Forskningsprojekt

Nationell Bedömning som Omsorg för Lärandet i Matematik (BOLM)

Föreliggande projekt bidrar med kunskap om hur nationella bedömningar i matematik kan innebära en omsorg för lärandet, stötta undervisningen och bidra till elevernas lärande i stället för att orsaka stress och exkludering. Projektet gör detta genom att undersöka och utveckla hur omsorgen för lärande

Beskrivning

Nationella bedömningar leder generellt till att undervisningen fokuserar mer på ett kontrollerande av kunskap än att stödja lärande. Den nationella bedömningen påverkar också förskoleklassens traditionella omsorgsbaserade undervisning på särskilda sätt. Projektet undersöker hur nationella bedömningar genom att anta ett omsorgsperspektiv på lärande i matematik – där både ämnet matematik, höga förväntningar och elevers individuella behov står i fokus.

Projektet genomförs i två delar. Först analyserar vi styrdokument, riktlinjer och bedömningsstöd för att förstå vilken styrning och meningsskapande som där i relation till bedömning som omsorg om lärandet. Därefter studerar vi hur lärare planerar, genomför och följer upp bedömningar i förskoleklass, inklusive hur bedömningen och undervisningen relaterar till varandra för och efter bedömningstillfällena. Vi samarbetar med fyra skolor där vi samlar in data genom fokusgruppsintervjuer, enkäter och klassrumsobservationer.

Projektet utvecklar en ny modell för att genomföra nationell bedömning i matematik som inte bara mäter kunskap utan också stärker undervisning och elevernas lärande. Projektet gör detta genom att utveckla Watsons (2021) modell "Omsorg för lärandet i matematik" så att den omfattar nationell bedömning. Därmed skapar vi en möjlighet att förstå, undersöka och utveckla nationell bedömning på ett nytt sätt och där bedömningen blir en del av ett stödjande lärandeklimat. Resultaten kan bidra till förändringar i hur nationella bedömningar används i skolan, så att de blir ett verktyg för lärande snarare än en källa till stress

Publikationer

Bagger, A., Nieminen, J & Walla, M. (2024) Bedömning som omsorg omlärandet i de tidiga skolåren, Matematik- og Naturfagsdidaktik – tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere, 23-38. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/150681/193396

Bagger, A., & Vennberg, H. (2024). The fabrication of special education mathematics students as knowers through mandatory assessment in preschool class. Education Inquiry, 1–15. https://doi.org/10.1080/20004508.2024.2410538

Bagger, A. & Vennberg, H. (2024). Care for Learning in Mathematics - put to the test. Research in Mathematics Education. https://doi.org/10.1080/14794802.2024.2339802

Bagger, A. (2024). Ethical Dilemmas and Professional Judgement During National Assessment in Mathematics. In ETHICS AND MATHEMATICS EDUCATION: The Good, The Bad and the Ugly, edited by Paul Ernest. s 395-413. https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-48740 

Bagger, A. & Vennberg, H (2023). Care in the Mathematics Classroom. Presented at ECER 2023 in Glasgow.

Bagger, A. & Vennberg, H. (2019). Early assessment in mathematics, the ethics in a practice close research approach. I: Konferensbidrag vid Fjärde nationella konferensen i pedagogiskt arbete. Tema: Pedagogiskt arbete i en global tid. Umeå, 19–20 augusti, 2019. https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-47374

Bagger, A., Vennberg, H., & Boistrup, L. (2019). The politics of early assessment in mathematics education. In: U. T., Van den Heuvel-Panhuizen, M., & Veldhuis, M. (Eds.), Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education CERME11, (pp. 1831–1838). Utrecht, the Netherlands: Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University and ERME https://hal.science/hal-02421225/document

Bagger, A. & Vennberg, H. (2021). Assessment of mathematics in Preschool-class. Konferensbidrag vid NORSMA10, Conference on quality mathematics education, Reykjavik, Iceland, (Virtual conference), November 4-5, 2021.

Bagger, A., & Vennberg, H. (2023). The Fabrication of SEM-Students as Knowers in Mathematics - Trough Mandatory Assessment in Preschool-class, Konferensbidrag at NERA 2023 in Oslo, March 15-17.

Walla, M. (2024). Matematik i förskoleklass: En studie om bedömning och matematikundervisning vid skolstart. (PhD dissertation). Högskolan Dalarna.

Walla, M. (2022). Diversity of assessment discourses in Swedish and Norwegian early mathematics educationJournal of Childhood, Education and Society 3(2), 98–111. Artikel: refereegranskat. https://doi.org/10.37291/2717638X.202232178

Projektöversikt
Projektansvarig
Projektperiod
2023-01-01 — 2026-01-01
Projektstatus
Pågående
Medlemmar