Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:- utifrån matematikdidaktiska ramverk, teorier och perspektiv analysera och problematisera undervisning i matematik som möter individers och elevgruppers olikheter
- med grund i aktuella styrdokument analysera och bedöma elevers matematiska prestationer samt kommunicera bedömningars resultat till olika inblandade
- problematisera och värdera olika praktiker för och perspektiv på bedömning i förskoleklassen och årskurserna 1 - 3
- utifrån bedömning av elevers kunskaper och prestationer kritiskt granska och modifiera didaktiska val
- förklara och motivera grundläggande begrepp, modeller och metoder med hjälp av olika uttrycksformer inom områdena samband och förändring, algebra samt sannolikhet och statistik som utgör baskunskaper för undervisning i förskoleklassen och årskurserna 1 - 3
- använda och argumentera för valet av modeller och metoder för att lösa uppgifter inom områdena: samband och förändring; algebra; sannolikhet och statistik, samt använda grundläggande begrepp och matematisk notation för att redogöra för lösningar
- föra och följa matematiskt grundat resonemang i förhållande till kursens innehåll och uppgifter samt bearbeta och uttrycka matematiskt innehåll med hjälp av olika digitala verktyg
- skriftligt och muntligt kommunicera kursens innehåll, anpassat till situation
- analysera och kritiskt granska vetenskaplig text med avseende på teori, metod och resultat samt använda dessa analyser i akademiskt skrivande.