Högskolan Dalarna erbjuder en arbetsintegrerad grundlärarutbildning för undervisning i årskurs 4-6. I utbildningen kombineras studier på 75 procent med arbete som lärare på 50 procent. Schemalagda studier sker 1-2 dagar i veckan med campusträffar i Falun men även nätbaserade studier erbjuds i vissa fall.
Utbildningen är konstruerad så att du parallellt med studierna har möjlighet att arbeta som lärare på en skola i regionen. På så sätt kan högskolestudierna relateras till egna erfarenheter från den pedagogiska verksamheten på skolan samtidigt som erfarenheter från arbetet som lärare integreras med studierna vid högskolan.
Parallellt med ansökan till utbildningen behöver du söka tjänst i en kommun där du vill arbeta som lärare. I regionens kommuner finns ett antal tjänster tillgängliga för AIL-studenter att söka (så kallade läraraspirantstjänster). Antalet platser varierar från kommun till kommun. Du behöver därför kontakta varje kommun, som du är intresserad av, och lämna in de ansökningshandlingar som efterfrågas.
Här finns en lista över kommunernas kontaktpersoner för arbetsintegrerad lärarutbildning - ta kontakt för att få mer information om hur du ska söka tjänst i den specifika kommunen.
Ansökan till programmet som startar hösten 2023 sker genom antagning.se mellan den 15 februari - 15 mars. Observera att ansökningstiden till denna programinriktning sker innan den ordinarie ansökningsperioden till högskolan.
Läs om våra andra grundlärarprogram
Hej Felicia, vart befinner du dig i din utbildning idag?
Jag är inne på termin 4/11 på Grundlärarprogrammet grundskolans årskurs 4-6 arbetsintegrerad utbildning och just nu läser jag NO.
Hur har din resa sett ut fram till att du började studera denna utbildning?
Jag tog studenten 2017. Jag hade bestämt mig för att jag skulle jobba efter studenten och ta en paus från studier. Då hade jag tid på mig att komma på vad jag ville plugga till, eftersom det inte var solklart vid det skedet. Efter sommaren fick jag jobb som elevassistent/klassresurs i en årskurs 4 och trivdes jättebra. Jag fick även testa på att vara lärarvikarie under två månader och arbeta på fritids. I september 2018 startade jag mina studier på Högskolan Dalarna.
Varför valde du att studera Grundlärarprogrammet grundskolans årskurs 4-6 arbetsintegrerad utbildning?
I samband med att jag arbetade som lärarvikarie så bestämde jag mig för att söka lärarutbildningen, då jag hade fattat tycke för arbetet. Jag hade hört talas om den arbetsintegrerade utbildningen och började därför att läsa på om den och tyckte att det lät som ett klockrent koncept. Att arbeta och få lön samtidigt som jag studerar passade mig väldigt bra, för att jag hade precis flyttat hemifrån.
Hur är det på utbildningen?
Det är jättebra! Det är lärorikt, spännande, varierande och roligt. Ibland är det svårt och lite rörigt, men det tillhör väl studier antar jag?
Vad är det bästa med utbildningen?
Det bästa är att få arbeta samtidigt, det är där jag utvecklas och växer i min roll som lärare och det är så roligt. Sen tycker jag om variationen med campusträffar, hemstudier, arbete på skolan och träffar över nätet. Vi har ibland seminarium, lektioner, genomgångar eller studiegruppsarbeten i verktyget Zoom. En annan bra sak är att jag inte får några studielån.
Hur ser en vanlig vecka med studier ut?
- Måndag: Hemstudier, campusträff eller träff över nätet.
- Tisdag, Onsdag, Torsdag: Arbete på skola där jag jobbar.
- Fredag: Hemstudier, campusträff eller träff över nätet.
- Lördag, Söndag: Helg och plugg.
Veckorna varierar beroende på vilken kurs jag läser och vad som står på schemat, men överlag så har jag en campusträff på måndag eller fredag, tre arbetsdagar på min skola och en dag med hemstudier. Helgen är ledig, men oftast behöver jag plugga en del då.
Vad gör du och dina studiekompisar på fritiden?
På fritiden tycker jag om att spela golf, träna, laga mat, och umgås med min sambo, släkt och vänner.
Eftersom vi är studenter från hela Dalarna, men även utifrån också, så är det svårt att göra saker tillsammans på fritiden med klassen. Men vi har ätit på restaurang en gång tillsammans och det var mycket uppskattat!
Har du några tips till blivande studenter?
Jag skulle säga att det var bra att arbeta ett år mellan gymnasiet och högskolan, då fick jag en paus från skolan och kunde hämta ny studiemotivation. En annan sak är att om du som arbetsintegrerad lärarstudent har en arbetssituation på skolan som du inte trivs med av någon anledning, tveka inte att säga ifrån. Det är så viktigt att man får rätt förutsättningar och att man trivs och mår bra! Det är inte värt att må dåligt, det går att lösa!
Hur tycker du det fungerar att kombinera studierna med att arbeta?
Jag är så nöjd, det fungerar jättebra! Jag har en fantastisk handledare som jag arbetar tillsammans med och som hjälper och stöttar mig vid behov. Jag är noga med att försöka hålla isär arbete och studier, så att inte allt glider ihop. Det gör att jag får struktur på det jag ska göra.
Hur är tempot, 75% studier och 50% jobb?
Jag har en sysselsättning på 125% så självklart är tempot högt. Men det blir också vad man gör det till. Planerar jag mina studier väl och har framförhållning så går det hur bra som helst.
Vad betyder det att samtidigt arbeta med det du studerar till?
Wow, det är en fördel!!! Jag kan använda kunskapen jag får på högskolan i mitt arbete och det kan man inte göra i samma utsträckning om man läser det ordinarie programmet.
Utbildningens innehåll
Utbildningen förbereder dig för att undervisa i svenska, matematik och engelska samt i NO och teknik eller i SO-ämnena. Studierna i utbildningsvetenskap förbereder för yrkesrollen som lärare. De behandlar bland annat skolans organisation, undervisning, ledarskap, betygsättning och sociala relationer.
Termin 1 - 2
- Skolväsendets historia och samhällsuppdrag, 15 hp
- Svenska, 15 hp
- Matematik, 15 hp
Termin 3 - 4
- Didaktik och ledarskap, 15 hp, (varav VFU 7,5 hp)
- Tematisk kurs, SO, NO, Teknik, 30 hp
Termin 5 - 6
- Utveckling och lärande, 15 hp, (varav VFU 7,5 hp)
- Engelska, 15 hp
- Kommunikation och lärande i en mångkulturell skola, 15 hp
Termin 7 - 8
- Svenska, 15 hp
- Matematik, 15 hp
- Sociala relationer, konflikter och makt, 15 hp, (varav VFU 7,5 hp)
- Specialpedagogik, pedagogisk dokumentation och bedömning, 7,5 hp
Termin 9 - 10
- Vetenskapsteori o utb.vetenskaplig forskning, 7,5 hp
- Examensarbete del 1, 15 hp
- Examensarbete del 2, 15 hp
- Utvärdering och utvecklingsarbete, 15 hp, (varav VFU 7,5 hp)
Kontakt med arbetslivet
I den arbetsintegrerade grundlärarutbildningen varvas didaktiska ämnesstudier och studier i utbildningsvetenskap med erfarenheter som du skaffar dig genom att du samtidigt du arbetar som lärare i regionen[LK(1] . De ämnesdidaktiska studierna sätter fokus på lärande och hur lärande organiseras i klassrummet.
Studera utomlands
Internationellt utbyte är en viktig del av utbildningen till grundlärare. Därför innehåller många kurser inom programmet internationella inslag och utblickar. Alla blivande lärare uppmuntras dessutom att delta i utbyten som vi har med våra partneruniversitet. En eller två terminer som utbytesstudent eller 2-12 månaders praktik inom EU är meriter som många arbetsgivare välkomnar.
Vad blir du efter utbildningen?
Utbildningen leder till grundlärarexamen och behörighet att undervisa i årskurs 4-6 i svenska, matematik och engelska samt i NO och teknik eller SO-ämnena.
Hur ser arbetsmarknaden ut?
Den framtida arbetsmarknaden som lärare ser ljus ut! Om du idag satsar på en lärarutbildning varvat med erfarenheter från yrkeslivet direkt kommer du att ha goda möjligheter till ett meningsfullt, omväxlande och stimulerande yrke som ger dig möjlighet till nya utmaningar och glädjeämnen varje dag.
Examen
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 omfattande 240 högskolepoäng.
Studera vidare
Examen i grundlärarprogrammet öppnar dörren till bland annat vår forskarutbildning i Pedagogiskt arbete och vårt Magisterprogram i pedagogiskt arbete.
Vad betyder forskning för min utbildning?
Flera av Högskolan Dalarnas lärare är forskare och även du som student kan arbeta nära forskare i flera forskningsprojekt. Vi bedriver forskning för att ta fram ny kunskap för att hitta nya lösningar på stora samhällsproblem. Denna kunskap förs sedan vidare ut i utbildningarna för att se till att utbildningarna håller hög kvalitet.