Kursens innehåll och mål
Det övergripande målet med kursen är att, med utgångspunkt i det egna ledarskapet och relevanta teorier, utveckla en fördjupad förmåga att hantera betydelsen av ledarskap för effektivt samarbete, samt utveckla sin förmåga att samarbeta och att leda samarbete på ett effektivt sätt.
Målgrupp
Chefer med personalansvar (enhetschefer och verksamhetschefer) med några års erfarenhet. Kan också läsas som fortsättning på ”Ny som ledare”
Kursen ingår också som kurs 1 i SUD:s ledarskapsprogram.
Upplägg
- Studietakt: 25%
- Omfattning: 7,5 hp
- Plats: Internat (alternativt campus) + digitalt
- 5-6 obligatoriska träffar
På kursdagarna varvas föreläsningar med praktiska övningar och diskussioner. Mellan träffarna
läses litteratur och deltagarna gör uppgifter kopplade till den egna verksamheten. Personlig uppföljning med kursledare ingår. En handlingsplan utarbetas för utveckling av det egna ledarskapet.
Omdömen från tidigare kursdeltagare
Hur skulle du beskriva kursen?
"Mycket intressant och skapar ett stort intresse för att fortsätta utvecklas"
Vad var det bästa med kursen?
"Ledarna, gruppdeltagarna för att få förståelse för teorin. Det känns tryggt att det är förankrat i forskning"
Nyckelord
Ledarskap, självkännedom, kommunikation, samverkan, konflikthantering, mötesteknik, organisatoriskt lärande.
Mer om högskolans ledarskapsutbildningar
Högskolans ledarskapskurser är en resa i personlig utveckling. Många deltagare säger att ”kursen var mycket mer än en kurs”.
Våra ledarskapsutbildningar är förankrade i vetenskapliga teorier, samtidigt som vi lägger vikt vid det vardagliga och erfarenhetsbaserade kunnandet. Det handlar om att få nya kunskaper, men lika mycket om att få träna på och landa de nya kunskaperna i sig själv och sitt ledarskap. Det skapar bestående beteendeförändringar. Ett stöd är erfarenhetsutbyte och nätverk. Att vara ledare kan vara ensamt på många sätt. Under ledarskapskurserna delar deltagarna erfarenheter och reflektioner med varandra, med stor respekt för var och ens kunskap och integritet. Handgripliga verktyg och modeller blandas med diskussioner och praktiska övningar.
Den röda tråden i våra ledarskapskurser är att gruppmedlemmar jobbar intensivt med sig själva och varandra i rollen som ledare; jag som person, jag som ledare, jag som del i gruppen och gruppen som en del i verksamheten. Det är en fråga om personlig utveckling minst lika mycket som kompetensutveckling.