Beskrivning
I detta projekt är vi intresserade av hur utbildningsinnehåll i lärarutbildning framställs och förändras iövergången mellan universitetsstudier till läraryrket. Enligt viss forskning har lärarutbildning liten påverkan på hur undervisningen i skolan utformas för nyutbildade lärare, medan annan forskning visar att utbildningens roll för bland annat lärande av goda ämneskunskaper och ett undersökande arbetssätt är betydelsefull för framgång i läraryrket. Ett område där kunskapen om lärarutbildningen är särskilt eftersatt är inom utbildning av lärare i idrott och hälsa.
Forskningen om idrottslärarutbildningens betydelse för skolämnet idrott och hälsa visar sammatudelning som för lärarutbildning i allmänhet. Å ena sidan visar vissa studier att studenters tidigare erfarenheter av till exempel tävlingsidrott bidrar starkt till att undervisningen dels inte stämmer överens med målen i kursplanen för ämnet idrott och hälsa, dels att den inte vänder sig till alla elever. Å andra sidan visar andra studier om bland annat erfarenheter från problemlösning i kurser samt från den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) att idrottslärarutbildningen har stor betydelse för hur studenter socialiseras in i yrket. För att studera vilken betydelse idrottslärarutbildning har för nyutexaminerade studenter som ska börja arbeta som lärare i ämnet idrott och hälsa har vi valt ut ett specifikt innehåll i utbildningen: bedömning för lärande (BFL).
BFL har under senare årtionden vuxit fram som en metodik inom undervisning och bedömning som är speciellt gynnsam för elevers och studenters lärande. Motivet till valet av BFL är att det är ett innehåll i utbildningen som inte är lika präglat av studenternas tidigare erfarenheter som till exempel idrott. Syftet med studien är tvådelat. För det första vill vi undersöka hur BFL framställs och kommer till uttryck inom tre olika sammanhang: universitetskurser, VFU, samt i skolans undervisning i ämnet idrott och hälsa. För det andra vill vi analysera vad BFL blir i övergångarna mellan dessa olika sammanhang.
Vi planerar att följa totalt 10 idrottslärarstudenter fördelade på två grupper från två olika lärosäten i Sverige för att studera hur deras förståelse av BFL förändras i övergången mellan universitetsstudier och att arbeta som lärare. För insamlingen av undersökningsmaterial kommer projektet delas in i tre faser. Under fas ett kommer vi studera hur BFL framställs i universitetsförlagda kurser i slutet av idrottslärarstudenternas utbildning genom ljudinspelningar vid seminarier samt uppgiftsformuleringar i studiehandledningar. Under fas två kommer vi att studera hur BFL kommer till uttryck i VFU i slutet av idrottslärarstudenternas utbildning genom observationer och intervjuer med studenterna. Under fas tre kommer vi att studera hur BFL kommer till uttryck i undervisning då studenterna börjat arbeta som lärare i skolan genom observationer och intervjuer med de nyblivna idrottslärarna. Under projektets alla faser kommer forum på sociala medier att användas för att deltagarna ska kunna reflektera kring hur de förstår och använder BFL i undervisningen.
För att förstå och förklara hur ett pedagogiskt innehåll, i detta fall BFL, framställs i lärarutbildning och sedan förändras i olika utbildnings- och undervisningssammanhang till dess att elever möter det i skolan har vi bland annat hämnat inspiration av den brittiska utbildningssociologen Basil Bernstein. Med sitt begrepp pedagogic device vill Bernstein förklara hur pedagogiska diskurser, eller uttryck för innehåll, formas och förändras i olika sammanhang under en process till dess att de iscensätts i undervisning för elever. För att rikta särskilt fokus mot vad BFL blir i övergången mellan de olika pedagogiska sammanhang som ingår studien använder vi oss av Balls teori om hur ett pedagogiskt innehåll kan fabriceras och anta olika uttryck. Förhoppningen är att vi genom studien kan bidra med kunskaper om hur undervisningsinnehåll förändras från lärarutbildning till arbete i skolan samt i förlängningen om lärarutbildningens betydelse för arbetet som lärare i skolan. Ökad förståelse för hur innehåll inom lärarutbildningen påverkas och förändras till dess att det iscensätts på skolnivå kan bidra tillkunskap om hur denna process verkar även för annat innehåll än BFL. På så sätt kan kunskaper som genereras ur detta projekt bidra till att öka kunskapen om lärarutbildningens betydelse för kommande yrket, samt bidra till att öka kvaliteten i såväl lärarutbildningen som i skolpraktiken.
Finansiärer
Publikationer
- Backman, E., Quennerstedt, M., Tolgfors, B., & Nyberg, G. (2023). Peer assessment in physical education teacher education – a complex process making social and physical capital visible. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 15(3), 274–288. https://doi.org/10.1080/25742981.2023.2256327
- Backman, E., Tolgfors, B., Nyberg, G., & Quennerstedt, M. (2021). How does physical education teacher education matter? A methodological approach to understanding transitions from PETE to school physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 28(4), 411–424. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1990248
- Johansson, E. (2023). An Analytical Toolbox for Research on Reflection. Quest, 75(4), 237–252. https://doi.org/10.1080/00336297.2022.2158890
- Johansson, E. (2024). Supervisors’ guidance of PETE students’ reflections at practicum: creating conditions for different learning journeys. Reflective Practice, 25(3), 441–454. https://doi.org/10.1080/14623943.2024.2321508
- Tolgfors, B. (2024). Sara’s story: a narrative inquiry into the third space of physical education teacher education and school PE. Sport, Education and Society, 1–15. https://doi.org/10.1080/13573322.2024.2440888
- Tolgfors, B., Quennerstedt, M., Backman, E., & Nyberg, G. (2023). A PE teacher’s tale: journeying from teacher education to teaching practice in physical education. Sport, Education and Society, 30(1), 29–41. https://doi.org/10.1080/13573322.2023.2281389
- Tolgfors, B., Backman, E., Nyberg, G., & Quennerstedt, M. (2022). Exploring Movement Composition in the transition from physical education teacher education to school PE. Physical Education and Sport Pedagogy, 29(6), 670–684. https://doi.org/10.1080/17408989.2022.2153818
- Tolgfors, B., Quennerstedt, M., Backman, E., & Nyberg, G. (2021). Enacting assessment for learning in the induction phase of physical education teaching. European Physical Education Review, 28(2), 534-551. https://doi.org/10.1177/1356336X211056208
- Tolgfors, B., Backman, E., Nyberg, G., & Quennerstedt, M. (2020). Between ideal teaching and ‘what works’: The transmission and transformation of a content area from university to school placements within physical education teacher education. European Physical Education Review, 27(2), 312-327. https://doi.org/10.1177/1356336X20949575