Bilddidaktiska forskningsgruppen

Den bilddidaktiska forskningsgruppen bidrar med tvärvetenskaplig forskning som berör skolans bildämne i relation till samtidens visuella kulturer, medier och teknologier. Gruppens högre seminarier består av textseminarier samt föreläsningar av inbjudna forskare.

Om forskargruppen

Det bilddidaktiska seminariets inriktning är tvärvetenskaplig forskning som berör visuell kultur och skolans bildämne. En viktig aspekt i vår forskning är bildämnets i relation till samtidens visuella kulturer och teknologier, en annan hur visuell litteracitet och kunskap konstrueras. Vidare intresserar vi oss för samtidskonst och offentlig gestaltning som verktyg i bildundervisningen, estetiska uttrycksformer och estetiskt lärande, barnbilder och barndomssociologi samt bilddiskurser och diskursiva praktiker i bildundervisningen.

En viktig aspekt i gruppens forskning är bildämnets möjligheter att bidra till hållbar utveckling och till uppfyllandet av de globala målen. Bild och visuella studier är ett ämne som berör en mångfald av forskningsfält. Genom att förena perspektiv från olika discipliner undersöker vi bilders och visuella fenomens betydelser i samtiden och hur bildämnet kan öppna för nya sätt att tänka, se och agera i utbildningskontexter.

Kerstin Ahlberg
Universitetsadjunkt bild
Mari Hysing
Doktorand pedagogiskt arbete
Universitetslektor bild
Universitetsadjunkt bild
Universitetslektor Bilddidaktik
Universitetslektor bildproduktion
Universitetsadjunkt bild

Publikationer

Ahlberg, Kerstin, Häggström Margaretha (2024). Visualisera globala mål i serier. I: Forsler, Ingrid & Magnusson Lena O, Öhman, Elisabeth Lisa. Bild och Visuell kultur; undersökande bildundervisning i grundskola oh fritidshem. Studentlitteratur

Sandahl, Ann-Louise (2024). Hälsningar från jorden – bildsamtal och bildskapande i klimatkris. I: Bild och visuell kultur - Undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem / [ed] Ingrid Forsler, Lena O. Magnusson, Elisabeth Lisa Öhman, Studentlitteratur AB, 2024, 1, s. 195-207. 

Sandahl, Ann-Louise (2024). Glaciäris, multisensorisk konst och transformativt lärande i antropocen. I: Ekologisk konstvetenskap / [ed] Anna-Maria Hällgren, Dan Karlholm, Huddinge: Södertörns högskola , 2024, 1, s. 101-123. 

Hysing, M. (2021). Visuella möten i klassrummet: bilddidaktiska konstruktioner av kunskap och positioner i gymnasieskolan. Licentiatavhandling: Högskolan Dalarna, 2021. 

Samarbeten

Vi är aktiva i svenska och nordiska forskningsnätverk.

  • InSEA (The International Society for Education Through Art), svensk och internationell avdelning
  • NEÄL (Nätverket för estetiska ämnen i lärarutbildning)
  • SWERA (pedagogisk forskning i Sverige)
  • EDDA Norden (Nordic and Baltic Higher Art Education institutions).
  • NERA (Nordic Education Research Association).
  • NAFUS (Nordisk aktionsforskning)
  • IVLA (The International Visual Literacy Association)
Senast granskad:
Kontakt
Universitetslektor Bilddidaktik
Senast granskad: