Om forskargruppen
Forskargruppen SLUM består av tre undergrupper:
- Språkdidaktiska gruppen
- Litteraturdidaktiska gruppen
- Mångfald i utbildningssammanhang
Det innebär att forskargruppen SLUM samlar forskare som studerar frågor om utbildning i relation till språk och litteratur där frågor om mångfald genereras i nära samverkan med undervisningspraktiker. Dessa praktiker kan gälla såväl vuxna som barn och både i formella och informella sammanhang. Inom gruppen bedrivs forskning mot förskola, barn- och ungdomsskola, vuxenundervisning och högskoleundervisning. Inom forskargruppen hålls seminarier där vi diskuterar forskning, bearbetar egna och gemensamma projekt samt bjuder in forskare från andra lärosäten.
Språkdidaktik
Gruppen samlar både forskare och forskarstuderande som studerar didaktiska frågor inom institutionens olika språk. Inom gruppen bedrivs bland annat forskning om tidig skriftspråksutveckling, elevers skrivande, digitala undervisningsformer, språkutveckling och akademiska litteraciteter.
Litteraturdidaktik
Gruppen samlar forskare, lärare och doktorander som intresserar sig för skönlitteraturens värden och funktioner i olika undervisningssammanhang. Inom gruppen bedrivs såväl praktiknära som teoretiskt inriktad forskning som syftar till att belysa litteraturens roll i skola, högre utbildning och samhället samt i barns och ungdomars liv. Exempel på forskning som bedrivs är projekt som rör poesididaktik, bilderboksdidaktik, litteraturens roll i läromedel, samt litteraturundervisningens koppling till hållbarhet, bildning och demokrati.
Mångfald i utbildningssammanhang
Inom ramen för gruppen mångfald i utbildningssammanhang arbetar vi ofta nära pågående forskningsprojekt och med doktorander som medverkar i gruppen, i första hand kring teoretiska och metodologiska frågor som är aktuella i våra olika pågående och planerade projekt.
I forskargruppen ingår främst forskare, adjunkter och forskarstuderande från institutionen ISLL men gruppen är samtidigt öppen för kollegor från andra institutioner. Till vissa sammanhang inbjuds forskare från andra lärosäten, även magisterstudenter eller verksamma lärare och skolledare i skola och förskola.
Forskningsprojekt
-
(2024–2026) Värdegrundslitteratur. En kritisk genreanalys av en barnboksnisch i vardande. (Medverkande: Gustav Borsgård)
-
(2024–2025) Den bildbaserade litteraturens didaktiska möjligheter i en explorativ undervisning. (Medverkande: Eva Söderberg)
-
(2023–2025) Barnboken och klimatångesten. Ekokritiska och litteraturdidaktiska perspektiv på undergångsskildringar i Om dagen tar slut, Slutet och Kometjakten. (Medverkande: Gustav Borsgård)
-
(2023–2025) Gymnasieelever i samtal om Kristina Lugns poesi, i ett antologiprojekt om Lugns författarskap. (Medverkande: Karolina Pettersson, Gustav Borsgård, Eva Söderberg)
-
(2023–2024) Modersmålsundervisningens inverkan på elevers andraspråksutveckling i svenska. (Medverkande: Baran Johansson, Annika Norlund Shaswar)
-
(2023–2024) Gymnasiesärskolan och språklig mångfald: Modersmålsundervisning och tvåspråkig skriftspråksutveckling. (Medverkande: Lovisa Berg)
-
(2023–2024) ALiSS, Academic Literacy in Social Sciences. (Medverkande: Marie Nordmark och Miguel Garcia-Yeste)
-
(2022–2024) Modersmål, minoriteter och språklig heterogenitet: Undervisningsformer och praktiker i förskola och skola med fokus på litteracitet. Finansiering Skolforskningsinstitutet 2021/0001. (Medverkande: Carla Jonsson, Boglárka Straszer, Annika Norlund Shaswar, Hanna Outakoski)
-
(2022–2024) Sång i uttalsundervisning. (Medverkande: Annika Norlund Shaswar, Lena Uhlin, Sara Häggbom, Elisabeth Zetterholm)
-
(2022–2024) Språklig mångfald i grundlärarutbildningarna. (Medverkande: Annika Norlund Shaswar, Carla Jonsson, Karyn Sandström)
-
(2020–2025) Grundläggande litteracitetsutveckling inom sfi. Finansiering Skolforskningsinstitutet: 2019–00027. (Medverkande: Birgitta Ljung Egeland, Jenny Rosén, Annika Norlund Shaswar)
-
(2020–2025) Lärarutbildning och språklig mångfald. En professionsutbildning i en föränderlig tid. (Egenfinansierat) (Medverkande: Jenny Rosén, Annika Norlund Shaswar, Carina Hermansson)
-
(2020–2024) Digitala resurser i undervisningen. Skolforskningsfonden. (Medverkande: Marie Nordmark)
-
(2020–2024) Höra efter. Utbildningsfilosofiska perspektiv på litteratur och läsning. (Medverkande: Gustav Borsgård)
Samarbeten
Forskare inom gruppen samarbetar med:
- Forskningsnätverket LITUM, Umeå universitet
- Litteraturdidaktiska klubben, Umeå universitet
- LäST, Stockholms universitet
- CHILLL, Linnéuniversitet
- LDN (nationellt litteraturdidaktiskt nätverk)
- NERA Literacy Research Network
- ASLA (Association suédoise de linguistique appliquée)
- SMDI (svenska med didaktisk inriktning).
Finansiering
- Skolforskningsinstitutet (Projekt: Modersmålsundervisningens inverkan på elevers andraspråksutveckling i svenska)