Idag finns inget existerande system för att besiktiga vegetation på och omkring järnvägen i Sverige.
Idag utförs banbesiktning, syftande till att bla besiktiga vegetationens utbredning på och längs med banvallen, helt manuellt.
I typfallet ansvarar en besiktningsman för att (till fots) besiktiga en viss bansträckning. Under besiktningen gör besiktningsmannen bedömningar (okulärbesiktning) angående växligheten. I många fall är dessa bedömningar helt subjektiva och varierar således mellan besiktningsman till besiktningsman. Att besiktiga på detta sätt är långsamt, dyrt och det är svårt att upprätthålla en jämn kvalitetsnivå. Det krävs givetvis utbildad och kunnig personal för att genomföra besiktningar.
- Istället för att manuellt inspektera vegetation på och omkring banvallen ett automatiskt
kontrollsystem ett tänkbart alternativ. Projektet syftar till att skapa algoritmer och underlag för senare kunna utveckla ett automatisk övervakningssystem som helt, eller partiellt, kan ersätta manuella banbesiktningar.
Nyberg, Roger G., Gupta, Narendra, Yella, Siril, Dougherty, Mark. Detecting Plants on Railway Embankments, Journal of Software Engineering and Applications, 2013, Vol. 6, No. 3B, 8-12. Artikel : refereegranskat.
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.