Kurs NA1024

Mikroekonomi, introduktion - Distans

7,5 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde: Mikrodataanalys, Nationalekonomi

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Mikroekonomi belyser samspelet mellan konsumenter och producenter i en marknadsekonomi och vad utfallet blir av detta samspel. Dessutom diskuteras statens roll i detta samspel och betydelsen av olika marknadsmisslyckanden. Denna introduktionskurs i mikroteori ska ge studenterna grundläggande kunskap om de begrepp och metoder som används inom mikroekonomin. Den ska också ge studenterna kunskap om och de färdigheter som behövs för att genomföra enklare mikroekonomiska analyser. Efter avslutad kurs ska studenterna:
- förstå och kunna beräkna alternativkostnaden
- förstå vad som påverka efterfråge- och utbudskurvan på en varumarknad samt kunna förklara vilken betydelse dessa har för pris och kvantitet
- förstå och kunna tillämpa begreppet elasticitet
- förstå grunden för konsumenternas efterfrågan: nyttoteorin och indifferenskurvor
- härleda och grafisk kunna konstruera kostnadskurvor för ett företag
- härleda och grafiskt kunna konstruera efterfråge- och marginalintäktskurvan för ett företag i perfekt konkurrens och monopol
- förstå hur spelteori kan användas i mikroekonomiska analyser
- känna till och kunna genomföra enklare analyser av situationer där det råder marknadsmisslyckanden såsom ofullständig konkurrens, externaliteter och imperfekt information
- använda konsument- och producentöverskott samt s k dödviktsförluster för att analysera hur olika marknadsmisslyckanden samt beskattning påverkar ekonomisk effektivitet
- härleda och grafiskt kunna konstruera efterfrågekurvan på arbetsmarknaden