Från kognitiv neurovetenskap till undervisning: Strategier som stärker lärande
Föreläsning av Bert Jonsson, Professor i Beteendevetenskapliga mätningar och docent i Psykologi vid Umeå universitet.
Det utbildningsvetenskapliga området är starkt interdisciplinärt och lärarutbildningen står inför förändringar och där kognitiva teorier kommer att bli mer framträdande. Med anledning av detta har vi i forskargruppen Pedagogiskt Ledarskap och Pedagogiska Miljöer bjudit in Professor Bert Jonsson. Vi får under det högre seminariet ta del av en föreläsning följt av en diskussion där vi kan relatera det vi tagit del av till den forskning som pågår vid vårt lärosäte, samt på vilket sätt vi kan dra nytta av dessa kunskaper för forskning och lärarutbildning. Detta både i termer av vad vi redan kan och gör, eller vad vi eventuellt kan ta oss an för att närma oss kognitiva teorier.
Bert Jonsson är professor i beteendevetenskapliga mätningar och docent i psykologi vid Umeå universitet. Med en tvärvetenskaplig ansats kombinerar han utbildningsvetenskaplig och neurokognitiv forskning. Jonsson har undersökt effekterna av kognitivt engagemang på kreativt och matematiskt problemlösande, vilken roll lärandestrategier spelar för att förbättra långsiktigt lärande samt hur matematikängslan påverkar prestationer. Ett särskilt fokus ligger på individuella skillnaders betydelse. Som en förlängning av sina forskningsresultat och för att minska gapet mellan teori och praktik samarbetar Jonsson med skolor och lärare för att implementera evidensbaserade lärandestrategier i undervisningen. Jonsson arbetar tvärvetenskapligt i gränslandet mellan psykologi, pedagogik och kognitiv neurovetenskap. Genom samarbeten med miljöer som Umeå Functional Brain Imaging (UFBI), Umeå Mathematics Education Research Environment (UFM) och Umeå Universitets prioriterade program Lifelong Learning & Plasticity, bidrar han till att bygga broar mellan kognitionsforskning, hjärnavbildning och praktisk undervisning.
Varmt välkomna önskar ledarna för forskargruppen: Professor Anette Bagger, Docent Maria Olsson och Verksamhetsutvecklare Anna Östlin Brismark