Avhandlingen undersöker hur lärare och elever i gymnasiet upplever mening med att läsa texter i historieämnet. Genom intervjuer med både lärare och elever visar studien att läsning i historia kan förstås på tre sätt: som kunskapskälla, som metod för att undersöka det förflutna och som grund för reflektion och diskussion. Resultaten belyser hur både analoga och digitala resurser påverkar synen på läsning och hur läs-ämnesförståelse formas i undervisningen. Forskningen bidrar med ny kunskap om hur skolans läsundervisning kan stärka elevers engagemang och förståelse i historia.
Läs avhandlingen: Mening med att läsa i historia : Lärares och elevers erfarenheter av mening med att läsa skriven text i historieämnet i gymnasiet utifrån läs-ämnesförståelser
Respondent
Karen Stormats, doktorand i pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna
Opponent
Jan Löfström, professor i historisk-samhällelig utbildning vid Turku universitet
Betygsnämnd
-
Stig-Börje Asplund, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet
-
Eva Hultin, professor i didaktik med inriktning svenska vid Mälardalens universitet
-
Olof Franck, ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsvetenskapernas didaktik vid Göteborgs universitet
Ersättare i betygsnämnd
Jan Håkansson, professor, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna
Ordförande disputationsakten
Anette Bagger, professor, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna
Huvudhandledare
Tarja Alatalo, professor, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna
Opponeringen sker på Campus Falun och kan även följas online. Observera att deltagande via länk innebär att du inte kan chatta eller ställa frågor, utan bara följa disputationen.