Kursplan

Välfärdsinsatser och brukarperspektiv

Kurskod
GSA3DM
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Socialt arbete (SAA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Socialt arbete1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2024-12-10.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-12-10.

Mål

Det övergripande målet med kursen är att den studerande ska tillägna sig kunskaper om välfärdsinsatser på individ-, grupp- och samhällsnivå och få en förståelse för samspelet mellan sociala problem, livsvillkor och brukares behov.

Modul 1. Campusförlagd utbildning, 10,5 högskolepoäng

Kunskap och förståelse

Efter godkänd modul ska studenten kunna:

  • visa grundläggande kunskaper om socialt arbete med barn, ungdomar, familjer, äldre personer, personer med funktionshinder och personer med olika kulturell bakgrund
  • visa grundläggande kunskaper om brukarperspektiv inom socialt arbete
  • visa grundläggande kunskaper om socialt arbete inom områdena arbetslöshet, fattigdom, missbruk och relationsproblematik i relation till kön, klass och etnisk bakgrund
  • visa grundläggande kunskaper om förhållandet mellan välfärdspolitik och brukares behov, rättigheter och skyldigheter samt intressekonflikter som kan uppstå mellan dessa
  • visa grundläggande kunskap om organisering av och samarbete i praktiskt socialt arbete
  • visa grundläggande kunskaper om kvalitativ datainsamling.


Färdigheter och förmåga

Efter godkänd modul ska studenten kunna:

  • visa förmåga att på grundläggande nivå tillämpa metoder i socialt arbete riktade mot målgrupperna barn, ungdomar, familjer, äldre personer och personer med funktionshinder
  • visa förmåga att på grundläggande nivå tillämpa metoder i socialt arbete inom områdena arbetslöshet, fattigdom, missbruk och relationsproblematik med hänsyn tagen till kön, klass och etnisk grupp
  • visa förmåga att konstruera intervjufrågor och genomföra en forskningsintervju.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter godkänd modul ska studenten kunna:

  • visa grundläggande insikter i vilken betydelse det personliga och professionella förhållningssättet har för mötet med brukare
  • visa grundläggande förmåga att kunna värdera intressekonflikter och spänningar som kan uppstå i relationen mellan välfärdspolitik och olika brukares behov, rättigheter och skyldigheter
  • visa grundläggande insikter om betydelsen av att ha ett brukarperspektiv i socialt arbete
  • reflektera över forskningsetiska aspekter i kvalitativ forskning
  • reflektera över tillförlitlighet i kvalitativa studier.


Modul 2. Verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 högskolepoäng

Kunskap och förståelse

Efter godkänd modul ska studenten kunna:

  • visa grundläggande insikter i egen personlig utveckling och professionellt förhållningssätt
  • visa grundläggande kunskaper om och kunna ge exempel på etiska problem och dilemman i praktiskt socialt arbete
  • kunna redogöra för grundläggande metoder och arbetssätt som tillämpas i socialt arbete samt vilka konsekvenser makt-, köns-, och brukarperspektiv samt etiska perspektiv får för metodernas tillämpning.


Färdigheter och förmåga

Efter godkänd modul ska studenten kunna:

  • visa grundläggande förmåga att ta ansvar för egen personlig och professionell utveckling
  • reflektera över arbetsmetoder, arbetssätt och brukarperspektiv i praktiskt socialt arbete
  • visa förmåga att under handledning självständigt utföra enklare uppgifter inom det sociala arbetets verksamhetsfält.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter godkänd modul ska studenten kunna:

  • identifiera och värdera etiska problem och dilemman i praktiskt socialt arbete
  • visa grundläggande insikter i möjligheter och problem med att integrera akademiska kunskaper i det sociala arbetets praktik
  • visa grundläggande förmåga att kunna reflektera över den egna personlighetens betydelse för ett professionellt förhållningssätt i socialt arbete.

Innehåll

Modul 1. Campusförlagd utbildning, 10,5 högskolepoäng

Modulen belyser välfärdssamhällets insatser och vad ett brukarperspektivinnebär i socialt arbete. Medborgares och brukares rättigheter och skyldigheterkring välfärden analyseras och diskuteras med utgångspunkt frånorganisationsperspektiv och brukarperspektiv. I modulen studeras socialtarbete med olika målgrupper som ungdomar, familjer, äldre personer, personer med olika kulturell bakgrund, personer med funktionshinder samt olika områden somarbetslöshet, fattigdom, missbruk och relationsproblematik. Intressekonflikter i mötet mellan brukare och välfärdsinstitutionerna behandlas också, liksom potentiella hinder och resurser i samverkan mellan skilda välfärdsinstitutioner respektive professioner. Reflektioner kring betydelsen av det personliga och professionella förhållningssättet görs i relation till brukare. I modulen introduceras studenten i kvalitativa metoder, planering och genomförande av en forskningsintervju samt i forskningsetikens grunder.

  • kursen innehåller 2,5 hp vetenskaplig metod
  • kursen innehåller 1 hp PPU (personlig och professionell utveckling)

Modul 2. Verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 högskolepoäng

I modulen behandlas etiska aspekter på yrkesrollen, professionen och detsociala arbetets praktik. Tillämpningen av relevanta författningar inom det sociala verksamhetsområdet är ett annat tema. Som ett led i den personliga och professionella utvecklingen innehåller modulen också tillfälle att självständigt utföra enklare uppgifter inom praktiskt socialt arbete.

Examinationsformer

  • verksamhetsförlagd utbildning
  • seminarier
  • skriftliga inlämningsuppgifter
  • studiegruppsuppgifter
  • individuell hemtentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på 10,5 hp och Godkänd på 4,5 hp.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Campusförlagd utbildning - 10,5 hp | U–VG
  • Verksamhetsförlagd utbildning - 4,5 hp | U–G

Behörighet

  • Socialt arbete som profession 7,5 hp och Introduktion till vetenskapligt arbete 7,5 hp

Övrigt

Kursen ingår i Socionomprogrammet.

Om en student inte uppnår målen för den verksamhetsförlagda kursen/kursmomentet under ordinarie period kan examinator besluta om en förlängning av VFU-perioden med två veckor. Detta kan ske under förutsättning att examinator bedömer att studenten genom förlängningen har möjlighet att uppnå målen och förutsatt att förlängningen är praktiskt möjlig att genomföra. I slutet av förlängningen görs en ny bedömning av studentens prestationer. Om studenten fortfarande inte uppnått målen ska betyget Underkänd sättas, vilket medför att den verksamhetsförlagda utbildningen endast kan omexamineras genom att göras om i sin helhet. Studenten har rätt att genomföra totalt tre verksamhetsförlagda perioder. Möjligheten till förlängning gäller endast ordinarie VFU-period. Ordinarie tillfälle räknas som en (1) period, även om förlängning med två veckor har skett.

Student kan under pågående verksamhetsförlagd kurs/kursmoment bli underkänd i förtid, om studenten uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas fysiskt eller psykiskt. Studenten måste då avbryta sin verksamhetsförlagda utbildning och får betyget Underkänd på kursen/kursmomentet. Beslut om underkännande i förtid fattas av examinator i samråd med berörd handledare och VFU-ansvarig eller motsvarande. I samband med beslutet ska en individuell utvecklingsplan för studenten upprättas av examinator efter samråd med student, program- och kursansvarig. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper färdigheter och förhållningssätt studenten behöver tillägna sig för behörighet att återuppta sina verksamhetsförlagda studier. Utvecklingsplanen ska även innehålla uppgift om tidpunkt för kontroll av den aktuella behörigheten. Om studenten vid kontroll inte bedöms ha tillägnat sig nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska tidpunkt för ny kontroll meddelas. Sammanlagt två kontroller av behörighet att återuppta verksamhetsförlagd utbildning utifrån individuell utvecklingsplan efter underkännande i förtid kan beviljas.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.