I dagens samhälle präglas ungdomars vardag av ett ständigt ökande bildflöde, där de aktivt deltar genom att skapa, dela och tolka bilder i olika sammanhang som formar hur de förstår sig själva och världen. Samtidigt visar forskning att elevers egna erfarenheter av visuell kultur liksom deras möjligheter till medbestämmande får begränsat utrymme i bildundervisning. Genom denna doktorsavhandling undersöks hur bildlärare och elever tillsammans kan skapa utrymme för elevers agens i relation till konstruktioner av kunskap och positioner i klassrummets visuella möten.
Länk till avhandlingen: Bilddidaktiska val som skapar utrymme för elevers agens : Att utmana konstruktioner av kunskap och positioner i klassrummet
Respondent
Mari Hysing, doktorand i pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna
Opponent
Anette Olin Almqvist, professor, Mälardalens universitet
Betygsnämnd
- Mie Buhl, professor, Aalborg universitet, Danmark
- Per-Åke Rosvall, professor, Umeå universitet
- Jan Håkansson, professor, Högskolan Dalarna
Ersättare betygsnämnd
Anders Persson, docent, Högskolan Dalarna
Ordförande
Madeleine Michaëlsson, docent, Högskolan Dalarna
Huvudhandledare
Mats Tegmark, docent, Högskolan Dalarna
Delta på plats eller online
Opponeringen sker på Campus Falun, lokal F135 och kan även följas online. Observera att deltagande via länk innebär att du inte kan chatta elller ställa frågor, utan bara följa disputationen.