Utbildningsprogram LPGYA

Ämneslärarprogrammet inriktning gymnasieskolan

Det är en nätutbildning som vänder sig till dig som vill bli ämneslärare i gymnasieskolan.  undervisningsämnen.
300 - 330 högskolepoäng Grundnivå

Det är stor brist på lärare i hela landet. Utbildar du dig till lärare kommer du att vara mycket attraktiv på arbetsmarknaden. Som lärare kommer du att få en viktig, intressant och utvecklande uppgift i samhället.

Ämneslärarprogrammet för gymnasieskolan förbereder för undervisning i två ämnen, ett förstaämne om 120 högskolepoäng och ett andraämne om 90 högskolepoäng. När du söker till programmet väljer du samtidigt förstaämne medan valet av andraämne sker under utbildningen.

Vid Högskolan Dalarna studerar du till lärare via nätet. Nätundervisningen ger dig möjlighet att kommunicera med ljud, bild och text via din datorskärm. En till två gånger per termin träffas alla i Falun för obligatoriska campusträffar. Antalet campusträffar är beroende på vilket ämne eller vilken kurs som läses. Men programmet startar alltid med 2-3 introduktionsdagar i Falun.

Vid Högskolan Dalarna erbjuds följande ämnen inom inriktning gymnasieskolan: engelska, franska, historia, idrott & hälsa (campusutbildning), kinesiska, matematik, religion, bild, spanska, svenska, svenska som andraspråk och tyska. Samtliga ämnen kan kombineras fritt med undantag för:

  • Geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap som inte kan kombineras med något av ämnena biologi, fysik, kemi eller teknik
  • Bild och idrott och hälsa kan inte kombineras med varandra
  • Moderna språk kan inte kombineras med något av ämnena geografi, historia, religionskunskap, samhällskunskap, biologi, fysik, kemi eller teknik

Porträtt på Fredrik, student på ÄmneslärarprogrammetHej! Jag heter Fredrik, kommer från Arboga och har studerat Ämneslärarprogrammet inriktning gymnasiet.

Jag har alltid vetat att jag ska bli lärare. Det låter lite klyschigt kanske, för jag tror verkligen inte att lärare är ett kall utan ett yrke som alla andra. Jag älskar att lära ut och att följa elevers inlärning. Jag valde ämneskombinationen religion/historia för att jag älskar att diskutera och det är ämnen jag själv brinner för. Ärlig talat tror jag att man blir en bättre lärare om man tycker om sina ämnen. Under utbildningen har jag också lagt till ämnet svenska som andraspråk.

Jag trivdes väldigt bra med min utbildning. Vi har bara varit 4-5 personer i min kärngrupp, alltså de som läste samma ämneskombination och började samma termin, men det har inte varit något problem. Under terminerna med utbildningsvetenskaplig kärna läser studenter med olika ämneskombinationer tillsammans och då får man en bredd som ger en nya perspektiv på de egna ämnena.

Jag kände att jag var lite för gammal för att studera på campus. Eftersom jag arbetade vid sidan av studierna hade jag inte heller möjlighet att åka till campus varje dag. Att Högskolan Dalarna har nätbaserade utbildningar med höga krav på deltagande spelade väldigt stor roll för mig.

Jag engagerade mig studentfackligt. Det har varit nyttigt för mig och nu när jag har börjat arbeta heltid så känner jag mig trygg och att jag har koll på mina rättigheter. Dessutom får man träffa studenter från hela landet.

Jag vill fortsätta göra det jag gör nu, arbeta med nyanlända på något sätt.

Som lärare har man stora möjligheter att påverka människors liv. Jag, som arbetar med nyanlända, ser ju mitt jobb som aktiv integration. Vi pratar om samhället, vi jobbar med uttal och språket.

Välj något som du tror att du kommer gilla. Jag tror att det är lätt att hamna fel om man bara går efter ingångslön eller antal timmar på arbetsplatsen. Om du kan se framför dig att du ska göra samma sak i många år, då är det kanske en bra idé att välja det. Man får inte heller glömma att det går att omskola sig (byta inriktning) efter några år. Många lärare blir duktiga projektledare, programledare, rektorer etc. Man är oftast inte "fast" bara for att man valde en viss utbildning när man var 19 år.

Hur söker du till utbildningen?

Ansökan till Ämneslärarprogrammet görs på webbsidan www.antagning.se från den 15 mars - 15 april för höstterminen och från den 15 september - 15 oktober för vårterminen.

Vårterminen 2019 startar följande programinriktningar: Historia, Matematik, Svenska och Svenska som andraspråk. 

Välkomstbrev till dig som ska påbörja studierna inom Ämneslärarprogrammet, inriktning gymnasieskolan, höstterminen 2018.

Utbildningens innehåll

Ämneslärarprogrammet omfattar 300 högskolepoäng över 10 terminer. Utbildningen byggs upp av ämnes- och ämnesdidaktiska studier, pedagogiskt arbete, som innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) vid en gymnasieskola. De ämnesdidaktiska studierna sätter fokus på lärande och hur lärande organiseras i klassrummet. Studierna i pedagogiskt arbete förbereder för yrkesrollen som lärare. De verksamhetsförlagda delarna av utbildningen genomförs i regel vid en gymnasieskola i närheten av hemorten.

Ämneslärarprogrammets struktur inriktning gymnasieskolan

Termin 300 högskolepoäng
T1 Ämne 1
T2 Ämne 1
T3 Ämne 1
T4 Pedagogiskt arbete 1 (inkl. VFU)
T5 Ämne 2
T6 Ämne 2
T7 Ämne 2
T8 Pedagogiskt arbete 2 (inkl. VFU)
T9 Pedagogiskt arbete 3 (inkl. VFU)
T10 Examensarbete i ämne 1 eller 2

Vad blir du efter utbildningen?

En ämneslärarexamen ger dig i första hand möjlighet att arbeta med undervisning. En examen med inriktning mot gymnasieskolan ger behörighet att undervisa i grundskolans årskurs 7-9 och i gymnasieskola och vuxenutbildning, i de ämnen som ingår i examen. Men en lärarutbildning är också en gedigen högskoleutbildning som kan öppna dörrar till en forskarkarriär eller till andra arbetsuppgifter inom privat och offentlig verksamhet.

Programinriktningar

Bild
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan förbereder för undervisning i två ämnen. Det är en nätbaserad utbildning med ett fåtal fysiska campusträffar i Falun varje termin.
Engelska
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan förbereder för undervisning i två ämnen. Det är en nätbaserad utbildning med ett fåtal fysiska campusträffar i Falun varje termin.
Franska
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan förbereder för undervisning i två ämnen. Det är en nätbaserad utbildning med ett fåtal fysiska campusträffar i Falun varje termin.
Historia
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan förbereder för undervisning i två ämnen. Det är en nätbaserad utbildning med ett fåtal fysiska campusträffar i Falun varje termin.
Idrott och Hälsa
Programinriktningen Idrott och hälsa är en campusförlagd utbildning i Falun under de 4 första terminerna. De återstående delarna av utbildningen är nätbaserade.
Kinesiska
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan förbereder för undervisning i två ämnen. Det är en nätbaserad utbildning med ett fåtal fysiska campusträffar i Falun varje termin.
Matematik
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan förbereder för undervisning i två ämnen. Det är en nätbaserad utbildning med ett fåtal fysiska campusträffar i Falun varje termin.
Religion
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan förbereder för undervisning i två ämnen. Det är en nätbaserad utbildning med ett fåtal fysiska campusträffar i Falun varje termin.
Spanska
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan förbereder för undervisning i två ämnen. Det är en nätbaserad utbildning med ett fåtal fysiska campusträffar i Falun varje termin.
Svenska
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan förbereder för undervisning i två ämnen. Det är en nätbaserad utbildning med ett fåtal fysiska campusträffar i Falun varje termin.
Svenska som andraspråk
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan förbereder för undervisning i två ämnen. Det är en nätbaserad utbildning med ett fåtal fysiska campusträffar i Falun varje termin.
Tyska
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan förbereder för undervisning i två ämnen. Det är en nätbaserad utbildning med ett fåtal fysiska campusträffar i Falun varje termin.

Vill du veta mer om läraryrket?
Senast granskad: