Jag undervisar och forskar inom litteraturstudier och litteraturdidaktik i ämnet engelska. Som ledamot av den interimistiska lärarutbildningsnämnden arbetar jag lärosätesövergripande med frågor som rör kvalitet i lärarutbildning och lärarutbildningsrelevant forskning.
Jag erhöll min doktorsexamen i engelska vid Uppsala universitet år 2010 och jag började arbeta vid Högskolan Dalarna samma år. Under min tid som lektor vid lärosätet har jag haft diverse kollegiala uppdrag, bland annat som ämnesföreträdare för engelska och som ordförande för Områdesnämnden för humaniora, ett kollegialt valt organ med ansvar för kvalitetsgranskning av lärosätets utbildningar. Jag har också representerat Högskolan Dalarna i Humtank, en tankesmedja för forskning och utbildning inom humaniora som har tillkommit genom ett samarbete mellan 14 svenska lärosäten (Humtank). Under 2022-2025 arbetade jag som forskare i engelskdidaktik som medlem i projektet EDUCATE vid Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo.
Jag är en av grundarna av Litteraturdidaktiskt Nätverk (LDN), och vice sammankallande för detsamma 2017-2023, styrgruppsmedlem i English Education Scholars Sweden sedan 2024 och medlem av redaktionsrådet för Nordic Journal of English Studies (tematisk redaktör för litteraturdidaktik sedan 2023).
Undervisningen jag bedriver är huvudsakligen inom ämnet engelska och framför allt inom samtida engelskspråkig litteratur och kultur, litteraturhistoria, barnlitteratur och litteraturteori, samt handledning och examination av examensarbeten. Jag undervisar i såväl allmänna kurser i ämnet, som kurser inom grund- och ämneslärarprogrammen.
I min forskning har jag intresserat mig för litteraturundervisningens värde, förusättningar och genomförande i ämnet engelska och i olika utbildningssammanhang, från grundskola till högre utbildning. Jag har även intresserat mig för litteraturens potential att skildra mänsklig erfarenhet och att bidra till förståelsen av samhällsfenomen, och jag har bland annat skrivit om skildringen av katastrofala händelser i samtida angloamerikansk litteratur.