Vad innebär professionsprogrammet?
I professionsprogrammet finns två vägar:
- en nationell struktur för kompetensutveckling för rektorer och lärare.
- ett nationellt meriteringssystem för legitimerade lärare.
Den nationella strukturen för kompetensutveckling utgör kärnan i professionsprogrammet. Den erbjuder nya möjligheter att utveckla sin professionella kompetens under hela sitt yrkesliv.
Det nationella meriteringssystemet består av fyra meriteringsnivåer. Meritering är en möjlighet för legitimerade lärare som har jobbat i minst sex år att få sin erfarenhet och kompetens erkänd och synliggjord. Det ger också arbetsgivare nya möjligheter att använda den kompetens som finns i verksamheten på ett mer strategiskt sätt.
Nationella professionsprogrammet (skolverket.se)
Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK)
För meriteringsnivå 2, 3 och 4 är kursen Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK) obligatorisk. På högskolan Dalarna kan du läsa följande inriktningar på kursen:
- Grundlärare F-6 och motsvarande skolformer, med studieort för fysisk träff: Falun
- Grundlärare F-6 och motsvarande skolformer, med studieort för fysisk träff: Skellefteå
- Ämneslärare i grundskola och motsvarande skolformer, med studieort för fysisk träff: Falun
- Ämneslärare i grundskola och motsvarande skolformer, med studieort för fysisk träff: Skellefteå
Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK)
A-kurser
För att nå de olika meriteringsnivåerna måste du läsa en eller flera så kallade kategori A-kurser. Dessa utgörs av ett mindre antal utvalda kurser som syftar till att stärka både den enskildes undervisning och kollegiets gemensamma utveckling.
- Att leda kollegiala lärprocesser i förskola och skola (7,5hp)
- Handledarkurs nivå 2: Vetenskap och beprövad erfarenhet i undervisning och handledning (7,5hp)
- Handledarkurs nivå 3: Att vägleda kollegor och lärarstudenter för professionsutveckling (7,5hp)
Högskolan Dalarna erbjuder fortbildning för rektorer. Fortbildningen vänder sig till rektorer i förskola, skola och fritidshem som vill öka sin kompetens att främja en professionsdriven verksamhetsutveckling som leder till ökad måluppfyllelse.