Skolverksprojekt kring förskolans arbete med olika områden för lärande. Projektet är ett delprojekt inom projektet Icke-kognitiva kompetenser i förskolan (Skolverket: Dnr 2013:00175). Forskningsledare: Professor Monika Vinterek.
Medverkande i studien är Désirée von Ahlefeld Nisser, Mikael Berg, Gunilla Lindqvist och Gunn Nyberg. Syftet med studien är att med hjälp av observationer undersöka hur man i förskolan arbetar med att skapa lust och motivation samt förutsättningar för barns lärande inom kunskapsområdena: kreativitet, empati, ansvar och genomförande, självuppfattning, tänkande och analys samt kommunikation och sociala relationer. Kunskapsområdena har sin utgångspunkt i Förordningen (SKOLFS 1998:16) om läroplan för förskolan.
Nyckelord
Lärande, kompetenser, förskolan
Forskningsprofil
Utbildning och lärande
Ämne
Pedagogiskt arbete Idrotts- och hälsovetenskap
Finansiärer
Skolverket
Högskolan Dalarna sparar viss data för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.
Läs mer om kakor