Kurs GMD2HG

Matematik 2 för grundlärare F-3

15 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde:

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • utifrån matematikdidaktiska ramverk, teorier och perspektiv analysera och problematisera undervisning i matematik som möter individers och elevgruppers olikheter
  • med grund i aktuella styrdokument analysera och bedöma elevers matematiska prestationer samt kommunicera bedömningars resultat till olika inblandade
  • problematisera och värdera olika praktiker för och perspektiv på bedömning i förskoleklassen och årskurserna 1 - 3
  • utifrån bedömning av elevers kunskaper och prestationer kritiskt granska och modifiera didaktiska val
  • förklara och motivera grundläggande begrepp, modeller och metoder med hjälp av olika uttrycksformer inom områdena samband och förändring, algebra samt sannolikhet och statistik som utgör baskunskaper för undervisning i förskoleklassen och årskurserna 1 - 3
  • använda och argumentera för valet av modeller och metoder för att lösa uppgifter inom områdena: samband och förändring; algebra; sannolikhet och statistik, samt använda grundläggande begrepp och matematisk notation för att redogöra för lösningar
  • föra och följa matematiskt grundat resonemang i förhållande till kursens innehåll och uppgifter samt bearbeta och uttrycka matematiskt innehåll med hjälp av olika digitala verktyg
  • skriftligt och muntligt kommunicera kursens innehåll, anpassat till situation
  • analysera och kritiskt granska vetenskaplig text med avseende på teori, metod och resultat samt använda dessa analyser i akademiskt skrivande.