Kurs GPG22J

Att handleda lärarstuderande - kurs för verksamhetsförlagda lärarutbildare

7,5 högskolepoäng
Grundnivå

Start vecka 35, 2021

Kursen behandlar lärarutbildningens statliga styrning, mål och innehåll samt hur dessa bakomliggande idéer konkretiseras i lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna. Särskilt fokus läggs vid det utbildningsvetenskapliga innehållet i utbildningen samt samverkan mellan Högskolan och förskolor/skolor genom verksamhetsförlagd utbildning och fältstudier.

I kursen studeras teorier och modeller för handledning, reflektion och bedömning i relation till uppdraget som verksamhetsförlagd lärarutbildare. Med utgångspunkt i lärarutbildningens styrdokument behandlas former för bedömning av lärarstuderandes kompetens samt den verksamhetsförlagda lärarens ansvar i bedömningsarbetet. I kursen studeras och diskuteras aktuella utbildningsvetenskapliga texter inom det fält som är relevant för kursdeltagarens verksamhetsområde.

Startar och slutar:
v35, 2021 - v2, 2022
Studietakt:
25%
Studieort:
Falun
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Normal
Språk:
Svenska
Behörighetskrav:
  • Lärarexamen
Anmälningskod:
HDA-H396V
Huvudområde:
Litteraturlista

Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

Till litteraturlistan
Kan vi hjälpa dig?

Vi finns här för dig
support@du.se
023-77 88 88

Kursrum i Learn

I lärplattformen Learn hittar du mer information om kursen.

Besök kursrummet
Kursansvarig

Start vecka 3, 2022

Kursen behandlar lärarutbildningens statliga styrning, mål och innehåll samt hur dessa bakomliggande idéer konkretiseras i lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna. Särskilt fokus läggs vid det utbildningsvetenskapliga innehållet i utbildningen samt samverkan mellan Högskolan och förskolor/skolor genom verksamhetsförlagd utbildning och fältstudier.

I kursen studeras teorier och modeller för handledning, reflektion och bedömning i relation till uppdraget som verksamhetsförlagd lärarutbildare. Med utgångspunkt i lärarutbildningens styrdokument behandlas former för bedömning av lärarstuderandes kompetens samt den verksamhetsförlagda lärarens ansvar i bedömningsarbetet. I kursen studeras och diskuteras aktuella utbildningsvetenskapliga texter inom det fält som är relevant för kursdeltagarens verksamhetsområde.

Startar och slutar:
v3, 2022 - v22, 2022
Studietakt:
25%
Studieort:
Falun
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Normal
Språk:
Svenska
Behörighetskrav:
  • Lärarexamen
Anmälningskod:
HDA-V3BE5
Huvudområde:
Anmäl dig
Öppen för sen anmälan
Litteraturlista

Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

Till litteraturlistan
Kan vi hjälpa dig?

Vi finns här för dig
support@du.se
023-77 88 88

Kursansvarig

Start vecka 35, 2022

Kursen behandlar lärarutbildningens statliga styrning, mål och innehåll samt hur dessa bakomliggande idéer konkretiseras i lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna. Särskilt fokus läggs vid det utbildningsvetenskapliga innehållet i utbildningen samt samverkan mellan Högskolan och förskolor/skolor genom verksamhetsförlagd utbildning och fältstudier.

I kursen studeras teorier och modeller för handledning, reflektion och bedömning i relation till uppdraget som verksamhetsförlagd lärarutbildare. Med utgångspunkt i lärarutbildningens styrdokument behandlas former för bedömning av lärarstuderandes kompetens samt den verksamhetsförlagda lärarens ansvar i bedömningsarbetet. I kursen studeras och diskuteras aktuella utbildningsvetenskapliga texter inom det fält som är relevant för kursdeltagarens verksamhetsområde.

Startar och slutar:
v35, 2022 - v2, 2023
Studietakt:
25%
Studieort:
Falun
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Normal
Språk:
Svenska
Behörighetskrav:
  • Lärarexamen
Anmälningskod:
HDA-H3BZF
Huvudområde:
Litteraturlista

Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

Till litteraturlistan
Kan vi hjälpa dig?

Vi finns här för dig
support@du.se
023-77 88 88

Kursansvarig