Avhandlingen undersöker hur förskolepersonal upplever psykosocialt välbefinnande i arbetet med barn i behov av särskilt stöd, med fokus på krav, resurser och upplevelsen av grupphandledning som stöd. Resultaten visar bland annat att upplevd kontroll, socialt stöd och samarbete mellan yrkesgrupper är viktiga faktorer för att hantera arbetskrav och främja välbefinnande.
Läs avhandlingen: Grupphandledning och välbefinnande: Förskolepedagogers och specialpedagogers upplevelser av krav och resurser i arbetet med barn i behov av särskilt stöd
Respondent
Veronica Semelius Granevald, doktorand i pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna
Opponent
Anne Lillvist, professor, Mälardalens universitet
Betygsnämnd
- Anette Emilson, professor, utbildningsvetenskap, Högskolan Kristianstad
- Bengt Lindström, professor emeritus, salutogenes, NTNU, Trondheim, Norge
- Anette Bagger, professor, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna
Ersättare i betygsnämnd
Annie-Maj Johansson, docent, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna
Ordförande disputationsakten
Anders Persson, docent, historia med utbildningsvetenskaplig inriktning, Högskolan Dalarna
Huvudhandledare
Monika Vinterek, professor emerita, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna
Delta på plats eller online
Opponeringen sker på Campus Falun, lokal F134 och kan även följas online. Observera att deltagande via länk innebär att du inte kan chatta elller ställa frågor, utan bara följa disputationen.