Konferensen riktar sig till forskare, forskarstuderande, lärarutbildare, verksamma lärare, skolledare och övriga inom skola och förskola med intresse för frågor relaterade till modersmål, minoriteter och mångfald i skolsammanhang.
Lärarutbildningen i Dalarna firar 150 år i år. I samband med detta släpps en jubileumsbok med titeln "Att kunna bilda ett folk. Folkskoleseminariet i Falun 1875–1970". Vid boksläppet gör några av författarna en kort presentation av bokens innehåll.
Maria Ayoub, doktorand i vårdvetenskap, håller sin pre-disputation för projektet "The Family Talk Intervention with families affected by childhood cancer".
För hundra år sedan hade kampen för kvinnlig rösträtt just avgjorts. I Falun arbetade flera av de organiserade rösträttskämparna som lärarutbildare vid folkskoleseminariet. Hör hur synen på undervisning, kunskap och lärarskap kom att förändras i denna omvälvande brytningstid.
I denna öppna föreläsning delar Marcus Falk Johansson, universitetslektor i socialt arbete vid Högskolan Dalarna, insikter från både forskning och verklighet om anhörigskapets betydelse, utmaningar och behov av stöd.
De utbildningsvetenskapliga seminarierna är öppna för alla som är intresserade. Seminarierna fyller flera viktiga funktioner, dels som ett led i kunskapsbyggande av det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet, dels för att stärka lärarutbildningarnas vetenskapliga grund.
Forskargruppen "Miljö, teknik och delaktighet" hälsar alla forskare välkomna till en seminarieserie varav detta seminarium är det andra av tre. Alla seminarier kommer att hållas på engelska.
Forskningscentrum ”KunskapsImplementering och PatientSäkerhet (KIPS)” vid Högskolan Dalarna bjuder in till ett forskningsseminarium med presentationer och diskussioner kring forskning som behandlar olika teman inom ett hållbart arbetsliv.
Under dagens lunchwebbinarium presenterar två professorer i socialt arbete forskningsexempel på risk- och friskfaktorer kopplat till äldre personers relationer och ensamhet.
Anna Henriksson Persson disputerar i pedagogiskt arbete med avhandlingen "Skolans demokratiuppdrag i dilemmatiska rum - Lärares didaktiska överväganden om elevers inflytande".
Johanna Åkerlund, doktorand i vårdvetenskap, presenterar och diskuterar sin individuella studieplan "Preventivt arbete med ungdomar utan gymnasiebehörighet – kartläggning och stöd för att planera och hantera sin vardag".
Av alla de lärarutbildare som verkat i Falun torde Valborg Olander både vara en av de mest namnkunniga och betydelsefulla. Hör historien om en färgstark kvinna och en hennes engagerade bildningssträvanden för generationer av nya lärarinnor.
I denna öppna föreläsning delar Marcus Falk Johansson, universitetslektor i socialt arbete vid Högskolan Dalarna, insikter från både forskning och verklighet om anhörigskapets betydelse, utmaningar och behov av stöd.
Karen Stormats disputerar i pedagogiskt arbete med avhandlingen ”Mening med att läsa i historia. Lärares och elevers erfarenheter av mening med
att läsa skriven text i historieämnet i gymnasiet utifrån läs-ämnesförståelser”.
De utbildningsvetenskapliga seminarierna är öppna för alla som är intresserade. Seminarierna fyller flera viktiga funktioner, dels som ett led i kunskapsbyggande av det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet, dels för att stärka lärarutbildningarnas vetenskapliga grund.
Professor emeritus Jörgen Dimenäs bok Att lära till lärare har använts i landets lärarutbildningar i snart när tre decennier. I sitt föredrag berättar han om hur blivande lärarinnor i Falun lärde sig att använda skolträdgården som en pedagogisk resurs.
Följ med i ett öppet samtal om människans sökande efter mening, tillit och gemenskap – en möjlighet att ta del av nya perspektiv över en bit mat eller ett glas.
De utbildningsvetenskapliga seminarierna är öppna för alla som är intresserade. Seminarierna fyller flera viktiga funktioner, dels som ett led i kunskapsbyggande av det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet, dels för att stärka lärarutbildningarnas vetenskapliga grund.
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.