Vi har ett särskilt fokus på det pedagogiska ledarskapet och miljöerna och hur dessa kan förstås, utvecklas och påverka lärande och undervisning.
Om forskargruppen
Den forskning som bedrivs rör såväl skolans och utbildningens ledarskap som hur miljöer för lärande i både didaktisk, social och spatial mening kan utvecklas. Vi genomför därmed såväl policyanalyser av utbildningssektorn och beaktar det lärande och den undervisning som äger rum. Vårt forskningsintresse omfattar hela skolväsendet, från förskola till vuxenutbildningen. Utgångspunkterna är såväl ämnesdidaktiska som allmändidaktiska till sin karaktär.
Samhälleliga diskurser, skolkulturer och traditioner villkorar den miljö där undervisning, lärande och fostran sker. Det finns därmed en ständig rörelse mellan det samhälleliga och det pedagogiska arbete som genomförs i klassrummet och där såväl lärare som elevers vardag blir till. Av den anledningen är är en praktiknära ansats i våra projekt vanliga och vi arbetar i nära samarbete med skolmyndigheter, skolhuvudmän, skolledare och lärare. Vårt fokus på lärmiljöer som ett centrum för ett gott lärande och undervisning innebär också en specialpedagogisk ansats på den utbildningsforskning som bedrivs.
Forskningsprojekt
- DigiLLM Erasmus+ projekt
- Access Math Erasmus+ projekt
- Inkludering och likvärdighet i matematikundervisning
- Utvärdering av systematiskt kvalitetsarbete – Västerås stad
Publikationer
Samarbeten
Västerås stad
Nationellt FOU-nätverk för skolverksamheter med stora utmaningar
Luxemburgs Universitet, Bielefeld Universitet och Ostrava Universitet
Finansiering
Samfinansierat projekt Västerås stad och Högskolan Dalarna