Lokal praktikutveckling på vetenskaplig grund

-Vad visar forskning, vad erfar lärare?

banner

I ett lokalt praktikutvecklingsprojekt, LP, får du som lärare/förskollärare/rektor möjlighet att tillsammans med dina kollegor, och tillsammans med forskare/lärarutbildare, få din praktik beprövad. Ett LP är ett tidsbegränsat projekt (cirka fem träffar a två h på din skola[1]) och möjliggör för skolan att få djupare förståelse för ett utvecklingsområde som ni som verksamma identifierat, och som skolan och lärosätet vill lära sig mer om.

I centrum för projektet står en fråga eller utmaning som ett arbetslag, ämneslag eller motsvarande valt att jobba mer fördjupat med. Frågan utgör startskottet för en LP och blir belyst och perspektiverad längs resans gång. Processen är iterativ och slutpunkten   i projektet blir inte alltid som deltagarna tänkte initialt. Ledstängerna i processen är deltagarnas kunskaper och erfarenheter samt adekvat litteratur.

Arrangemanget Lokal praktikutveckling möjliggör för deltagare och forskare/lärarutbildare att utveckla respektive verksamhet – skola och Högskola Dalarna - genom att deltagarna  tillsammans lär och inspireras av varandra.  Deltagarna läser litteratur, diskuterar och samtalar och eventuellt också praktiskt tillämpar sina kunskaper. På detta sätt utvecklas en djupare förståelse av det utvecklingsområde som är föremål för arbetet. Därutöver ges den enskilde också möjlighet att på ett systematiskt vis, tillsammans med sina kollegor, pröva sina egna erfarenheter. Deltagarna kommer därmed utveckla eller vidareutveckla sin forskningslitteracitet. Det är en kompetens som underlättar för läraren/förskolläraren/rektorn att arbeta utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Motsvarande målsättning gäller för forskarna/lärarutbildarna. De får möjlighet att läsa och diskutera forskning tillsammans med lärare/förskollärare/rektorer som dagligdags verkar i den praktik forskningen avser att belysa. Forskarens praktiklitteracitet ökar på detta sätt.

Lokal praktikutveckling påminner om semiarieformen. Träffarna äger rum på skolan/förskolan, i vissa fall kan de ske digitalt. En utsedd deltagande kontaktperson från skolan/förskolan ansvarar för gruppens och processens praktiska frågor och är den som ansvarar för kontakten med forskarna/lärarutbildarna vid Högskolan. Lokal praktikutveckling fodrar att skolan ger förutsättningar till deltagarna att medverka. Framför allt krävs tid till träffar samt möjligheter för deltagare att kunna förbereda sig inför dessa genom inläsning av en begränsad mängd litteratur. Inga akademiska poäng följer med deltagandet. Skolan bekostar arbetstiden för sin medverkande personal.

[1] LP sker huvudsakligen på plats vid skolan som ansökt, men variationer kan förekomma. Högskolan Dalarna har under träffarna en processledarfunktion. Detta innebär att forskaren/lärarutbildaren kommer att

1) utifrån sin specifika kompetens bistå de verksamma med relevant forskningslitteratur för den fråga eller den utmaning som arbetet kretsar kring,

2) utifrån generell vetenskaplig kompetens bidra till konstruktiva erfarenhetsutbyten i gruppen genom att till exempel perspektivera och kritiskt belysa olika förgivettaganden, och

3) i förekommande fall genom sin metodkompetens, stötta gruppens individer att utforska eller pröva nya arrangemang i den egna verksamheten.  Det kan handla om att vägleda deltagarna till att göra egna dokumentanalyser, att samla empiri eller testa en ny lärmetod.

Redovisning av projekt

Vi vill att skolan som medverkar är positivt inställd till att presentera sina erfarenheter vid annat av PUD organiserat samverkansforum, efter att LP är avslutat. Vi rekommenderar att skolan under och efter LP dokumenterar sina erfarenheter skriftlig, men det är inget krav från Högskolans sida.  

Efter avslutad omgång skall medverkande forskare/lärarutbildare vid Högskolan redovisa, i ett färdigt formulär, texter, upplägg och erfarenheter från det aktuella projektet. Delar av detta material kommer att publiceras på PUD:s hemsida. Forskare/lärarutbildare ska vid begäran kunna redovisa projekt och slutsatser vid något PUD eller lärarutbildningsstyrt sammanhang.

Urval och process: 

Rektor eller motsvarande vid skolan/förskolan skickar en enklare intresseanmälan (se nedan). Kontakta PUD vid frågor kring ansökan. Projektledaren för ULF vid Högskolan Dalarna har uppdraget att diskutera inkomna önskningar med relevanta forskare/lärarutbildare samt deras avdelningschefer vid Högskolan Dalarna, och aktuell skola/förskola. Projektledaren presenterar ärenden vid arbetsgruppen för ULF vid Högskolan, arbetsgruppen är beslutande. Ansökningar kan avslås. Löpande startdatum.

Vid ett beviljande arrangeras en förträff (på web) där rektor, lagledare, presumtiva forskare/lärarutbildare samt projektledare för ULF vid Högskolan Dalarna diskuterar intresseanmälan och tillsammans i grova drag sätter riktning och ram med projektet, liksom att bestämma tider för sammankomster mm.

Lokala praktikutvecklingsprojekt finansieras inom ramen för Högskolan Dalarnas medverkan i det statliga ULF-projektet. Finansieringen täcker forskarens/forskarnas medverkan, inklusive deras resor till skolor/förskolor i regionen.

Intresseanmälan:

Följ länken Intresseanmälan lokal praktikutveckling till formuläret längst upp till höger på sidan, Skolor ansöker!

Omfattning av uppdrag för forskare/lärarutbildare:

Den enskilde forskaren kontaktar PUD el avd. chef för mer information kring villkor.


[1] LP sker huvudsakligen på plats vid skolan som ansökt, men variationer kan förekomma.

 

Senast granskad:
Kontakt

Mattias Gradén

  mga@du.se

Projekt

Ansvariga:

Anette Bagger, anba@du.se, Maria Walla, wmr@du.se

Huvudman:

Falu kommun

Projektet pågår 2025

Ansvariga:

Maria Larsson, malr@du.se, och Erika Bomström Aho, eao@du.se

Huvudman:

Falu kommun

Projektet pågår 2025

Ansvariga:

Eva-Lena Embretsen, ele@du.se, och Jan Håkansson, jaha@du.se

Huvudman:

Sandvikens kommun

Projektet pågår 2025

Ansvariga:

Maria Walla, wmr@du.se, och Jorryt Von Bommel, jvb@du.se

Huvudman:

Sandvikens kommun

Projektet pågår 2025

Ansvariga:

Lena Skoglund, lsk@du.se

Huvudman:

Säters kommun

Projektet pågår 2024 - 2025

Ansvariga:

Hannele Junkala, hju@du.se, och Johan Sonne, jos@du.se

Huvudman:

Borlänge kommun & 2047 Science Center

Projektet pågår 2024 - 2025

Ansvariga:

Göran Moren, gmo@du.se, Anna Teledahl, ate@du.se, och Anders Kjelsson, akj@du.se

Huvudman:

Rättviks kommun

Projektet pågår 2024 - 2025

Ansvarig:

Liselotte Kilhbom, lkh@du.se

Huvudman:

Falu Frigymnasium AB

Projektet pågår mellan 2023 och 2024

Beskrivning:

Detta samverkansutbyte bygger på att högskolepersonal och personal inom gymnasieskolan möts i en gemensam och ömsesidig utvecklingsprocess. Målet med arbetet är att den deltagande personalen inom gymnasieskolan får ta del av forskning som belyser faktorer som främjar flerspråkiga gymnasieelevers skolresultat. Genom diskussion kring hur språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan implementeras i undervisningen får både högskolepersonalen och personalen inom gymnasieskolan ett fördjupat kunnande för fortsatt arbete inom respektive verksamhet.

Ansvarig:

Erika Bomström Aho, eao@du.se

Huvudman:

Gävle kommun

Projektet pågår mellan 2023 och 2024

 

 

Ansvarig:

Maria Olson, maol@du.se och Forskningsgruppen de samhällsorienterande ämnenas didaktik

Huvudman:

Mora kommun

Projektet pågår mellan 2023 och 2024

Beskrivning:

Utifrån 'vikta' demokratimål i ämnesundervisningen, och mot bakgrund av omvärldsläget, kommer forskare och lärare att mötas i en gemensam och ömsesidig utvecklingsprocess. Målet för arbetet är att tillsammans ta fram en plan och ett undervisningsmaterial för hur ämneslärarna på skolan kan jobba praktiskt, och vetenskapligt grundat, med demokrati i sina ämnen på skolan.

Ansvariga:

Susanne Rosén, srs@du.se och Kerstin Ahlberg, kah@du.se

Huvudman:

Borlänge kommun

Projektet pågår mellan 2023 och 2024

Beskrivning:

Frågan som driver projektet och som vi tillsammans utforskar är: Vilket lärande möjliggörs genom att undervisning på interaktiv utställning och i klassrummet sammankopplas i elevers arbete med muntligt berättande och att skapa berättelser? Fokus är språk och berättande.

Ansvariga:

Farhana Borg, fbr@du.se och Maria Ström, stma@du.se

Huvudman:

Falu kommun

Projektet startar 2024

Beskrivning:

Läroplan för förskolan, Lpfö 18 ställer krav på att förskolepedagoger låter hållbar utveckling genomsyra undervisningen från ett holistiskt perspektiv – miljömässigt, socialt och ekonomiskt. I det här praktikutvecklande projektet diskuterar och reflekterar pedagoger, forskare och lärarutbildare kring det pedagogiska arbetet med barn utifrån forskning om och teorier kring hållbar utveckling i förskolan.

 

 

Ansvariga:

Stefan Weinholz Magnusson, wst@du.se och Mattias Gradén, mga@du.se

Huvudman:

Älvdalens kommun

Projektet pågår mellan 2022 och 2023

 

 

Ansvariga:

Elin Eriksson och Maria Ström, stma@du.se

Huvudman:

Borlänge kommun

Projektet pågår mellan 2022 och 2023

 

 

Ansvariga:

Mikael Berg, mbg@du.se och Sara Irisdotter Aldenmyr, sia@du.se

Huvudman:

Mora kommun

Projektet pågick mellan 2022 och 2023

Beskrivning:

Lärarprofessionen kräver att vara beredd på att hantera oväntade och komplexa situationer. I relation till detta komplexa uppdrag har vi tillsammans med en grupp lärare genomfört en fortbildningsinsats som rört sig runt teman som: lärares kunnande i en organisation, yrkesetik, undervisningsrelation och skolans kunskaps- och fostransuppdrag, samt kunskap och kollegialitet.

Ansvariga:

Lotta Wedman, lwd@du.se och Pia Gustafsson, pgs@du.se

Huvudman:

Hedemora kommun

Projektet pågår mellan 2022 och 2023

Beskrivning:

Många elever har svårt med det svenska språket, vilket medför utmaningar vid problemlösning i matematik. Det är till exempel svårt för lärare att få syn på elevernas förståelse. Vi varvar teori och praktik genom att vi tillsammans läser och diskuterar vetenskapligt baserade texter och sedan testar olika problem/uppgifter i undervisning.  

Ansvariga:

Maria Deldén, mde@du.se och Jeff Gracie, jgc@du.se

Huvudman:

Avesta kommun

Projektet pågår mellan 2022 och 2023

Ansvariga:

Helena Eriksson, hei@du.se och Jeff Gracie, jgc@du.se

Huvudman:

Avesta kommun

Projektet pågår mellan 2022 och 2023

Beskrivning:

Skolans lärare upplevde stora skillnader mellan elever som nådde godtagbara kunskaper eller högre i matematik och de elever som var i behov av stöd. Utvecklingsarbetet handlade därför om att diskutera och reflektera runt matematikundervisning som skulle kunna fånga fler elever.

Ansvarig:

Marie Nordmark, mnr@du.se

Huvudman:

Avesta kommun

Projektet pågår mellan 2022 och 2023

Ansvariga:

Maria Larsson, malr@du.se och Karolina Pettersson, kpt@du.se

Huvudman:

Orsa kommun

Projekter pågår under 2022

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Senast granskad: