Avhandlingen undersöker skolans demokratiska uppdrag med fokus på hur lärare i årskurs 4–6 resonerar kring elevers inflytande i undervisningen. Genom intervjuer med lärare synliggörs hur de väger mellan olika värden och mål, som struktur, trygghet, välmående och delaktighet, när de beslutar hur och när elever ska ges inflytande. Studien visar att dessa överväganden ofta innebär praktiska och värdemässiga dilemman. Genom att förstå undervisning som ett "dilemmatiskt rum" blir det möjligt att belysa den komplexitet som präglar skolans demokratiuppdrag och lärarens roll i att förverkliga det i praktiken.
Läs avhandlingen: Skolans demokratiuppdrag i dilemmatiska rum : Lärares didaktiska överväganden om elevers inflytande
Respondent
Anna Henriksson Persson, doktorand i pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna
Opponent
Maria Rönnlund, professor, pedagogiskt arbete Umeå universitet
Betygsnämnd
- Annika Lilja, docent, pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet
- Jan Grannäs, docent, didaktik, Högskolan i Gävle
- Jörgen Dimenäs, professor emeritus, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna
Ersättare i betygsnämnd
Anette Bagger, professor, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna
Ordförande
Mikael Berg Hedström, docent, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna
Huvudhandledare
Sara Irisdotter Aldenmyr, professor, didaktik, Mälardalens universitet
Opponeringen sker på Campus Falun och kan även följas online. Observera att deltagande via länk innebär att du inte kan chatta eller ställa frågor, utan bara följa disputationen.