Kursens innehåll och mål
Det övergripande målet med kursen är att utveckla självkännedom och grundläggande kunskaper för att hitta sin roll som ledare. I kursen ingår problematiseringar av, och grundläggande teorier om ledarens roll och uppgifter. Sambandet mellan personliga förutsättningar, beteenden och ledarskap diskuteras.
Målgrupp
Chefer med personalansvar (enhetschefer och verksamhetschefer).
Kursen ingår också som kurs 1 i SUD:s ledarskapsprogram
Upplägg
- Studietakt: 25%
- Omfattning: 7,5 hp
- Plats: Internat (alternativt campus) + digitalt
- 5-6 obligatoriska träffar
På kursdagarna varvas föreläsningar med praktiska övningar och diskussioner. Mellan träffarna
läses litteratur och deltagarna gör uppgifter kopplade till den egna verksamheten. Personlig uppföljning med kursledare ingår. En handlingsplan utarbetas för utveckling av det egna ledarskapet.
Omdömen från tidigare kursdeltagare
Hur skulle du beskriva kursen?
"Lärorik, utmanande, utvecklande och väldigt trevlig. Superhärliga medstudenter som också lyft kursen. Kunniga och trevliga lärare."
Vad var de bästa med kursen?
"Att ta ett steg tillbaka och reflektera över ledarskapet. Inse och förbättra mina brister. Att man känner större trygghet i sitt ledarskap där man kommit närmare och förtydligat sina värderingar och fått återkoppling."
Nyckelord
Ledarskap, självkännedom, dialog, coaching, svåra samtal, grupputveckling.
Mer om högskolans ledarskapsutbildningar
Högskolans ledarskapskurser är en resa i personlig utveckling. Många deltagare säger att ”kursen var mycket mer än en kurs”.
Våra ledarskapsutbildningar är förankrade i vetenskapliga teorier, samtidigt som vi lägger vikt vid det vardagliga och erfarenhetsbaserade kunnandet. Det handlar om att få nya kunskaper, men lika mycket om att få träna på och landa de nya kunskaperna i sig själv och sitt ledarskap. Det skapar bestående beteendeförändringar. Ett stöd är erfarenhetsutbyte och nätverk. Att vara ledare kan vara ensamt på många sätt. Under ledarskapskurserna delar deltagarna erfarenheter och reflektioner med varandra, med stor respekt för var och ens kunskap och integritet. Handgripliga verktyg och modeller blandas med diskussioner och praktiska övningar.
Den röda tråden i våra ledarskapskurser är att gruppmedlemmar jobbar intensivt med sig själva och varandra i rollen som ledare; jag som person, jag som ledare, jag som del i gruppen och gruppen som en del i verksamheten. Det är en fråga om personlig utveckling minst lika mycket som kompetensutveckling.