
Eximus är latin och betyder ”extraordinärt”. En utmärkt beskrivning av farkosten som byggs på Högskolan Dalarna. Att konstruera ett järnvägsfordon från grunden är svårt och utmanande. Samtidigt är det en unik möjlighet till utveckling i mekanik, elektronik och hållfasthetslära men också i att samarbeta och driva projekt.
Målet med Eximus
Målet med Eximus är att ingenjörsstudenter jobbar i ett längre projekt (7-8 månader), med en riktig budget och en fullstor verklig och avancerad produkt.
Studenterna har kontakt med underleverantörer, tillverkar, monterar, testar och förbättrar en produkten.
Målet är att studenterna ska utmana ingenjörsvetenskapen och testa gränserna vad gäller modern teknik (simuleringar och 3D-teknik). De ska använda olika typer av material som keramer, höghållfast stål, aluminium legeringar och kolfiber, och nya tekniska lösningar som Li-Ion batterier, högpresterande elmotorer, lagring och styrsystem.
Eximus drivs av en elmotor som får sin energi från batterier. Den är gjord av lätta material, är aerodynamisk, har låg vikt och låg friktion.
Eximus 6 har tillverkats av ingenjörsstudenter tillsammans med gymnasieelever.
De fick ta emot diplom av Guinness World Record.
Firande av världsrekordet som mest energieffektiva farkost.
Eximus 7
Team Eximus 7 deltog i Delsbo Electric 2022. Teamet bestod av studenter från maskiningenjörs-, energiingenjörs- och systemvetenskaligaprogrammen.
Eximus 6
Eximus 6 utvecklades och byggdes av två maskiningenjörsstudenter och fyra elever från Soltorgsgymnasiet och de har varit och tävlat i Delsbo Electric 2021.
Där de blev tilldelade HHK (Hudiksvall Hydrualikkluster) innovation award. Eximus 6 tävlade även i Delsbo Electric 2022, de vann tävlingen och satte nytt tävlings banrekord.
Eximus 5
Eximus 5 utvecklades och byggdes av studenter från IT-säkerhet-, energi- och maskinteknikprogrammen. Med i arbetet var även elever från Soltorgsgymnasiet. Eximus 5 tog andraplatsen under Delsbo Electric 2020 samt blev tilldelade HHK (Hudiksvall Hydrualikkluster) innovation award för deras autonoma styrsystem.
Eximus 4
Eximus 4 utvecklades och byggdes av ingenjörsstudenter från bygg-, energi- och maskinteknikprogrammen. Med i arbetet var även elever från Soltorgsgymnasiet. Eximus 4 vann Delsbo Electric 2019 och slog nytt världsrekord i energieffektiva transporter med en förbrukning på 61.4 Wh/person/100 km. I samband med Eximus 4 gjordes en dokumentärfilm om arbetet under en sjumånaders period. Detta filmades och producerades av studenter på medieutbildningarna vid Högskolan Dalarna.
Eximus 4 deltog även vid Delsbo Electric 2020 och även då blev det en seger. Dessutom slog Eximus IV sitt eget världrekord från 2019! Det nya världsrekordet blev 0,527 Wh/person/kilometer.
Eximus 3
Eximus 3 utvecklades och byggdes av ingenjörsstudenter på energi- och maskinteknikprogrammen. Med i arbetet var även elever från Sotorgsgymnasiet. Eximus 3 vann Delsbo Electric och slog världsrekord i energieffektiva transporter med en energiförbrukning på 63.2 Wh/person/100 km.
Eximus 2
Eximus 2 utvecklades och byggdes av sex maskiningenjörsstudenter. Eximus 2 vann Delsbo Electric 2017 och slog världsrekord i energieffektiva transporter med en energiförbrukning på 72.0 Wh/person/100 km.
Eximus 1
Eximus 1 byggdes och utvecklades under 2016 och 2017 av fyra ingenjörsstudenter på energi-, maskin- och materialteknik. Eximus 1 vann delsbo Electric 2016 och har Guinness World record i energieffektiva transporter med en energiförbrukning på 84.0 Wh/person/100 km.
Eximus historia
Det började hösten 2015 i samband med utvecklingen av nya ingenjörsprogram. Lärare på de tekniska programmen diskuterades olika typer av projekt för att utveckla studenternas förmåga att koppla ihop teori och praktik. Dessa diskussioner var inte nya. Men ambitionen var nu att faktiskt komma i mål med något ännu bättre än det som redan fanns. Gärna ihop med ett större projektarbete som sträcker över en längre tid.
Från teori till praktik
Som en pedagogisk plattform för att utveckla lärandet, så skulle detta projektarbete knyta ihop kunskapen i flera kurser och blanda olika ingenjörsdiscipliner vid Högskolan Dalarna. Samtidigt var kravet att det ska ingå en stor mängd tillverkningsarbete i projektet där studenten får ”uppleva det fysiska” av det som man tidigare teoretiserat kring. Helt enkelt att kunna bygga prototyper och koncept, och få en ännu större förståelse för verklig montering och bearbetning.
Detta skulle ge det ”lilla extra” och bidra till ”en anställningsbar ingenjör”, ännu mer än de redan välutvecklade ingenjörsprogram som finns. Att det skulle vara någon form av farkost kändes som fullt möjligt. En sådan typ av produkt skulle då också vara rolig att jobba med, vilket skulle ge ett stort mervärde. En farkost skulle även i praktiken kunna knyta ihop flera ingenjörsdiscipliner som tillsammans kunde dela med sig av sina olika kompetenser in till projektet.
Tävling blev målet
Personalen vid teknikutbildningarna kände till tävlingen Delsbo Electric – en tävling där utmaningen är att konstruera och framföra ett bemannat, batteridrivet spårgående fordon med minsta möjliga energianvändning. Till denna tävling skulle det utvecklas en batterielektrisk farkost. I december 2015 beslutades att starta projekt Eximus (latin för extraordinärt) där ingenjörsstudenter vid Högskolan Dalarna ska får möjlighet att vid sidan av sina studier, få utveckla en farkost för att tävla i Delsbo Electric.
I'm Eximus – alumner
Många av de som genomfört Eximusprojektet fortsätter ha kontakt efter projektets slut och efter avklarad utbildning.