Välkommen att ansöka om utbytesstudier
Sen ansökan för utbytesstudier under våren 2023 är öppen under perioden 1 augusti - 5 september.
Under punkt 1-8 hittar du information om hur du ansöker för att bli nominerad för utbytesstudier. Det är bra att vara ute i god tid eftersom det ibland är många steg längs vägen. Du behöver också ta del av Högskolan Dalarnas regler för att ansöka om att bli nominerad till utbytesstudier.
Behöver du hjälp med din ansökan om utbytesstudier?
Välkommen på Drop-In samtal via Zoom klockan 15.00 följande datum: 29/8, 31/8 och den 5/9, eller boka in ett individuellt möte med Studie- och karriärvägledarna via bokningsformuläret Internationell vägledning.
1. Hitta bästa perioden att åka iväg
Börja med att titta på din utbildningsplan för att hitta bästa tidpunkt för ett utbyte. Kontakta gärna studie- och karriärvägledningen för att höra hur en utbytesperiod kan passa in i examen från Högskolan.
Observera särskilda kriterier för japanska partneruniversitet, se faktarutan till höger.
2. Hitta ett passande partneruniversitet
Högskolan Dalarnas utbytesavtal tecknas inom olika ämnesområden och med universitet i olika länder. Här kan du hitta de utbytesavtal som passar dig bäst.
För dig som läser till lärare erbjuder Högskolan Dalarna även andra möjligheter till internationella erfarenheter och perspektiv.
3. Förbered de dokument du ska bifoga ansökan
Du som läser ett program ska bifoga en rekommendation från programansvarig.
Du som läser fristående kurser ska bifoga en studieplanering som visar hur du tänker dig att ta ut examen från Högskolan Dalarna.
Alla sökande ska bifoga ett personligt motivationsbrev skrivet på engelska där du förklarar varför du vill söka utbytesstudier.
Vid konkurrens om utbytesplatser är kåraktiviteter eller andra uppdrag meriterande.
4. Ansökan och nominering
När vi behandlat din ansökan får du besked om du har blivit nominerad via e-post. När du har tackat ja till nomineringen kallas du till ett informationsmöte. Högskolan meddelar partneruniversitetet att du är nominerad.
5. Inför utbytet
Partneruniversitetet skickar ett välkomstmejl (Letter of Acceptance) till dig inom 5 veckor med instruktioner om hur du ansöker om kurser och boende. Vidarebefordra Letter of Acceptance till ioffice@du.se.
Nu börjar ditt arbete med att ansöka till partneruniversitetet enligt deras instruktioner.
Du behöver förbereda ett Learning Agreement där det framgår vilka kurser du ska läsa under utbytet.
Du ska själv registrera dig på utbytet i Ladok för studenter, två veckor innan terminsstart vid Högskolan Dalarna.
Kom också ihåg att ansöka hos CSN om du vill behålla studiemedel under utbytet.
Under utbytet är du försäkrad genom Kammarkollegiet, vi skickar ett intyg till dig. Beställ också ett EU-kort från Försäkringskassan innan du åker. Läs mer om försäkringar för dig som student.
6. Under utbytet
Be ditt partneruniversitet att signera blanketten Confirmation of Arrival när du anländer, och Confirmation of Departure när du åker hem. Båda blanketterna finns på vår studentwebb och ska skickas till ioffice@du.se
Vid ändring av kurs under terminen ska du uppdatera ditt Learning Agreement.
Du förväntas medverka i informationskampanjer vid partneruniversitetet - du är Högskolans ambassadör!
Du får en dalahäst som du har med dig under utbytet. Fotografera hästen i intressanta miljöer och skicka sedan dina bilder till ioffice@du.se, du godkänner därmed publicering i samband med våra informationskampanjer. Innan hemresa ger du dalahästen till någon som varit särskilt hjälpsam under utbytet.
Innan hemresa är det viktigt att du beställer ett studieutdrag (Transcript of Records) från partneruniversitetet.
7. Efter utbytet
Erasmusstudenter ska fylla i en utvärdering som skickas till dig via e-post från EU-kommissionen.
Vi uppskattar din hjälp med att i olika sammanhang informera andra studenter om utbytesstudier när du kommer tillbaka.
8. Tillgodoräkna dina kurser från utbytet
För att dina resultat ska tillgodoräknas och registreras i Ladok behöver du fylla i formuläret och ladda upp ditt studieutdrag (Transcript of Records).