Ett av högskolans mål för hållbar utveckling tar sikte på våra utbildningar:
Övergripande mål 2021-2026
"I samtliga utbildningar som leder till examen ska frågor som behandlar olika aspekter av hållbar utveckling introduceras, diskuteras och problematiseras utifrån ämnesområde eller studentens kommande yrkesroll. Detta för att stärka studenternas förmåga att förstå och hantera komplexa problem och att reflektera över hur olika perspektiv, intressen och värderingar påverkar individers och samhällens prioriteringar."
Hur arbetar vi med hållbar utveckling i vår utbildning?
I många lärargrupper finns sedan lång tid ett stort engagemang för hållbarhetsfrågorna. För att nå det övergripande målet, som tar sikte på samtliga studenter som tar en examen, behöver alla utbildningar vara involverade. Nu tar Högskolan Dalarna fram ett metodstöd för lärare och programansvariga i arbetet med att göra detta möjligt.
Läs mer på sidan Hållbar utveckling i utbildning – metodstöd
Brädspel i undervisningen
Med hjälp av brädspel kan studenter närma sig hållbarhetsfrågorna på ett sätt som skapar engagemang och interaktion. Högskolan Dalarna har tillgång till klassuppsättningar av ett antal olika spel som är utvecklade för lärande för hållbar utveckling på högskolenivå.
Läs mer på sidan Brädspel i undervisningen
Kompetensutveckling för lärare
Högskolan Dalarna erbjuder sina lärare att gå kurs för att få en introduktion till lärande för hållbar utveckling. Välj mellan en kortare självstudiekurs eller en något längre schemalagd kurs.
Läs mer på sidan Kompetensutveckling inom lärande för hållbar utveckling
Bästa examensarbete
Varje år delar Högskolan Dalarna ut ett resebidrag om 10 000 kr för det examensarbete som ger det starkaste bidraget till ett hållbart samhälle. Högskolan Dalarnas råd för hållbar utveckling utser vem som får utmärkelsen.
Läs mer och ansök om resebidraget
UKÄ:s granskning av hållbar utveckling
Under 2017 genomförde Universitetskanslersämbetet (UKÄ) en utvärdering av lärosätenas arbete med att främja en hållbar utveckling.
Läs mer på sidan UKÄ granskar hållbar utveckling