Klassrumsmiljöns betydelse för lärares undervisning undersöks i en ny avhandling vid Högskolan Dalarna. Forskningen visar att den fysiska miljön spelar en central roll för lärarnas möjligheter att bedriva sin planerade undervisning.
Genom vår forskning vill vi bidra till ett gott samhälle – ett samhälle som vilar på demokratisk grund och som är socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbart för nuvarande och kommande generationer.
Klassrumsmiljöns betydelse för lärares undervisning undersöks i en ny avhandling vid Högskolan Dalarna. Forskningen visar att den fysiska miljön spelar en central roll för lärarnas möjligheter att bedriva sin planerade undervisning.
Åsa Grek, doktorand i mikrodataanalys vid Högskolan Dalarna, har i sin avhandling undersökt hur företag påverkas av olika faktorer och policys. Hon har analyserat effekten av korttidspermitteringsstödet, en åtgärd som infördes under pandemin för att stötta företag, och hur väl stödet fungerade.
En ny avhandling vid Högskolan Dalarna undersöker hur elever i årskurs nio ser på kontroversiella frågor i skolan och hur de hanteras i klassrummet. Studien visar på en klyfta mellan vad eleverna vill diskutera och lärarnas benägenhet att ta upp svåra ämnen.
Många skolor och förskolor har allt svårare att skapa de förutsättningar som krävs för en likvärdig utbildning.
En ny avhandling från Högskolan Dalarna undersöker maktstrukturer inom skolförbättringsprogrammet ”Samverkan för bästa skola” (SBS). Studien visar på riskerna med att både beskriva de lokala skolorna som problemet och samtidigt ge dem ansvaret för att lösa det.
Ett nytt projekt vid Högskolan Dalarna ska stärka innovation och forskning inom solenergi och batteriteknik. En ny laboratoriemiljö för tillämpad solelteknik och mellanstora batterilager ska byggas och integreras med högskolans befintliga energitekniska resurser.