Forskningsprojekt

Mistra Sport and Outdoors

Hur och vilken förändring kan vi skapa inom idrotten, friluftslivet och i skolämnet idrott och hälsa för en miljömässigt hållbar utveckling?

Beskrivning

Friluftslivs- och idrottsorganisationer har genom historien, precis som alla andra organisationer, löpande tagit del av olika typer av kunskap och fattat beslut som sedan påverkar hur de arbetar. Men för att förstå hur organisationerna kan arbeta framåt är det viktigt att förstå på vilket sätt de arbetat med kunskapsinhämtning tidigare – och hur denna inhämtning faktiskt påverkat de beslut som fattats.

Det kan handla om kunskap rörande miljöfrågor, men det kan även handla om annan kunskap, som hur naturvetenskaplig forskning har påverkat träningsupplägg för en specifik idrottsgren eller dragningen av en viss vandringsled. Det finns skäl att tro att viss kunskap är lättare att ta till sig än annan – exempelvis sådan kunskap som leder till att idrottare blir snabbare, hoppar högre etcetera – medan kunskap som kräver mer komplexa åtgärder är svårare att anamma. Till exempel har det visat sig svårt att förändra resmönster inom elitidrotten, trots ett gott kunskapsläge kring resornas miljöpåverkan.

Samtidigt finns det organisationer som fattat beslut som inte nödvändigtvis grundar sig på kunskap, utan på att man gör som man alltid gjort. Eller att man fattar ett beslut för att man tidigare styrt in verksamheten i en viss riktning.

För att ha möjlighet att förändra framtida beslutsprocesser som handlar om miljö, så behöver vi förstå hur de sett ut tidigare. Det kan ju vara så att organisationer behöver efterlysa viss typ av kunskap om hur deras arbete påverkar miljön innan beslut fattas. Ett exempel är beslut om var stora mästerskap ska gå av stapeln och hur de i så fall skulle påverka miljön. Vi vill helt enkelt göra konsekvensanalyser av vissa beslut.

Vi vill också jobba tillsammans med skolor och universitet inom idrott och hälsa för att ta reda på hur de använder sig av kunskap och forskning i sina utbildningar samt hur de anammar miljöfrågor.

Kunskap och motivation är en framgångsfaktor för att skapa en ökad hållbarhet. Hur kan vi tillsammans utveckla en kultur där kunskapen om hållbarhet är en naturlig del i idrottens och friluftslivets mål och i det praktiska arbetet? Vi ser fram emot att samarbeta med aktörer inom idrotts- och friluftrörelsen i dessa frågor.

Finansiärer

Publikationer

  1. Backman, E., Larneby, M., & Rudelius, R. (2024). (How) should environmental sustainability be a part of physical education? Analysing Swedish teachers’ voices through a Bernsteinian perspective. Sport, Education and Society, 1–13. https://doi.org/10.1080/13573322.2024.2378120
  2. Quennerstedt, M., Backman, E., & Mikaels, J. (2024). Returning to the river: the salutogenic model as a theory to explore the relation between outdoor activities and health. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning25(1), 245–260. https://doi.org/10.1080/14729679.2024.2342305
  3. Backman, E., & Svensson, D. (2022). Where does environmental sustainability fit in the changing landscapes of outdoor sports? An analysis of logics of practice in artificial sport landscapes. Sport, Education and Society28(6), 727–740. https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2073586
  4. Isgren Karlsson, A., Alatalo, T., Nyberg, G., & Backman, E. (2022). Exploring physical education teachers’ perceptions and attitudes towards digital technology in outdoor education. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning23(4), 510–524. https://doi.org/10.1080/14729679.2022.2054835
  5. Backman, E., Svensson, D., & Wall-Reinius, S. (2024). Mellan naturlighet och konstgjordhet: Förändrade arenor för idrott och fritid. PLAN, nr. 3-4: 56-61.
  6. Svensson D, Backman E, Hedenborg S & Sörlin S (Eds, 2023). Sport, Performance and Sustainability. Routledge Research in Sport, Culture and Society. Routledge Publications. Sport, Performance and Sustainability | Daniel Svensson, Erik Backman,
  7. Svensson D, Backman E, Hedenborg S & Sörlin S (2023) Introduction: Balancing Performance and Environmental Sustainability, In: Svensson, Daniel, Backman, Erik, Hedenborg, Susanna & Sörlin, Sverker (Eds). Sport, Performance and Sustainability. Routledge Research in Sport, Culture and Society. Routledge Publications. Introduction | 2 | Balancing Performance and Environmental Sustainabil
  8. Backman E, Svensson D and Danielski I (2023) The Changing Landscape of Sport Facilities: Consequences for Practitioners and the Environment, In: Svensson, Daniel, Backman, Erik, Hedenborg, Susanna & Sörlin, Sverker (Eds). Sport, Performance and Sustainability. Routledge Research in Sport, Culture and Society. Routledge Publications. The Changing Landscape of Sport Facilities | 6 | Consequences for Prac
  9. Isgren Karlsson A & Backman E (2023) Environmental Sustainability in Physical Education: A Study of Physical Education Teachers’ Perceptions and Attitudes Towards Environmental Sustainability in Physical Education, In: Svensson, Daniel, Backman, Erik, Hedenborg, Susanna & Sörlin, Sverker (Eds). Sport, Performance and Sustainability. Routledge Research in Sport, Culture and Society. Routledge Publications. Environmental Sustainability in Physical Education | 10 | A Study of P
  10. Backman, E (2022) Konstgjorda idrottsanläggningar. I: Norberg, Johan R, Dartsch Nilsson, Christine & Philblad, Johan (red) Idrottsanläggningar - idag och imorgon. Om behov, tillgänglighet och konkurrerande intressen. Centrum för idrottsforskning 2022:2: Stockholm. https://centrumforidrottsforskning.se/sites/default/files/2022-04/Konstgjorda-idrottsanlaggningar.pdf
  11. Svensson D, Backman E, Hedenborg S & Sörlin S (2020) Idrottens växande ekologiska fotavtryck: sportifiering, inomhustrend och miljöpåverkan, In: Bäckström, Å; Book, K. Carlsson, B; Fahlström, P-G (Eds) Sport Management, del 3: Idrottens marknader och konsumtionskultur, Stockholm: SISU Idrottsböcker. Idrottens växande ekologiska fotavtryck : sportifiering, inomhustrend och miljöpåverkan

 

Projektöversikt
Projektansvarig
Susanna Hedenborg, Malmö Universitet
Daniel Svensson, Malmö Universitet
Sverker Sörlin, Kungliga Tekniska Högskolan
Projektperiod
2020-04-01 — 2025-06-30
Projektstatus
Pågående
Medlemmar