Modul 1. Campusförlagd utbildning, 10,5 högskolepoäng
Modulen belyser välfärdssamhällets insatser och vad ett brukarperspektivinnebär i socialt arbete. Medborgares och brukares rättigheter och skyldigheterkring välfärden analyseras och diskuteras med utgångspunkt frånorganisationsperspektiv och brukarperspektiv. I modulen studeras socialtarbete med olika målgrupper som ungdomar, familjer, äldre personer, personer med olika kulturell bakgrund, personer med funktionshinder samt olika områden somarbetslöshet, fattigdom, missbruk och relationsproblematik. Intressekonflikter i mötet mellan brukare och välfärdsinstitutionerna behandlas också, liksom potentiella hinder och resurser i samverkan mellan skilda välfärdsinstitutioner respektive professioner. Reflektioner kring betydelsen av det personliga och professionella förhållningssättet görs i relation till brukare. I modulen introduceras studenten i kvalitativa metoder, planering och genomförande av en forskningsintervju samt i forskningsetikens grunder.
Modul 2. Verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 högskolepoäng
I modulen behandlas etiska aspekter på yrkesrollen, professionen och detsociala arbetets praktik. Tillämpningen av relevanta författningar inom det sociala verksamhetsområdet är ett annat tema. Som ett led i den personliga och professionella utvecklingen innehåller modulen också tillfälle att självständigt utföra enklare uppgifter inom praktiskt socialt arbete.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.