Johanna Åkerlund, doktorand i vårdvetenskap, presenterar och diskuterar sin individuella studieplan "Preventivt arbete med ungdomar utan gymnasiebehörighet – kartläggning och stöd för att planera och hantera sin vardag".
Av alla de lärarutbildare som verkat i Falun torde Valborg Olander både vara en av de mest namnkunniga och betydelsefulla. Hör historien om en färgstark kvinna och en hennes engagerade bildningssträvanden för generationer av nya lärarinnor.
I denna öppna föreläsning delar Marcus Falk Johansson, universitetslektor i socialt arbete vid Högskolan Dalarna, insikter från både forskning och verklighet om anhörigskapets betydelse, utmaningar och behov av stöd.
Karen Stormats disputerar i pedagogiskt arbete med avhandlingen ”Mening med att läsa i historia. Lärares och elevers erfarenheter av mening med
att läsa skriven text i historieämnet i gymnasiet utifrån läs-ämnesförståelser”.
Jana Brehmer, doktorand i turism, kommer att hålla sitt licentiatseminarium "Understanding, Assessing and Conceptualising Visitor Compliance under Open Access. The case of Trail Pass Systems for Cross-Country Skiing in Sweden".
Forskningscentrum Kunskapsimplementering och Patiensäkerhet (KIPS) anordnar detta seminarium där forskare knutna till centrumet presenterar sin forskning och håller en metoddiskussion.
De utbildningsvetenskapliga seminarierna är öppna för alla som är intresserade. Seminarierna fyller flera viktiga funktioner, dels som ett led i kunskapsbyggande av det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet, dels för att stärka lärarutbildningarnas vetenskapliga grund.
Professor emeritus Jörgen Dimenäs bok Att lära till lärare har använts i landets lärarutbildningar i snart när tre decennier. I sitt föredrag berättar han om hur blivande lärarinnor i Falun lärde sig att använda skolträdgården som en pedagogisk resurs.
Följ med i ett öppet samtal om människans sökande efter mening, tillit och gemenskap – en möjlighet att ta del av nya perspektiv över en bit mat eller ett glas.
De utbildningsvetenskapliga seminarierna är öppna för alla som är intresserade. Seminarierna fyller flera viktiga funktioner, dels som ett led i kunskapsbyggande av det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet, dels för att stärka lärarutbildningarnas vetenskapliga grund.
Forskningscentrum ”KunskapsImplementering och PatientSäkerhet (KIPS)” vid Högskolan Dalarna bjuder in till ett öppet seminarium med presentationer och diskussioner kring forskning som behandlar frågor kring facilitering som implementeringsstrategi.
Forskarpanelen är ett webbsänt, återkommande forum med forskare och doktorander från Högskolan Dalarna. Varje avsnitt lyfts en aktuell fråga om skola och undervisning som Forskarpanelen tillsammans med en inbjuden gästforskare tar sig an.
Forskarnätverket YOUNG har bjudit in universitetslektor Maria Warne från Mittuniversitet för att förläsa och diskutera om "Photovoice med barn och unga - en metod för forskning och förändring".
Forskargruppen "Miljö, teknik och delaktighet" hälsar alla forskare välkomna till det tredje seminariet i höstens seminarieserie. Seminariet kommer att hållas på engelska.
I vår samtid talas om lärarbrist och svårigheter att locka unga människor att bli lärare. I sitt föredrag diskuterar professor Sara Irisdotter några förutsättningar för hur framtidens lärarutbildning skulle kunna bidra till ett hållbart och attraktivt läraryrke.
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.