Om forskargruppen
Forskargruppen SOL (styrning, organisering, ledning) vid Högskolan Dalarna är en tvärvetenskaplig miljö där forskare, lärare och verksamhetsutvecklare samlas kring frågor som rör skolans styrning och ledning. Fokus ligger på att förstå hur skolväsendets olika organisatoriska nivåer samspelar, med särskild tonvikt på skolledares pedagogiska ledarskap och lärares undervisningspraktik.
Forskningen utgår ofta från samverkan med skolmyndigheter och huvudmän, där erfarenheter från praktiken bidrar till ny kunskap inom skolutvecklingsfältet. Målet är att stärka vetenskaplig grund inom lärar- och skolledarutbildningar samt bidra till utveckling i skolan genom forskningsbaserad samverkan.
SOL är en del av det Pedagogiska utvecklingscentrumet (PUD) vid Högskolan Dalarna och har nära koppling till lärarutbildningen. Flera forskningsprojekt initieras i dialog med skolor och kommuner, till exempel genom Skolverkets satsning Samverkan för Bästa Skola/Riktade insatser.
Forskargruppen samverkar även med andra forskningsmiljöer, bland annat Pedagogiskt ledarskap och pedagogiska miljöer inom högskolan. Dessutom är SOL en aktiv part i det nationella FoU-nätverket för skolverksamheter med stora utmaningar, där fem lärosäten samarbetar för att skapa likvärdiga utbildningsmöjligheter för alla barn och elever.
Forskargruppens vetenskapliga ledare är professor Jan Håkansson.
Forskningsprojekt
Elevröster i gymnasieskolans systematiska kvalitetsarbete
Projektperiod: 2023–2015
På vilka olika sätt används elevröster som underlag inom gymnasieskolans kvalitetsarbete på skol- och huvudmannanivå? Vad uppfattar skolchefer och rektorer att elevröster tillför?
Ansvariga forskare: Jan Håkansson, Anna Östlin Brismark, Anna Hannersjö
Kapacitetsbyggande i skolans lokala kvalitetssystem (extern länk, Mälardalens universitet)
Projektperiod: 2023-09-01 till 2026-06-30
Följeforskning om ett kommunalt systematiskt kvalitetsutvecklingsarbete i grundskolan. Projektet är ett flerårigt projekt i nära samverkan med en kommuns skolförvaltning
Ansvariga forskare: Jan Håkansson, Mattias Gradén
Matematik, Inkludering och Likvärdighet (MIL)
Projektperiod: 2024-09-01 till 2025-09-01
Ansvarig forskare: Anette Bagger
SBS i förskolor med stora utmaningar
Projektperiod: 2024-01-01 till 2024-12-31
Ansvariga forskare: Maria Olsson, Maria Fredriksson, Jan Håkansson
Samarbeten
Nätverket, Nationellt FoU-nätverk för skolverksamheter med stora utmaningar, är ett forskningssamarbete särskilt inriktat mot huvudmän, skolor och förskolor med stora utmaningar. Syftet är att ta fram ny kunskap som ska bidra till att förverkliga ambitionen om alla barns och elevers rätt till en likvärdig utbildning. I samarbetet ingår Stockholms universitet, Högskolan Dalarna, Karlstad universitet, Malmö universitet och Mittuniversitetet.
- Nationellt FoU-nätverk för skolverksamheter med stora utmaningar
- Stockholms universitet
- Karlstads universitet
- Malmö universitet
- Mittuniversitetet
- Västerås stad
Finansiering
- Nationella FoU-nätverket
- Skolverket
- Västerås stad