Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för grundlärare F-3
Start vecka 35, 2023
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskaper om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa förståelse för den utbildningsvetenskapliga forskningens betydelse för den pedagogiska verksamheten
- visa förståelse för hur beprövad erfarenhet relaterar till vetenskaplig grund samt klargöra denna relations betydelse för yrkesutövningen
- visa fördjupad kunskap om och kunna använda sig av centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv
- redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningstraditioner och metoder
- granska forskningsetiska överväganden
- visa förmåga att kritiskt granska utbildningsvetenskapliga texter med hjälp av vetenskapsteoretiska begrepp
- visa sådana språkfärdigheter som krävs för att tillgodogöra sig vetenskapliga texter samt att i tal och skrift kunna argumentera för sin förståelse av dessa.
- Startar och slutar:
- vecka 35, 2023 - vecka 2, 2024
- Studietakt:
- 25%
- Studieort:
- Falun
- Undervisningstid:
- Dag
- Studieform:
- Normal
- Språk:
- Svenska
- Övrigt:
-
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
- Behörighetskrav :
-
- Sociala relationer, konflikter och makt i förskoleklass och grundskolan åk 1-3 (varav 7,5 hp VFU) 15 hp och Engelska för grundlärare F-3, 15 hp
- Urval :
- Platsgaranti
- Anmälningskod:
- HDA-H3GB7
- Huvudområde:
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om har du frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 88 88
Start vecka 40, 2023
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskaper om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa förståelse för den utbildningsvetenskapliga forskningens betydelse för den pedagogiska verksamheten
- visa förståelse för hur beprövad erfarenhet relaterar till vetenskaplig grund samt klargöra denna relations betydelse för yrkesutövningen
- visa fördjupad kunskap om och kunna använda sig av centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv
- redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningstraditioner och metoder
- granska forskningsetiska överväganden
- visa förmåga att kritiskt granska utbildningsvetenskapliga texter med hjälp av vetenskapsteoretiska begrepp
- visa sådana språkfärdigheter som krävs för att tillgodogöra sig vetenskapliga texter samt att i tal och skrift kunna argumentera för sin förståelse av dessa.
- Startar och slutar:
- vecka 40, 2023 - vecka 44, 2023
- Studietakt:
- 100%
- Studieort:
- Falun
- Undervisningstid:
- Dag
- Studieform:
- Normal
- Språk:
- Svenska
- Övrigt:
-
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
- Behörighetskrav :
-
- Sociala relationer, konflikter och makt i förskoleklass och grundskolan åk 1-3 (varav 7,5 hp VFU) 15 hp och Engelska för grundlärare F-3, 15 hp
- Urval :
- Platsgaranti
- Anmälningskod:
- HDA-H3FB6
- Huvudområde:
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om har du frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 88 88
Start vecka 8, 2024
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskaper om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa förståelse för den utbildningsvetenskapliga forskningens betydelse för den pedagogiska verksamheten
- visa förståelse för hur beprövad erfarenhet relaterar till vetenskaplig grund samt klargöra denna relations betydelse för yrkesutövningen
- visa fördjupad kunskap om och kunna använda sig av centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv
- redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningstraditioner och metoder
- granska forskningsetiska överväganden
- visa förmåga att kritiskt granska utbildningsvetenskapliga texter med hjälp av vetenskapsteoretiska begrepp
- visa sådana språkfärdigheter som krävs för att tillgodogöra sig vetenskapliga texter samt att i tal och skrift kunna argumentera för sin förståelse av dessa.
- Startar och slutar:
- vecka 8, 2024 - vecka 12, 2024
- Studietakt:
- 100%
- Studieort:
- Falun
- Undervisningstid:
- Dag
- Studieform:
- Normal
- Språk:
- Svenska
- Övrigt:
-
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
- Behörighetskrav :
-
- Sociala relationer, konflikter och makt i förskoleklass och grundskolan åk 1-3 (varav 7,5 hp VFU) 15 hp och Engelska för grundlärare F-3, 15 hp
- Urval :
- Platsgaranti
- Anmälningskod:
- HDA-V3GDT
- Huvudområde:
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om har du frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 88 88