- Projektledare
- Maria Deldén
Nercy Gutierrez, Lenguaje y literatura castellana Universidad Surcolombiana, Neiva, Colombia
- Deltagare
- Projektperiod
- -
- Projektstatus
- Pågående
- Beskrivning
- Projektet är ett samarbete med Universidad Surcolombiana, Neiva, Colombia och med en idéburen colombiansk organisation. Syftet med projektet är att undersöka hur inslag av icke-formellt lärande kan ha bäring för det formella lärandet i lärarutbildningen i Colombia, med fokus på utbildning för hållbar utveckling.
Vår metodologiska utgångspunkt är practice-based research där vi studerar vår egen undervisning (Stensland 2003), vilket kan ge ett spännande metodologiskt bidrag. Teoretisk utgångspunkt för formellt / icke-formellt lärande är Freire (1998, 2017) med begreppen epistemologisk nyfikenhet och autonomi i undervisning och lärande samt Mezirow (2003) med begreppet transformativt lärande.
- Nyckelord
- icke-formellt lärande, lärarutbildning, Colombia, utbildning för hållbar utveckling, non-formal learning, teacher education, Colombia, education for sustainable development
- Forskningsprofil
- Utbildning och lärande
- Ämne
- Pedagogiskt arbete
- Finansiärer
- Publikationer
-
- La función pedagógica de la metáfora : Un estudio de caso de la educación no formal Enunciación, 2023. Vol. 28, article-journal. .