Projektet finansieras av VR och leds av professor Håkan Larsson vid GIH. Medverkar i projektet gör även Karin Redelius, GIH, Inger Karlefors, Umeå universitet, Mikael Quennerstedt, Örebro universitet och Claes Annerstedt, Göteborgs universitet.
Under hösten 2014 kommer Gunn Nyberg, i samarbete med Håkan Larsson, att bidra med en delstudie i projektet.
Syftet med studien är att undersöka kunskapsbildning, undervisning och lärande i skolämnet idrott och hälsa. Studiens syfte preciseras med följande problemställningar:
1. Vilken kunskap framstår som relevant i ämnet idrott och hälsa och hur gestaltas denna kunskap i ämnets praktik?
2. Vilket lärande främjas mot bakgrund av olika typer av undervisning, och hur kan detta lärande beskrivas?
Studien tar sina huvudsakliga utgångspunkter i
a. att synen på idrott och hälsa som främst ett tillfälle för fysisk aktivitet fortfarande är stark såväl i Sverige som internationellt och detta trots att det i svenska läroplansreformer sedan 1990-talet och framåt skett en successivt allt starkare betoning på kunskap och lärande i alla skolämnen och att kunskapens handlingsdimension (Molander, 1993) fokuserats i forskningssammanhang;
b. att det under senare år har uppstått en diskussion bland landets forskare om ämnets bildningsvärde (Annerstedt, 2007; Larsson & Meckbach, 2007), framför allt rörande ämnets kunskapsobjekt och vad som ska utgöra lärarnas professionella objekt, det vill säga vilket lärande lärare i idrott och hälsa ska skapa goda förutsättningar för (Larsson & Redelius, 2004); samt
c. att den under de senaste decennierna allt intensivare forskningen om ämnet hittills i liten utsträckning tagit sin utgångspunkt i teorier om undervisning och lärande (didaktisk teoribildning).
Nyckelord
Kunskap, lärande, rörelse, idrott och hälsa
Forskningsprofil
Utbildning och lärande
Ämne
Idrotts- och hälsovetenskap
Finansiärer
Vetenskapsrådet
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.