Disputation

Karen Stormats försvarar sin avhandling

Karen Stormats disputerar i pedagogiskt arbete med avhandlingen ”Mening med att läsa i historia. Lärares och elevers erfarenheter av mening med
att läsa skriven text i historieämnet i gymnasiet utifrån läs-ämnesförståelser”.

Datum: , kl 09:00
Plats: Campus Falun och digitalt via Zoom
Lokal: F134

Avhandlingen undersöker hur lärare och elever i gymnasiet upplever mening med att läsa texter i historieämnet. Genom intervjuer med både lärare och elever visar studien att läsning i historia kan förstås på tre sätt: som kunskapskälla, som metod för att undersöka det förflutna och som grund för reflektion och diskussion. Resultaten belyser hur både analoga och digitala resurser påverkar synen på läsning och hur läs-ämnesförståelse formas i undervisningen. Forskningen bidrar med ny kunskap om hur skolans läsundervisning kan stärka elevers engagemang och förståelse i historia.

Läs avhandlingen: Mening med att läsa i historia : Lärares och elevers erfarenheter av mening med att läsa skriven text i historieämnet i gymnasiet utifrån läs-ämnesförståelser

Respondent

Karen Stormats, doktorand i pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna

Opponent

Jan Löfström, professor i historisk-samhällelig utbildning vid Turku universitet

Betygsnämnd

  • Stig-Börje Asplund, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet

  • Eva Hultin, professor i didaktik med inriktning svenska vid Mälardalens universitet

  • Olof Franck, ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsvetenskapernas didaktik vid Göteborgs universitet

Ersättare i betygsnämnd

Jan Håkansson, professor, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna

Ordförande disputationsakten

Anette Bagger, professor, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna

Huvudhandledare

Tarja Alatalo, professor, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna

 

Opponeringen sker på Campus Falun och kan även följas online. Observera att deltagande via länk innebär att du inte kan chatta eller ställa frågor, utan bara följa disputationen. 

För mer information kontakta
Kontakt
Tarja Alatalo
Professor pedagogiskt arbete
Senast granskad: