Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskaper om nationell och internationell forskning inom ett område relevant för socialt arbete
- uppvisa kunskaper om en tolkningsram (till exempel teori, teoretiska begrepp, lagtext, olika typer av utredande dokument eller tematisk positionering av litteratur eller kunskapsläge) med relevans för en forskningsfråga
- visa fördjupad kunskap om ett vetenskapligt arbetes olika delar och struktur
- visa fördjupad kunskap om vilka formella krav, språkliga och innehållsliga, som ställs på ett vetenskapligt arbete.
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- formulera och avgränsa en forskningsfråga med relevans för socialt arbete
- argumentera för en forskningsfråga med utgångspunkt i kunskapsläget inom ett område
- välja och beskriva en relevant tolkningsram (till exempel teori, teoretiska begrepp, lagtext, olika typer av utredande dokument eller tematisk positionering av litteratur eller kunskapsläge) för en forskningsfråga
- välja, beskriva och tillämpa en forskningsmetod anpassad för en specifik forskningsfråga
- med utgångspunkt i tolkningsram (teori) och kunskapsläge (tidigare forskning) presentera och analysera insamlat datamaterial på ett sådant sätt att forskningsfrågan besvaras
- komponera och integrera de olika delarna i ett vetenskapligt arbete på ett sådant sätt att det i framställningen finns en tydlig och logiskt sammanhängande konsistens (röd tråd) mellan arbetets olika delar
- tydligt rapportera och, såväl muntligt som skriftligt, presentera ett vetenskapligt arbete och dess resultat
- granska, diskutera och framföra konstruktiv kritik på annat vetenskapligt arbete/examensarbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa omdömesförmåga och förståelse för hur rättsliga och forskningsetiska riktlinjer tillämpas i genomförande av ett vetenskapligt arbete
- kritiskt reflektera över relationen mellan ett vetenskapligt arbetes resultat och den metod som använts.