Disputation

Anna Henriksson Persson försvarar sin avhandling

Anna Henriksson Persson disputerar i pedagogiskt arbete med avhandlingen "Skolans demokratiuppdrag i dilemmatiska rum - Lärares didaktiska överväganden om elevers inflytande".

Datum: , kl 13:00
Plats: Campus Falun och digitalt via Zoom
Lokal: F134

Avhandlingen undersöker skolans demokratiska uppdrag med fokus på hur lärare i årskurs 4–6 resonerar kring elevers inflytande i undervisningen. Genom intervjuer med lärare synliggörs hur de väger mellan olika värden och mål, som struktur, trygghet, välmående och delaktighet, när de beslutar hur och när elever ska ges inflytande. Studien visar att dessa överväganden ofta innebär praktiska och värdemässiga dilemman. Genom att förstå undervisning som ett "dilemmatiskt rum" blir det möjligt att belysa den komplexitet som präglar skolans demokratiuppdrag och lärarens roll i att förverkliga det i praktiken.

Läs avhandlingen: Skolans demokratiuppdrag i dilemmatiska rum : Lärares didaktiska överväganden om elevers inflytande

Respondent

Anna Henriksson Persson, doktorand i pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna

Opponent

Maria Rönnlund, professor, pedagogiskt arbete Umeå universitet

Betygsnämnd

  • Annika Lilja, docent, pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet
  • Jan Grannäs, docent, didaktik, Högskolan i Gävle
  • Jörgen Dimenäs, professor emeritus, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna

Ersättare i betygsnämnd

Anette Bagger, professor, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna

Ordförande

Mikael Berg Hedström, docent, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna

Huvudhandledare

Sara Irisdotter Aldenmyr, professor, didaktik, Mälardalens universitet

 

Opponeringen sker på Campus Falun och kan även följas online. Observera att deltagande via länk innebär att du inte kan chatta eller ställa frågor, utan bara följa disputationen. 

För mer information kontakta
Kontakt
Mikael Berg Hedström
Docent pedagogiskt arbete
Senast granskad: