetten, 2023, No. 51, 259-271. Artikel. .
- “The best way to explain it is to do it” : An ongoing empirical study focusing on how university teaching staff use modelling to help students develop their academic literacies, 2023. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Kortsiktiga betyg, långsiktiga mål : Sopdykaren och andra bedömardilemman, Ingår i: Skrivundervisningens praktiker, Gleerups Utbildning AB, 2023. Kapitel av bok. .
- Grammatikundervisning för alla kunskapsformer, Abstraktbok : 2023. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Att handleda elever i skrivutveckling, Ingår i: Skrivundervisningens praktiker, Gleerups Utbildning AB, 2023. Kapitel av bok. .
- Legitimation of digitalisation in education. A case study of vocational student teachers´ lesson plans, Utbildning och Lärande / Education and Learning, 2023, Vol. 17, No. 1, 65-83. Artikel : refereegranskat. .
- Digitalisation in Education : Scaffolding Language and Scaffolding Learning, 2023. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Breakout-rum – en plats för möten och mångfald i ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, 2023. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Didaktik in Practice; Searching for the What in the How, 2023. Konferensbidrag : refereegranskat. .
2022
- Från normkritik till normmedvetenhet : Problemen med "kritik" i skolan och litteraturundervisningen, Genusperspektiv på litteratur, litteraturvetenskap och litteraturundervisning : 2022. Konferensbidrag. .
- Prekariatets arbetarlitteratur? : Arbete och ideologi i influencerböcker, Nordisk arbetarlitteratur VIII : 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- En kommande bildning : Svenskämnet efter ämnesbetygsreformen, SMDI 2022 : 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Kortsiktiga betyg, långsiktiga mål – svensklärares dilemman i skrivundervisning och bedömning, 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Att undervisa i teater : Presentation av antologin Att undervisa i teater utgiven på Studentlitteratur i augusti 2020 (red: Ahlstrand, P., & Remfeldt, J.), 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- The Runic Inscriptions of the Isle of Man, NOWELE, 2022, Vol. 75, No. 2, 263-267. Artikel : refereegranskat. .
- Bortom kontextualisering – försök med perspektivvidgande grammatikundervisning i lärarutbildningen, 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Learning from the Covid-19 pandemic: What is the role of digital resources and multimodal literacy in virtual teaching?, 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Den virtuella bokcirkeln : samtalande, läsande och skrivande i en språkutvecklande förening, 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- En väv av förståelse : Mellanstadieelevers utsagor om sin fiktionsläsning, Forskning om undervisning och lärande, 2022, Vol. 10, No. 1, 119-139. Artikel : refereegranskat. .
- Gästredaktionell kommentar, Forskning om undervisning och lärande, 2022, Vol. 10, No. 1, 3-6. Artikel. .
- Flicka med stora skor. Pippi Långstrump i debatt, forskning och läsares minnen, Ingår i: Flickboken och flickors läsning. Flickskapande nu och då, Makadam Förlag, 2022. Kapitel av bok. .
- Plagg och kamp! Om klädernas plats och funktion i Martha Sandwall-Bergströms Kulla-Gullasvit, Ingår i: Flickboken och flickors läsning. Flickskapande nu och då, Makadam Förlag, 2022. Kapitel av bok. .
- Risks and responsibilities in the workplace: : Employees discussing evacuation situations, Journal of Applied Linguistics and Professional Practice, 2022, Vol. 16, No. 3, 265-288. Artikel : refereegranskat. .
2021
- Känslor spelar roll – om bildning och kollektiv dramatexttolkning på gymnasiet, LDN2021, Högskolan Kristianstad, 2021-11-11 –12 Litterturdidaktik och känslor (LDN=Litteraturdidaktiskt nätverk) : 2021. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- The runes of the kingdom : 100 Danish stories, 2021. .
- Critical Literacy and Contemporary Literatures, Ingår i: The Handbook of Critical Literacies, Taylor and Francis Inc., 2021. Kapitel av bok. .
- Att göra sin röst hörd – en didaktiskt orienterad bilder-boksanalys av Naturen och Mitt bottenliv – av en ensam axolotl, Forskning om undervisning och lärande, 2021, Vol. 9, No. 3, 28-47. Artikel : refereegranskat. .
- P(ICT)ures of writing development in teacher training and classroom teaching, 2021. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Örjan Torell : till minne, Dagens Nyheter, 2021. Artikel : populärvetenskaplig. .
2020
- Teater som kollektivt lärande, Ingår i: Att undervisa i teater, Studentlitteratur AB, 2020. Kapitel av bok. .
- Publikmötet i kommunikativt perspektiv, Ingår i: Att undervisa i teater, Studentlitteratur AB, 2020. Kapitel av bok. .
- Amatörteater och folkbildning – ett konkret fall, Ingår i: Att underrvisa i teater, Studentlitteratur AB, 2020. Kapitel av bok. .
- Charlotte Lindgren samtalar med Catharina Nyström Höög om bilders grammatik : Inför grammatikdagen 20 mars 2020, Högskolan Dalarna, 2020. .
- Att skriva med och utan digitala verktyg, Skolverket, 2020. .
- Framåt och uppåt : Om bilder och bildmotiv i svenska myndigheters värdegrunder, HumaNetten, 2020, Vol. 44, 207-228. Artikel : refereegranskat. .
- Martha Sandwall-Bergströms väg till flickböckerna, HumaNetten, 2020, No. 45, 355-374. Artikel. .
- In case of emergency : A responsibility perspective on evacuation practices, 2020. Konferensbidrag : refereegranskat. .
2019
- Legitimation of value practices, value texts, and core values at public authorities, Discourse & Communication, 2019, Vol. 13, No. 4, 398-414. Artikel : refereegranskat. .
- Estetiskt erfarande i rollarbete inom teaterproduktion på gymnasiet, NEÄL 2019: Aesthetic Experiences In Education : 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Interacting : Coordinating text understanding in a student theatre production, Göteborgs universitet, 2019. Doktorsavhandling. .
- The development of text understanding related to student agency and aesthetic resistance, LDN2019: LITTERATURSTUDIERS SAMHÄLLSRELEVANS, Falun, Högskolan Dalarna 2019-11-07 – 08 (LDN = Litteraturdidaktiskt nätverk) : 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Didaktikens gycklare – På vilket sätt kan Goffmans ramteori och dialogisk teori hjälpa oss att förstå mer av lärande inom drama/teater?, Dis2019 - Dramaforskning i Sverige, Stockholms universitet, 22-10-24 – 25 : 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Den multimodala sakprosan, Sakprosa, 2019, Vol. 11, No. 4, 1-50. Artikel : refereegranskat. .
- Planning for assessment or teaching? : Studying lesson plans made by teacher students for pupils in upper secondary school, 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Legitimation in teacher education: a need to shift focus from assessment to teaching, 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Lärarstudenters lektionsplaneringar utifrån läs- och skrivdidaktiskt perspektiv, 2019. Konferensbidrag. .
- Vetenskaplig publicering på svenska : ett måste, och vårt ansvar, Språkbruk, 2019, Vol. 38, No. 4, 42-46. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Recension av Lundin, Katarina: Att utbildas till svensklärare i teori och praktik, 2019. .
- Special teacher education universals, 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- A Comparison of University Curriculum in Special Teacher Education in Finland and Sweden, Nordic Journal of Comparative and International Education, 2019, Vol. 3, No. 2, 20-36. Artikel : refereegranskat. .
- "Rädda, larma, släck" eller "stå kvar och tryck på knappen"? : Språkvetenskapliga perspektiv på brandskyddsinformation, 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
2018
- Collaborative development in transforming drama text to stage text, 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Språkets struktur, 2018. .
- Faktorer bakom variationen kring dativ i färöiskan, 2018. Konferensbidrag. .
- Att skriva med och utan digitala verktyg, Skolverket, 2018. .
- Keeping the discussion among civil servants alive : 'Platform of values' as an emerging genre within the public sector in Sweden, Scandinavian Journal of Public Administration, 2018, Vol. 22, No. 3, 17-38. Artikel : refereegranskat. .
- Prøver, måling og og evaluering – pedagogiske utviklingsverktøy eller måleredskaper? : Et kritisk perspektiv på vurderende og dokumenterende sakprosa i skole og barnehage, Sakprosa, 2018, Vol. 10, No. 2, 1-15. Artikel : refereegranskat. .
- Ett språk för vår tid, 2018. .
2017
- Från dramatext till scentext – textförståelse i rörelse i en teaterproduktion på gymnasiet, DiS2017 – Dramaforskning i Sverige, Stockholms universitet, 2017-11-03 : 2017. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Charlotte Lindgren intervjuar Wei Hing Rosenkvist och Solveig Malmsten inför Grammatikdagen 2017 vid Högskolan Dalarna, Högskolan Dalarna, 2017. .
- Avliva myter i språkhistoria, Svenskläraren, 2017, No. 3. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Writing roles: a model for understanding students' digital writing and the positions that they adopt as writers, Computers and Composition, 2017, Vol. 46, 56-71. Artikel : refereegranskat. .
- Från sats och mening till form och färg : Språkvetenskaplig textforskning och dess samtida utmaningar, Ingår i: Varför språkvetenskap? Kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter, Studentlitteratur AB, 2017. Kapitel av bok. .
- Texts at work: The construction of an ideal workplace in 'platforms of values', Ingår i: Discourse Studies - Ways and Crossroads, Peter Lang Publishing Group, 2017. Kapitel av bok. .
- The Education of Special Educators in Sweden and Finland, 2017. Konferensbidrag : refereegranskat. .
2016
- Pimpa Texten – En etnografisk studie av gymnasieelevers meningsskapande i dramatext, NÄD 2016 – Nätverk för ämnesdidaktisk forskning, Malmö Universitet, 2016-04-20-21. Ämnesdidaktiska broar. : 2016. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- En profil i profilen : Vänbok till Bo G Jansson, Högskolan Dalarna, 2016. .
- Den öppna myndigheten : Om nya typer av texter, buzzwords och diskursiv antagonism vid svenska myndigheter, Svenskans beskrivning 34 : 2016. Konferensbidrag : refereegranskat. .
2015
- Några nedslag bland Dalarnas runinskrifter, Ingår i: En profil i profilen, Högskolan Dalarna, 2015. Kapitel av bok. .
- Dativ i modern färöiska : En fallstudie i grammatisk förändring, Uppsala universitet, 2015. Doktorsavhandling. .
- "Vi är professionella i vårt agerande och levererar i tid med rätt kvalitet" : Svenska myndigheters värdegrundstexter som multimodal genre, 2015. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Värdegrundstexter - ett nytt uppdrag för klarspråksarbetet?, Sakprosa, 2015, Vol. 7, No. 2, 1-16. Artikel : refereegranskat. .
- Klarspråk och klarspråksarbete - ett tema i tiden, Sakprosa, 2015, Vol. 7, No. 2, 1-8. Artikel : refereegranskat. .
- Blicken, buren och den vita snön : Nyckelord som utgångspunkt för en läsning av Darling River, Ingår i: Det skönlitterära språket, Morfem, 2015. Kapitel av bok. .
- För många texter kan skymma sikten : Om myndigheternas uppdrag, tidens ideal och policydokument vid svenska myndigheter, Myndighetstexter ur medborgarperspektiv : 2015. Konferensbidrag. .
- Klarspråk i framtiden, Bulletinen Klarspråk, 2015, 3-. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Visual Resources at Work : Atmosphere and Agency in platforms of values, 2015. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- One song with different tunes? : The novels Darling River and Lolita and their intertextual relations, 2015. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Litterär gestaltning i språkvetenskaplig belysning : Tre kvinnor - och en apa - i Darling River, Ingår i: En profil i profilen, Högskolan Dalarna, 2015. Kapitel av bok. .
2014
- Digitalisering utmanar skrivundervisningen, Svenskläraren, 2014, Vol. 58, No. 4, 10-13. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Digitalt skrivande utmanar undervisningen, Manus, 2014, No. 3, 8-9. Artikel : populärvetenskaplig. .
2013
- Literacy Teaching, Genres, and Power, Educational Enquiry, 2013, Vol. 04, No. 02, 279-300. Artikel : refereegranskat. .
- Genres in Transformation in Digital Classrooms, The 41st Annual Congress of the Nordic Educational Research AssociationDisruptions and eruptions as opportunities for transforming education : 2013. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- "Det är kul att veta att man kan saker" : Elever i årskurs 3 samtalar om läsning, Ingår i: Läsning, Natur och kultur, 2013. Kapitel av bok. .
- Fyll i och skriv på! : Analys av skrivuppgifter i läromedel i svenska för årskurs 4, Ingår i: Literacy i læringskontekster, Cappelen Damm Akademisk, 2013. Kapitel av bok. .
2012
- Changing learning conditions when early literacy practices go digital, the 40th Annual Congress of the Nordic Educational Research Association : 2012. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Digitalization of Early Literacy Practices, Proceedings of Canadian International Conference on Education, Guelph, Canada 18-21 juni 2012 : 2012. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Myndigheterna har ordet : om kommunikation i skrift, Norstedts, 2012. Bok. .
2011
- Master and memory ground : studies of Viking rune stone carver and writing environments in the Nordic countries, 2011. .
- Litterär text och SFL i lärarutbildningen : Några resultat från ett pilotprojekt, Svenskans beskrivning 31 : 2011. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Språk för framtiden - Language for the Future : Rapport från ASLA:s höstsymposium Falun, 12-13 november 2010 - Papers from the ASLA symposium in Falun, 12-13 November 2010, ASLA:s skriftserie, 2011. Rapport. .
2010
- Syns vi inte finns vi inte : Samiska, sverigefinska, finska och samer, sverigefinnar och finnar i några läroböcker i svenska och historia för den svenska ungdomsskolan, Tvåspråkiga barn i Norden TOBANO : 2010. Konferensbidrag. .
2009
- Rätt betoning gör dig förstådd, Språktidningen, 2009, Vol. -, No. 1, 17-19. Artikel. .
- Skriftpraktiker i gymnasieskolan : Bygg- och omvårdnadselever skriver, Stockholms universitet, 2009. Doktorsavhandling. .
2008
- Svensklärares arbete : om villkor för gymnasieskolans svenskämne, Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2008. Licentiatavhandling. .
- Mellan retorik och praktik. : En ämnesdidaktisk och läroplansteoretisk studie av svenskämnena och fyra gymnasielärares svenskundervisning efter gymnasiereformen 1994., Högskolan Dalarna, 2008. Doktorsavhandling. .
- Literacy and power : the cases of Tanzania and Rwanda, International Journal of Educational Development, 2008, Vol. 28, No. 6, 754-763. Artikel : refereegranskat. .
2007
- PANA V : Evaluation of a Literacy Project, 2007. Rapport. .
2006
- Etnografisk lingvistik i utbildningsforskning, Nordand, 2006, Vol. 1, No. 1, 73-88. Artikel : refereegranskat. .
- Literacy practices in rural Tanzania : the case of Karagwe, Journal of Multilingual and Multicultural Development, 2006, Vol. 27, No. 3, 225-240. Artikel : refereegranskat. .
- Litteracitetspraxis - ett begrepp som öppnar för skolutveckling, Svensklärarföreningens årsskrift, 2006, 152-160. Artikel. .
- Bilden av sverigefinländare, finländare, finska i Sverige, finska och Finland i läroböcker i svenska och historia samt i dagstidningar, Ingår i: Utbildningsval, sociala karriärer, språkliga kompetenser och identiteter. Del II Pilotstudiefasen, Mälardalens högskola, 2006. Kapitel av bok. .
- Mihin Pekka katosi?, Kieliviesti, 2006, No. 3, 13-16. Artikel. .
- Bilden av sverigefinnar, finnar, finska och Finland i några läroböcker i svenska och historia, Tekst i vekst. Teoretiske, historiske og analytiske perspektive på pedagogiske tekster : 2006. Konferensbidrag. .
- Samiska och samer i några läroböcker i svenska och historia för den svenska ungdomsskolan, Språklig mångfald och hållbar samhällsutveckling : 2006. Konferensbidrag. .
2005
- Teamwork? Man kan lika gärna samarbeta, Novus forlag, 2005. Bok. .
- Ord vi dissar, Språkvård, 2005, No. 2, 4-9. Artikel. .
- The Relationship between Literacy and ower: The Case of Literacy Practices in and out of School in Karagwe, Tanzania, Literacy without Boundaries : Proceedings of the 14th European Conference on Reading, Zagreb, Croatia 2005 : 2005. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Language ideologies and Schooled Education in Rural Tanzania : The Case of Karagwe, International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 2005, Vol. 8, No. 6. Artikel : refereegranskat. .
- Verbanvändning och språkvalsmönster, Tionde Nordiska Barnspråkssymposiet : 2005. Konferensbidrag. .
- Bilden av finska, sverigefinnar, finnar och Finland i några läroböcker i svenska, Språkforskning på didaktisk grund : 2005. Konferensbidrag. .
2004
- Literacy Practices in and out of School in Karagwe : The case of primary school literacy education in rural Tanzania, Centre for research on Bilingualism Stockholm University, 2004. Doktorsavhandling. .
- Call-response interaction in Karagwe, Tanzania, The 25th Ethnography Forum at the University of Pennsylvania : 2004. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Flitiga Lisa och busige Bert : Om könsrollsmönster i läroböcker, Svenskans beskrivning : 2004. Konferensbidrag. .
2003
- Literacy and relevant schooling in rural Tanzania, Multiliteracies and the Contact Zone : 2003. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Berättare i olika åldrar, Når barn erobrar språket. Ulike perspektiv på barns språkutvikling. : 2003. Konferensbidrag. .
2001
- Tvåspråkiga skolbarns verbanvändning i svenska, Stockholms universitet, 2001. Doktorsavhandling. .
- Verbanvändning i ett utvecklingsperspektiv, Börnesprogsforskning 2000 : 2001. Konferensbidrag. .
1997
- Simultan tvåspråkighet från förskoleåldern till tonåren. : Verbanvändning i några återberättelser, Flerspråkighetens dimensioner. Individ, familj och samhälle. : 1997. Konferensbidrag. .
1996
- Simultan tvåspråkighet från förskoleåldern till tonåren. : En projektpresentation, Sjätte nordiska barnspråkssymposiet : 1996. Konferensbidrag. .
Senast granskad: