Kurs GPG2S9

Sociala relationer, konflikter och makt i grundskolan åk 7-9 och gymnasieskolan

7,5 högskolepoäng
Grundnivå

Start vecka 18, 2024

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar en teoretisk-kritisk bas för att skapa beredskap att förstå de sociala relationernas komplexa karaktär.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om teorier om sociala relationer, konflikter och makt i relation till olika sociala arenor
  • visa förmåga att utifrån kursens teorier analysera, problematisera och kommunicera frågor som rör sociala relationer i skolan och på andra sociala arenor med relevans för skolans vardag
  • visa förtrogenhet med en relationellt orienterad yrkesetik och skolans värdegrund
  • visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor kopplade till identitet, sexualitet och relationer
  • reflektera över sin egen position som pedagogisk ledare och skolan som en moralisk arena utifrån kursens teoretiska perspektiv
  • visa förmåga att utifrån ovanstående teorier och erfarenheter i den egna undervisningen reflektera över former för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever.
Startar och slutar:
vecka 18, 2024 - vecka 22, 2024
Studietakt:
100%
Studieort:
Flexibel (Falun)
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Distans
Språk:
Svenska
Övrigt:
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
Behörighetskrav :
  • Didaktik och ledarskap för ämneslärare inriktning årskurs 7-9, 15 hp (inkl 7,5 hp VFU) eller Didaktik och ledarskap för ämneslärare inriktning gymnasieskolan 15 hp (inkl 7,5 hp VFU) samt Skolväsendets historia och samhällsuppdrag ämneslärare 15 hp
Urval :
Platsgaranti
Anmälningskod:
HDA-V3GFU
Huvudområde:
Nätbaserad utbildning
Obligatoriska träffar :
1 fysiska
5 online
Datorvana:

Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.

Datorkapacitet:

Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).

Genomförande:

Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.

Anmäl dig
Öppen för sen anmälan
Litteraturlista

Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

Till litteraturlistan
Kan vi hjälpa dig?

Kontakta oss om har du frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 88 88

Kursrum i Learn

I lärplattformen Learn hittar du mer information om kursen.

Besök kursrummet
Kursansvarig
Stina Jeffner

Start vecka 51, 2024

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar en teoretisk-kritisk bas för att skapa beredskap att förstå de sociala relationernas komplexa karaktär.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om teorier om sociala relationer, konflikter och makt i relation till olika sociala arenor
  • visa förmåga att utifrån kursens teorier analysera, problematisera och kommunicera frågor som rör sociala relationer i skolan och på andra sociala arenor med relevans för skolans vardag
  • visa förtrogenhet med en relationellt orienterad yrkesetik och skolans värdegrund
  • visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor kopplade till identitet, sexualitet och relationer
  • reflektera över sin egen position som pedagogisk ledare och skolan som en moralisk arena utifrån kursens teoretiska perspektiv
  • visa förmåga att utifrån ovanstående teorier och erfarenheter i den egna undervisningen reflektera över former för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever.
Startar och slutar:
vecka 51, 2024 - vecka 3, 2025
Studietakt:
100%
Studieort:
Flexibel (Falun)
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Distans
Språk:
Svenska
Övrigt:
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
Behörighetskrav :
  • Didaktik och ledarskap för ämneslärare inriktning årskurs 7-9, 15 hp (inkl 7,5 hp VFU) eller Didaktik och ledarskap för ämneslärare inriktning gymnasieskolan 15 hp (inkl 7,5 hp VFU) samt Skolväsendets historia och samhällsuppdrag ämneslärare 15 hp
Urval :
Platsgaranti
Anmälningskod:
HDA-H3HYC
Huvudområde:
Nätbaserad utbildning
Obligatoriska träffar :
1 fysiska
5 online
Datorvana:

Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.

Datorkapacitet:

Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).

Genomförande:

Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.

Anmäl dig
Öppen för sen anmälan
Litteraturlista

Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

Till litteraturlistan
Kan vi hjälpa dig?

Kontakta oss om har du frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 88 88

Kursansvarig
Stina Jeffner