Nationell forskningskonferens för forskare i förskoleklass 16–17 augusti 2022
Välkommen att anmäla dig!
Program
16 augusti
Lokaler: C335, C337
Kl 13–17 Forskningskonferens (kaffe/te och smörgås kl 15)
Kl 19 Middag för medverkande på konferensen
17 aug
Lokaler: C335, C337
Kl 8.30–12 Forskningskonferens (kaffe/te och bulle kl 10)
12–13 Lunch
Anmälan och abstracts
Anmäl dig till forskningskonferens Förskoleklassen i fokus 16-17 augusti
Praktisk information
- Forskningspresentationerna är 20 minuter plus 10 minuters diskussion.
- Vi välkomnar abstract om ca 250 ord.
- Om ni vill bo på Scandic Lugnet som ligger intill Högskolan Dalarna i Falun, ange att ni kommer från ett lärosäte och att ni ska till Högskolan Dalarna, så att ni får statligt avtal.
- Tågstation i Falun är belägen ca 20 minuters promenad från högskolan.
- Parkering finns på grusparkeringen på andra sidan vägen. Parkeringstillstånd hämtas i receptionen vid huvudentrén.
Färdigt program med abstract skickas ut i slutet av juni. Varmt välkomna!
Tarja Alatalo tao@du.se, Annie-Maj Johansson, ajn@du.se, Hanna Palmer hpl@du.se, Maria Walla wmr@du.se, Cecilia Wijnbladh cwj@du.se
Öppna inbjudan till konferens för forskare i förskoleklass augusti 2022 som PDF.
Tarja Alatalo
Tarja Alatalo är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon forskar om språk-, läs- och skrivdidaktik i förskoleklass. Tarja har studerat hur lärare i förskoleklass kan identifiera elevers läs- och skrivutveckling samt vilka möjligheter som ges till språk-, läs- och skrivutveckling i olika ämnen i förskoleklass. Vidare har hon undersökt hur överlämningar görs från förskola till förskoleklass, där hon särskilt studerat hur överlämningen gällande barnens språk-, läs- och skrivutveckling kan se ut. Slutligen har hon genomfört en studie om förskollärarutbildade och lärarutbildade lärares i förskoleklass uppfattningar om undervisning och lärande i förskoleklass. Tarja har varit ansvarig i arbetet med att utveckla Hitta språket. Kartläggning i språklig medvetenhet i förskoleklass.
Annie-Maj Johansson
Annie-Maj Johansson är lektor i didaktik med inriktning mot naturvetenskap vid Högskolan Dalarna. Hennes forskningsintresse handlar om undervisning och lärande inom förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år med fokus på kommunikation och ämnesspråket i NO och teknik. Hon har studerat yngre elevers möjligheter att använda sitt språk och sina erfarenheter tillsammans med lärare vid laborativ verksamhet i NO- och teknikundervisning. Vidare forskar hon om språkutvecklande arbetssätt i naturvetenskaplig undervisningen. Studien genomförs som ett aktionsforskningsprojekt tillsammans med verksamma lärare.
Hanna Palmér
Hanna Palmér är gästlektor i matematikdidaktik vid högskolan Dalarna samt docent i matematikdidaktik vid Linnéuniversitetet. Hon forskar om yngre barns lärande i matematik och matematikundervisning i förskola, förskoleklass och de tidiga skolåren. Centralt i studierna i förskoleklass är problemlösning som utgångspunkt för förskoleklassens matematikundervisning. Studierna genomförs som designstudier där verksamma förskollärare medverkar tillsammans med sina elever. I dessa studier har ett 20-tal förskoleklasslärare med elever deltagit under flera års tid. Studierna finns presenterade såväl i vetenskapliga artiklar som i kurslitteratur avsedd för lärarutbildning.
Maria Walla
Maria Walla är doktorand i pedagogiskt arbete på Högskolan Dalarna. Hon har arbetat som matematiklärare för både de yngsta och äldsta eleverna i grundskolan. Maria är intresserad av forskning inom matematikdidaktik och hennes forskningsprojekt handlar om det nya kartläggningsmaterialet för förskoleklassen, Hitta matematiken.