Forskningsprojekt: "Me goofing around": Representationer av den andre i Smokahontas video om språk
Projektledare
Marjut Johansson, School of Languages and Translation Studies University of Turku
Deltagare
Mariya Aida Niendorf Sylvia Akar, University of Helsinki Angela Bartens, University of Turku Melissa Garavini, University of Turku Siiri-Maija Heino, University of Turku Nobufumi Inaba, University of Turku Tommi Kurki, University of Turku Pekka Lintunen, University of Turku Enrique Lucena Torres, University of Turku Eve Mikone, University of Turku Maarit Mutta, University of Turku Eeva-Liisa Nyqvist, University of Helsinki Maxwell Philips, University of Bern Mia Raitaniemi, University of Turku Johanna Viimaranta, University of Turku Wenli Zhu, University of Turku Sari Östman, University of Turku
Projektperiod
-
Projektstatus
Vilande
Beskrivning
En ung finsk vlogger, Smokahontas, alias SMO, postade en video som heter What Languages Sound Like to Foreigners på sin YouTube-kanal "Smokahontas Official" den 3 mars 2014. Videon, baserad på flera språkimitationer, gick viral omedelbart. Dess imitationer representerar 15 olika språk eller låtsasspråk: finska, svenska, estniska, ett slaviskt språk, franska, italienska, portugisiska, spanska, brittisk engelska, japanska, amerikansk engelska, hindi, arabiska, ett språk som kallas "Jag vet inte ens " och östasiatiska. Videon ger ett intryck av att vara en humoristisk bit vlogging som presenterar SMO för en global publik. Hennes vloggeridentitet är tvåfaldig: Hon presenterar sig själv som en begåvad ung kvinna som talar flera språk flytande och / eller som en skicklig imitatör som talar nonsens eller rotvälska samtidigt som hon porträtterar olika språk. Medan hon gör detta, konstruerar hon också identiteten på den andre, det vill säga, talarna av de olika språk hon representerar genom sina imitationer.
Nyckelord
Forskningsprofil
Interkulturella studier
Ämne
Japanska
Finansiärer
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.