Att arbeta som lärare är inte vilket jobb som helst. Det är en uppgift där du som pedagog kan göra skillnad för ungdomars möjligheter till fortsatta studier och yrkesarbete. Det är därför inte någon överdrift att säga att lärare är med och skapar morgondagens goda samhälle. Många människor vittnar om hur mycket en skicklig förskollärare eller lärare betytt för deras lycka och framgång i livet.
Utbildar du dig till lärare kommer du att vara mycket attraktiv på arbetsmarknaden. Som lärare får du en viktig, intressant och utvecklande uppgift i samhället.
Grundlärarprogrammet för förskoleklass och årskurs 1-3 är en bred utbildning som ger dig kunskaper inom många områden. Den vänder sig framför allt till dig som vill arbeta med 6-årsgrupperna i övergången mellan förskola och skola eller vara klasslärare i grundskolans tidigare år. Utbildningen omfattar 240 högskolepoäng och sträcker sig över 4 år.
Grundlärarprogrammet erbjuds både som nät- och som campusförlagd utbildning och har två olika programvarianter. Vilken du ska söka till beror på vart du bor under din utbildning för att kunna genomföra den verksamhetsförlagda utbildningen på bästa sätt. Bor du i Dalarnas län under dina studier ska du söka den programvariant som erbjuder studieort Falun. Bor du utanför regionen söker du in till programvarianten studieort Flexibel (Falun).
Inom båda programvarianterna förekommer obligatoriska undervisningsmoment med campusundervisning i Falun, ca 2-3 träffar per termin. Förutom vid de obligatoriska campusträffarna har du alltid valet att delta i undervisning på campus eller via nätet oavsett din programvariant. Vi använder oss av en digital undervisningsmiljö som gör att du kommer att bli väl rustad för framtidens klassrum.
Läs också om de andra grundlärarprogrammen
Hej, jag heter Camilla och bor i Svärdsjö, strax utanför Falun, tillsammans med min sambo och våra två barn. På Högskolan Dalarna läser jag lärarutbildningen med inriktning mot de lägre åldrarna F-3.
Mitt val av utbildning bygger på mitt intresse av att jobba tillsammans med barn. Jag har sedan yngre tonåren varit ungdomsledare inom ridsporten och har alltid älskat att undervisa och föra kunskap vidare.
Utbildningen jag läser är nätbaserad och det passar mig väldigt bra. Jag har under vissa kurser även deltagit i grupper, vilket också har varit väldigt givande. Anledningen till att jag valde nätbaserade studier är för att ha stor flexibilitet i vardagen för att få ihop livet med familj och småbarn.
Jag valde att studera vid Högskolan Dalarna för att kunna dra nytta av den nätbaserade utbildningens flexibilitet och eftersom jag bor i Falu kommun så kan jag även spendera tid på campusområdet och framförallt i det fantastiska biblioteket som finns där.
Att bo i Falun är fantastiskt. Falun är en trevlig stad med en fin stadskärna med många unika butiker och härliga restauranger. Jag gillar också att bo i Falun för att det finns ett bra utbud på aktiviteter, året om!
På fritiden spenderar jag mycket tid tillsammans med min familj men det finns också tid att tillbringa i stallet.
I framtiden kommer jag jobba som lärare inom Falu Kommun och jag ser stora möjligheter att utvecklas i min roll livet ut. Efter några år som arbetande lärare är jag intresserad av att fortsätta utbilda mig och kanske då bli rektor.
Jag som blivande lärare har en stor roll i vårt samhälles framtid, en roll som jag själv tycker är av största vikt. Jag är med och formar framtidens vuxna vilket gör att jag anser att läraryrket är ett av de absolut viktigaste som finns. Det en lärare kan göra är att skapa massa små förändringar och så frön i sina elever. Dessa frön eller tankegångar kan i sin tur skapa kritiskt tänkande individer som värnar om vår miljö.
Att göra många små förändringar kan leda till något stort. Jag kan i framtiden vara med och påverka barnen jag undervisar till att ha en tro på alla människors lika värde och mina elever kommer också få med sig en kunskap om hur man ska kunna leva hållbart och klimatsmart för att vår planet ska kunna må bättre. För mig är det ett viktigt och ett stort uppdrag att undervisa de yngre eleverna eftersom de så småningom ska driva vårt samhälle framåt.
När man ska välja sin utbildning anser jag att det är viktigt att välja något man känner en passion för eller något man är intresserad av. Är man sugen på att bli lärare kan det vara en bra idé att jobba lite först. Att vikariera ger en möjlighet att se om läraryrket är något som passar en själv, vilket gör att det blir lättare att välja inriktning på sin utbildning. Jag har själv vikarierat en hel del innan jag började studera. Jag har tidigare vikarierat i grundskolans alla åldrar vilket gjorde att jag kunde besluta mig för att de lägre åldrarna är de jag vill jobba med även om barn i alla åldrar är fantastiska.
Utbildningens innehåll
I grundlärarutbildningen för F-3 varvas didaktiska ämnesstudier och studier i utbildningsvetenskap med verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på en skola.
De ämnesdidaktiska studierna sätter fokus på lärande och hur lärande organiseras i klassrummet. Utbildningen förbereder dig för undervisning i svenska, matematik och engelska samt i SO, NO och teknik.
Studierna i utbildningsvetenskap förbereder för yrkesrollen som lärare. De behandlar bland annat skolans organisation, undervisning, ledarskap, betygsättning och sociala relationer.
Termin 1
- Skolväsendets historia och samhällsuppdrag, 15 hp
- Svenska, 15 hp
Termin 2
- Matematik, 15 hp
- Didaktik och ledarskap, 15 hp (varav 7,5 hp VFU)
Termin 3
- Tematisk kurs, SO, NO, Teknik, 30 hp
Termin 4
- Utveckling och lärande, 15 hp (varav 7,5 hp VFU)
- Engelska, 15 hp
Termin 5
- Svenska, 15 hp
- Text, kommunikation och lärande, 15 hp
Termin 6
- Sociala relationer, konflikter och makt, 15 hp (varav 7,5 hp VFU)
- Matematik, 15 hp
Termin 7
- Specialpedagogik, pedagogisk dokumentation och bedömning, 7,5 hp
- Vetenskapsteori o utb.vetenskaplig forskning, 7,5 hp
- Examensarbete del 1, 15 hp
Termin 8
- Examensarbete del 2, 15 hp
- Utvärdering och utvecklingsarbete, 15 hp (varav 7,5 hp VFU)
Kontakt med arbetslivet
En del av yrket lär du dig bäst i verksamheten på en skola. De verksamhetsförlagda delarna av utbildningen utgör sammanlagt 20 veckor.
Om du antas till det programtillfället som heter studieort Falun kommer den verksamhetsförlagda utbildningen ske på en skola i Dalarnas län, på din hemort. Då blir du även knuten till en ”nod-skola”, vilket är en särskilt utvald skola som Högskolan Dalarna har ett omfattande samarbete med och som har stor erfarenhet av VFU. Om du antas till programtillfället som heter studieort Flexibel och bor utanför Dalarnas län finns möjlighet att bli placerad på en skola där du bor.
Läs mer om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i Grundlärarprogrammet
Studera eller praktisera utomlands
Internationellt utbyte är en viktig del av utbildningen till grundlärare. Därför innehåller många kurser inom programmet internationella inslag och utblickar. Alla blivande lärare uppmuntras dessutom att delta i utbyten som vi har med andra länder.
Vad blir du efter utbildningen?
Utbildningen leder till grundlärarexamen och behörighet att undervisa i årskurs F-3 i svenska, matematik och engelska samt i SO, NO och teknik. Läs mer om grundlärare i Lärarutbildningsguiden och om läraryrket på Skolverkets webbplats "För det vidare".
Hur ser arbetsmarknaden ut?
Den framtida arbetsmarknaden som lärare ser ljus ut! Om du idag satsar på en lärarutbildning varvat med erfarenheter från yrkeslivet direkt kommer du att ha goda möjligheter till ett meningsfullt, omväxlande och stimulerande yrke som ger dig möjlighet till nya utmaningar och glädjeämnen varje dag.
Examen
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 omfattande 240 högskolepoäng.
Studera vidare
Examen i grundlärarprogrammet öppnar dörren till bland annat vår forskarutbildning i Pedagogiskt arbete och vårt Magisterprogram i pedagogiskt arbete.
Vad betyder forskning för min utbildning?
Flera av Högskolan Dalarnas lärare är forskare och även du som student kan arbeta nära forskare i flera forskningsprojekt. Vi bedriver forskning för att ta fram ny kunskap för att hitta nya lösningar på stora samhällsproblem. Denna kunskap förs sedan vidare ut i utbildningarna för att se till att utbildningarna håller hög kvalitet.