Beslutsrätter och uppdrag
För löpande ärenden under uppdragsperioden har den interimistiska nämnden tilldelats ett fåtal beslutsrätter (Se Rektors och verksamhetschefers delegationer vid Högskolan Dalarna 2021/1036). Beslut fattas kollektivt.
Rektor har beslutat om ett antal uppdrag som den interimistiska lärarutbildningsnämnden ska hantera senast den 31 december 2025.
Läs mer på uppdrag för den interimistiska lärarutbildningsnämnden.
Organisation
Interimistiska lärarutbildningsnämnden (I-LUN)
Då den interimistiska lärarutbildningsnämnden är en övergångslösning placeras den under utbildnings-och forskningsnämnden (UFN) för att säkerställa effektiv samordning under övergångsperioden. En ordinarie lärarutbildningsnämnd kan med andra ord få en annan organisatorisk placering, vilket är en fråga för den interimistiska lärarutbildningsnämnden att utreda.
Ledamöter I-LUN
Ledamöterna i den interimistiska lärarutbildningsnämnden (I-LUN) ska genom kunskap, erfarenhet och gott omdöme bidra till lärarutbildningarnas utveckling. De är i detta sammanhang inte representanter för en institution, avdelning, ett ämne eller annan gruppering. Deras uppdrag gäller till dess att en ordinarie lärarutbildningsnämnd är tillsatt, dock som längst till den 31 december 2025.
- Jonas Tosteby (ordförande)
- Mats Tegmark (vice ordförande)
- Ewa Wäckelgård
- Ingela Wiklund
- Boglárka Straszer
- Marie Öhman
- Anders Blomqvist
- Maria Larsson
- Solveig Malmsten
Studenter
- Johanna Strickert
- Åsa Kindevåg (doktorand)
Extern ledamot
- Petter Aasen, Universitetet i Sørøst-Norge
Utbildningsutskottet
Samtliga ledamöters mandatperiod sträcker sig som längst till den 31 december 2025.
- Maria Larsson, ordförande (IKS/I-LUN)
- Marie Öhman, vice ordförande (IKS/I-LUN)
- Johanne Maad (IHOV)
- Helén Sterner (IIT)
- Elin Eriksson (IKS)
- Marcia Markus (ISLL)
- Sofia Walter (ISLL/Lärarutbildningskansliet)
- Eva-Lena Embretsen (ISLL/PUD)
- Lisa Blomqvist (studentrepresentant)
a) Samordna arbetet för övriga ämnen inom lärarutbildningsområdet (tillhörande ILU, som inte inrättades formellt i juni 2024) att föreslå rektor (enligt beslut C 2024/1472).
b) Föreslå hur medel för lärarutbildningsrelaterad uppdragsutbildning ska definieras, urskiljas och fördelas (exempelvis medel från Skolverket, kommuner). Förslag är att PUD tar fram förslag.
c) Föreslå UFN uppdatering av Regler för de kollegiala nämndernas utvärdering och uppföljning av utbildning C2024/1370 avseende utvärdering av lärarutbildning. Förslag är att verksamhetsstödet tar fram ett förslag.
d) Föreslå nämnden dimensionering och prioriteringar inför beslut om programutbud och uppstart av program.
e) Föreslå gemensam organisation (ledningsstruktur, ansvarsfördelning och administration) av lärosätesövergripande lärarutbildningsprogram.
Forsknings- och forskarutbildningsutskottet
Samtliga ledamöters mandatperiod sträcker sig som längst till den 31 december 2025.
- Boglárka Straszer, ordförande (ISLL/I-LUN)
- Mats Tegmark, vice ordförande (IKS/I-LUN)
- Tarja Alatalo (IKS)
- Anders Persson (IKS)
- Annika Norlund Shaswar (ISLL)
- Erik Backman (IHOV)
- Anette Bagger (IKS)
- Mattias Gradén (ISLL/PUD)
- Jorryt van Bommel (IIT)
- Sofia Gille (studentrepresentant på forskarnivå)
a) Föreslå rektor hantering av forskningscentrum CLÄSK, i detta innefattas organisatorisk placering, sammansättning av centrumråd samt utseende av centrumledare.
b) Föreslå hur medel för (här benämnd) lärarutbildningsrelaterad forskning ska benämnas, definieras, urskiljas och fördelas utifrån den modell för fördelning av det statliga forskningsanslaget som UFN utarbetat.
c) Föreslå hur medel för (här benämnd) lärarutbildningsrelaterad uppdragsforskning ska benämnas, definieras, urskiljas och fördelas (exempelvis ULF-medel, skolforskningsfond).
d) Besluta om struktur och organisation för (här benämnd) lärarutbildningsrelaterad forskning och forskarutbildningen i pedagogiskt arbete.
Arbetsgruppen för strategiska frågor
- Ingela Wiklund, ordförande (IHOV/I-LUN)
- Solveig Malmsten, vice ordförande (ISLL/I-LUN)
- Hannele Junkala (IHOV)
- Maria Fredriksson (IKS)
- Anna Östlin Brismark (ISLL/PUD)
- Lars Walter (Representant skolhuvudmännen PUD (extern representant))
a) Hantera lärarutbildningsutredningen. Här bör även den kommande utredningen om skolans läroplan En tydligare kunskapsinriktning i läroplanerna, Kommittédirektiv 2023:17 som ska redovisas 28/2–25 ingå.
b) Hantera samarbete lärarutbildning norr och vid behov ta fram förslag till beslut för nämnden.
c) Bereda löpande strategiska frågor under året.
d) Utreda förutsättningar för förnyad ansökan om examenstillstånd för förskollärarexamen, samt lämna förslag på process och tidsplan för en sådan ansökan.
Arbetsgruppen för utredning av ämnet pedagogiskt arbete
- Ewa Wäckelgård, ordförande (IIT/I-LUN)
- Anders Blomqvist, vice ordförande (IKS/I-LUN)
- Anette Bagger (IKS)
- Anna Åkerstedt (IKS)
- Lena Skoglund (IHOV)
- Göran Morén (IKS)
- Annika Nordlund Shaswar (ISLL)
- Anders J Persson, Södertörns högskola (extern representant)
a) Definiera ämnet och avgränsa det gentemot andra ämnen, innefattande överväganden avseende ämne/resursämne och eventuella (huvud)områden. Ett möjligt sådant ämnesområde skulle kunna vara förskolepedagogiskt område.
b) Föreslå organisatorisk placering av de kurser som idag finns samlade under pedagogiskt arbete med tillhörande budgetering. Göra en översyn av eventuellt revideringsbehov av kurs-och utbildningsplaner.
c) Föreslå organisatorisk placering av de lärare som idag är anställda i pedagogiskt arbete.
I uppdrag a och b ser nämnden att ett stort arbete kommer att behöva göras vad gäller att revidera kursplaner och utbildningsplaner utifrån de förändringar som kommer i samband med utredningen av lärarutbildningen SOU 2024:81 och den kommande utredningen om skolans läroplan En tydligare kunskapsinriktning i läroplanerna, Kommittédirektiv 2023:17. Hänsyn till det arbete som sker inom ramen för Lärarutbildning norr måste tas för att inte försvåra det arbete som sker där vad gäller samordning av kurser inom grundlärarprogrammet och ämneslärarprogrammet. I uppdrag c har nämnden diskuterat att det är viktigt att tillgodose att det fortsatt finns en god doktorandmiljö.