Strategisk plan för Högskolan Dalarna 2027–2030

Strategin 2020–2026 är till stor del genomförd. För nästa period krävs fördjupning och konkretisering inom fem fokusområden för att högskolan ska fortsätta utvecklas till ett fullvärdigt akademiskt lärosäte. Under hösten 2025 tas utkast till strategisk plan 2027–2030 fram.

Bakgrund

Ett fullvärdigt akademiskt lärosäte kännetecknas i regel av nära anknytning mellan forskning och utbildning, utbildning på alla nivåer och ett stort inslag av kollegial styrning av den akademiska verksamheten. Stora steg har tagits i den riktningen sedan nuvarande strategi antogs (2020-2026). En organisationsförändring genomfördes som innebar att forskning och utbildning integrerades i ämnesbaserade institutioner, ett nytt arbetstidsavtal har tagits fram som säkerställer att lärare har forskning i tjänst, ett konsolideringsarbete på utbildningssidan genomförs inom flera miljöer, forskningscentrum har inrättats för att stimulera profilerad forskning och samverkan, ett fjärde tillstånd för att bedriva forskarutbildning har tillkommit och en ansökan om ett femte är har lämnats in till UKÄ och det kollegiala inflytandet har förstärkts genom inrättande av institutionernas ledningsråd.

Ett ytterligare steg i processen mot att bli fullvärdigt akademiskt lärosäte sker under hösten 2025 då lärosätet, efter en omfattande ansökningsprocess, undertecknar den internationella överenskommelsen Magna Charta Universitatum. Detta innebär att Högskolan Dalarna sällar sig till de cirka 970 universitet som gemensamt förbundit sig att värna akademisk frihet och institutionell autonomi.

Vägen framåt

Under perioden 2027–2030 är det högskoleledningens och högskolestyrelsens uppfattning att
Högskolan Dalarnas strategi bör utgöras av en strategisk plan som bygger vidare på nuvarande strategi (2020–2026). De fördjupade delarna ska utgöra en preciserad inriktning av ett antal områden med syfte att konkretisera hur vi arbetar för att stödja vår fortsatta ambition att utveckla Högskolan Dalarna till ett fullvärdigt akademiskt lärosäte. Samtidigt kräver högskolans ekonomiska läge och kommande minskade utbildningsanslag att även de ekonomiska aspekterna särskilt beaktas i arbetet.

Projektets syfte och övergripande mål

Syftet med processen är att ta fram ett förslag till strategisk plan för perioden 2027–2030, som ska lämnas till högskolestyrelsen för beslut i februari 2026. Processen ska också bidra till att medarbetare vid Högskolan Dalarna får kännedom om arbetet med att ta fram förslag till strategisk plan. 

Utgångspunkter för arbetet

Arbetet utgår från ambitioner inom fem fokusområden där styrelsen och ledningen ser att lärosätet behöver fördjupa sitt arbete, för att fortsätta utvecklas till ett fullvärdigt akademiskt lärosäte. 

  • Kollegial styrning av den akademiska verksamheten – Vi ska fortsätta utvecklingen av den kollegiala styrningen av den akademiska verksamheten, för att stärka forskningskulturen och sambandet mellan forskning och utbildning, samt ge den kollegiala organisationen större befogenheter och ansvar inom dessa områden.
  • Sammanhållna akademiska miljöer – Vi ska göra prioriteringar av utbildningsutbudet och konsolidera de sammanhållna akademiska miljöerna. Starka och sammanhållna akademiska miljöer stärker också forskningsmiljöerna och skapar en ekonomi som möjliggör fortsatt utveckling.
  • Forskningsmiljöer – Vi ska fortsätta utvecklingen av starka forskningsmiljöer och öka forskningens andel av verksamheten genom ökad externfinansiering, för att kunna konkurrera om medel, attrahera forskare och öka publiceringen av forskningsresultat.
  • Internationalisering – Vi ska utveckla och påbörja implementering av en sammanhållen internationaliseringsstrategi. Högskolan saknar idag en övergripande strategi för internationalisering. Ett strategiskt och systematiskt arbete är nödvändigt för att utveckla både utbildning och forskning.
  • Strategiska partnerskap med andra lärosäten – Vi ska utveckla och påbörja implementeringen av strategiska partnerskap med andra lärosäten. Partnerskap är viktiga för att skapa starka, kreativa och hållbara utbildnings- och forskningsmiljöer och bidrar till att vi kan nå våra strategiska mål.

Organisation för processen

Processbeställare och processägare

Högskolestyrelsen är processbeställare och har tilldelat rektor - processägare - uppdraget att ta fram en strategisk plan för perioden 2027–2030. Högskolestyrelsen beslutar i februari 2026 om planen ska antas. 

Styrgrupp

Rektors ledningsgrupp utgör styrgrupp under processen. Styrgruppen ger strategiska råd och rekommendationer till processägare och processledning. De tillför nödvändiga resurser, stödjer processledningen och håller sig kontinuerligt informerade om processens status.

Processledning

Processledning består av processägare och processledare. De har i ansvar att planera, leda och följa upp processarbetet.

Arbetsgrupper

Fem arbetsgrupper - en för varje fokusområde - har i uppdrag att ta fram förslag på aktiviteter som de ser kan bidra till ambitionen inom sitt tilldelade fokusområde. Förslagen bearbetas sedan av styrgrupp och processledning. 

Samtliga arbetsgrupper har kollegial representation, även om inte alla deltagare i en arbetsgrupp är valda av kollegiet. Deltagarna kommer från institutionsledningsråden, en deltagare från respektive institution i respektive arbetsgrupp. Uppgiften är dock inte att agera som representant för institutionen. Deltagarna är utsedda utifrån kompetens och omdömesförmåga och har i uppgift att bidra med att ta fram förslag till aktiviteter inom arbetsgruppens fokusområde, som bidrar till att utveckla hela lärosätet. Deltagarnas arbete sker inom ramen av ordinarie arbete. Varje arbetsgrupp leds av en ordförande från rektorsfunktionen. 

Ordförande: Dekan Linda Vixner

Ordförande: Vicerektor utbildning, Jonas Tosteby

Ordförande: Prorektor, Maria Jansdotter Samuelsson

Ordförande: Prorektor, Maria Jansdotter Samuelsson

  • Linda Tufvesson, universitetslektor energiteknik, avdelningsledare idrotts- och hälsovetenskap (IHOV)
  • Björn R. Blomqvist, universitetsadjunkt företagsekonomi, avdelningschef (IKS)
  • Lotta Wedman, universitetslektor matematikdidaktik, ämnesansvarig matematikdidaktik (IIT)
  • Anneli Fjordevik, proprefekt (ISLL)

Ordförande: Högskoledirektör, Katarina Hedlund Johansson

Referensgrupper

Under processen kommer tre referensgrupper vara delaktiga: en intern och två externa. 

Intern referensgrupp

Den interna referensgruppen består av deltagare från kollegiet, verksamhetsstödet, arbetstagarorganisationerna samt studentkåren. Gruppens uppdrag är att ge inspel på förslag till arbetsgruppernas sammansättning och ordförande, samt ge synpunkter på förslag till strategisk plan när ett första utkast är framtaget. Gruppen bidrar med en bredd av olika perspektiv så att planen blir väl förankrad och möjlig att genomföra i praktiken.

* Kan komma att ändras under processen, då SACO-S under tidpunkten för gruppens sammansättning ännu inte haft årsmöte, där roller och ansvar kan ändras. 

Digitala träffar via teams

  • 30 september kl. 11.00-12.30
  • 2 december kl. 14.00-16.00
  • 3 december kl. 09.30-11.30
  • 5 december kl. 13.00-15.00

Extern referensgrupp 1 - lärosäten

Består av representation från andra lärosäten. Deltagarna tillför erfarenheter och jämförelser från andra lärosäten, samt ger inspel som kan stärka kvaliteten och bredden i den strategiska planen.

  • Petter Aasen, Universitetet i Sørøst-Norge (extern ledamot i UFN)

  • Anne Söderlund, Mälardalens universitet (extern ledamot i I-LUN)

Digita träff via teams

  • 4 december kl. 09.30-11.30

Extern referensgrupp 2 - kommuner, näringsliv och region

Samverkan är ett av Högskolan Dalarnas signum. Genom samverkan med det omgivande samhället kan vi bygga starka sammanhållna akademiska miljöer som är väl förankrade såväl inom högskolan som hos berörda samarbetspartner. Denna externa referensgrupp består av av representation från kommuner, näringsliv och region. Gruppen ger inspel och synpunkter på relevans och regional förankring, samt bidrar med omvärldsperspektiv, behov och inspel som kan stärka högskolans strategiska plan.

Deltagare utses i oktober 2025 och kommer därefter presenteras här.

Tidsplan

Processens tidsplan med viktiga milstolpar och deadlines. Med reservation för ändringar.

  • 17 september: Processplan förhandlas med arbetstagarorganisationerna. 
  • 13 oktober – 7 november: Arbetsperiod för arbetsgrupper där de utifrån tilldelat fokusområde ska ta fram förslag.
  • 7 november 2025: Sista datum för arbetsgrupper att lämna in sammanställda förslag till processledare. 
  • 14 november: Styrgruppen genomför en workshop där de diskuterar arbetsgruppernas förslag och identifierar eventuella överglapp, beroender och synergier mellan dem. De ska även arbeta för att säkerställa att förslagen hänger ihop till en sammanhållen helhet som stödjer högskolans långsiktiga ambition om att bli ett fullvärdigt akademiskt lärosäte. Slutsatser tas vidare av processledningen i arbetet. 
  • 26 november 2025: Återrapportering från processledning till arbetsgrupper om hur förslagen har hanterats vidare.
  • 1 december 2025: Ett första utkast till strategisk plan beräknas vara klart. Styrgrupp och referensgrupper (intern och externa) får ta del av utkastet. 
  • 9 december 2025: Sista datum för referensgrupper att återkoppla eventuella synpunkter och inspel på utkastet.  
  • Januari 2026 (datum ej fastställt): Utkast till strategisk plan förhandlas med arbetstagarorganisationerna. 
  • 18 februari 2026: Förväntat beslut av högskolestyrelsen gällande vidare hantering av utkastet. 

Kommunikation

Kommunikation utgör en central arbetsform i hela processen och används
både som ett verktyg för samordning mellan olika aktörer och som ett medel för att skapa
engagemang, förankring och delaktighet. Kommunikationsansvar ligger på samtliga inom processen, såväl de som har processansvar som de som ingår i arbets- och referensgrupper. Bred information publiceras på medarbetarwebben, medan riktade kommunikationsinsatser görs till specifika målgrupper utifrån deras uppdrag och ansvar i processen.

  • 1–3 gånger/termin: Högskolestyrelsens sammanträden.
  • 2 gånger/månad: Styrgruppsmöten (rektors ledningsgrupp).
  • 2 gånger/månad:  MBL-information. Förhandling vid behov.
  • 1 gång /veckan under arbetsgruppernas arbetsperiod: Avstämningar med ordförande.

  • 24 oktober: Processledare besöker stödets ledningsråd för att informera om processen. 
  • 26 november: Återkoppling till arbetsgrupper om hur deras förslag tagits omhand. 
  • 19 december: Återkoppling till intern referensgrupp om hur deras synpunkter tagits omhand.  
  • Januari 2026: Återkoppling till externa referensgrupper om hur deras synpunkter tagits omhand. 
  • Vid efterfrågan: Institutionsmöten, avdelningsmöten etc. 

Vanliga frågor och svar

Är det en ny strategi som ska tas fram?
Nej, den strategiska planen kommer fungera som en fördjupning av nuvarande strategi, därav benämningen ”strategisk plan”. Planen ska hjälpa oss i arbetet med att nå vår vision och ambitionen om att bli ett fullvärdigt akademiskt lärosäte.  

Varför behöver vi en strategisk plan?
För att Högskolan Dalarna ska kunna utvecklas vidare inom fem utpekade fokusområden och för att planen ska ligga till grund för verksamhetsplanering under perioden 2027–2030.

Hur kommer processen gå till?
Arbetsformer tas fram i en processplan som förhandlas med facken under MBL. Mer detaljer delges när planen är beslutad.

Hur ser tidsramarna ut?
Förslag ska vara tillhanda högskolestyrelsen för beslut i slutet av februari 2026. Processen med att ta fram förslag på strategisk plan pågår under hösten 2025. Tidsramar är satta för att skapa förutsättningar för att en beslutad strategisk plan kan ligga till grund för verksamhetsplanering hösten 2026.

Kommer medarbetare bli delaktiga i processen?
Delaktighet sker främst via kollegial representation. Alla medarbetare deltar inte direkt, men har möjlighet att följa processen och ställa frågor på kommande möte.

Vilken del av planen påverkar min verksamhet direkt?
Konkreta mål, aktiviteter, tidplaner och ansvar tas fram i processen. När planen är beslutad blir det tydligare hur institutioner, avdelningar, enheter och medarbetare påverkas.

Hur påverkar planen mitt dagliga arbete under 2025/2026?
Inte alls. Fortsätt jobba som vanligt – arbetet med att ta fram förslag till strategisk plan påverkar inte dina nuvarande prioriteringar.

Hur kommer den strategiska planen påverka mitt arbete mellan 2027–2030?
Implementering av planen sker inom ramen för ordinarie verksamhetsplanering. När målen, aktiviteterna och ansvaret konkretiseras blir det tydligt hur varje enhet och medarbetare kan bidra i det dagliga arbetet.

När kommer planen att vara klar?
Högskolestyrelsen förväntas fatta beslut i slutet av februari 2026. När planen är beslutad kommer nästa steg för implementering och hur enheter kan bidra att kommuniceras tydligare.

Vem fattar de slutliga besluten?
Högskolestyrelsen fattar slutligt beslut om den strategiska planen.

Hur och var får jag löpande information om processen?
Nyheter kommer publiceras på medarbetarwebben under processen. Det kommer även vid högskoleövergripande möte finnas möjlighet att ställa frågor.

Hur kan jag få svar på frågor som inte står här?
Frågor kan ställas direkt via formuläret nedan.

Frågor eller synpunkter

Senast granskad:
Aktuellt

13 oktober - 7 november: Arbetsperiod för arbetsgrupperna. 

Projektägare
Processägare, strategisk plan 2027-2030
Processledare
Processledare, strategisk plan 2027–2030
Senast granskad: