DAVA:s studenter inom mediprodutkion har arbetat intensivt under den gångna våren med sina exponeringsprojekt. Projekten är kulmen efter tre års medieproduktion och vi presenterar stolt deras alster.
Dalarnas audiovisuella akademi (DAVA) utbildar och forskar inom konstnärliga, tekniska och vetenskapliga aspekter kring medieproduktion och annat som är audiovisuellt: bild, ljud, ljus, musik, foto, film och tv, manus och dramaturgi. Vi kallar det audiovisualitet.
Dalarnas audiovisuella akademi (DAVA) studerar både så kallad nya media, som sociala media, webbproduktioner och mobilmedier, men också traditionella former som film, tidningar och TV. Bland nyckelbegreppen återfinns produktionsnätverk, digital innovation, kulturarbete och kunskapsprocesser. DAVA forskning, samverkan och grundutbildning med fem program inom manus, film, audiovisuell produktion, musik och ljudproduktion. DAVA är huvudsakligen verksamma vid Mediehuset i Falun.
DAVA:s studenter inom mediprodutkion har arbetat intensivt under den gångna våren med sina exponeringsprojekt. Projekten är kulmen efter tre års medieproduktion och vi presenterar stolt deras alster.
Andreas Andersson, lärare i bildproduktion vid Högskolan Dalarna, tilldelas pedagogiska priset – studenternas eget pris.
Den nya antologin ”Musik - musikproduktion – musikbranschen” belyser det snabba förändringstempo som präglar dagens musikscen genom tretton djupgående kapitel från forskare inom olika fält av musikproduktion. Antologin är redigerad av universitetslektor Thomas Florén vid Högskolan Dalarna.
Forskningen inom gruppen studerar både nya media, som sociala media, webbproduktioner och mobilmedier, men också traditionella former som film, tidningar och TV.
Forskningen inom audiovisuella studier (Högskolan Dalarna)
Vad kan vi lära oss om musikens förändringsprocesser genom att studera Calle Jularbo och gammeldansen? Calle Jularbo (1893-1966) var en central musiker, kompositör och artist i populärmusikens och musikindustrins första period med inflytande under hela 1900-talet.
Kontakt: Daniel Fredriksson, dfr@du.se och Totte Mattsson, som@du.se
BEAM är ett forskningsprojekt som syftar till att undersöka hur audiovisuell konst i offentliga rum kan inbjuda till och stimulera interaktion mellan människor och deras materiella omgivning, i detta fall "staden" och mer exakt Borlänges stadskärna. Den har präglats av centrumdöden på grund av utflyttning av mat- och klädbutiker.
Projektet består av konstnärlig forskning inspirerad av Williams artprobes i utformningen av de audiovisuella installationerna, parallellt med Steindorfs experimentella ljudvandringar, i ett försök att etablera nya metoder för audiovisuell forskning. Allt detta i nära relation till autoetnografisk forskning där begrepp som identitet, plats, urbanitet och materialitet är i fokus. Frågor om hur en stadskärnas död, dess återuppvaknande och den kulturella identifieringen med en plats kan inspirera skapandet av audiovisuell konst utforskas genom användning av ljus och ljud i kombination med stadens omgivningar som konstmaterial. Hur de audiovisuella installationerna i sin tur kan stimulera interaktion med rum i stadskärnan, interaktion med konstverket och människorna i staden undersöks också. Projektet finansierades av Högskolan Dalarna och Borlänge kommun mellan åren 2023-2024.
Kontakt: Tanja Jörgensen, tjr@du.se
Vårt projekt utforskar nya metoder för musikalisk interaktion i realtid mellan deltagare med målet att visa att ett distribuerat framträdande kan skapa en känsla av försjunkenhet i en sammanslagen mellan verklig och virtuell verklighet. I samverkan med Spotify, Ericsson, teengage engineering och KMH.
IRESAP, Kungliga musikhögskolan (kmh.se)
Kontakt: Rikard Lindell, rli@du.se
Future Stories-projektet använder kreativa konstformer för att främja välmående hos unga på sjukhus. Deltagarna skapar egna VR-världar tillsammans med en VR-konstnär och dokumentärfilmare. Projektet utforskar ...
Nordfilm är ett nätverk av nordiska och baltiska medieskolor som samverkar genom student- och lärarutbyten. Nordfilm är finansierat av Nordplus, det Nordiska ministerrådets samarbetsprogram inom utbildning. Högskolan Dalarna blev en del av nätverket 2021 som sedan dess har expanderat till 11 skolor. Studenter från Mediehuset har bjudits in till festivaler, workshops och sommarkurser och lärare har undervisat vid andra av Nordfilms skolor.