Nationell digital konferens om Särskilda Utbildningsbehov i Matematik (SUM) 2026

Välkomna till nationell konferens om Särskilda Utbildningsbehov i Matematik (SUM) 2026, 13:e april 8.30-17.00

Särskilda utbildningsbehov i matematik – tillgänglighet till matematiklärande

En utmaning idag är att allt för många barn och elever ställs utanför ett gott lärande och en positiv identitetsutveckling i matematikämnet. Vår vision är att bidra till en forskningsbaserad skolutveckling med fokus på specialpedagogiska frågor i matematik. Detta för att skapa tillgänglighet till ett gott lärande för fler barn och elever. Konferensen bidrar till detta genom att verka för fördjupade kunskaper och möjligheter till reflektion mellan professionella och forskare. I samband med konferensen möts också det nationella nätverket av forskare som ägnar sig åt Särskilda Utbildningsbehov i Matematik (SUM).

Denna konferens tjänar som en mötesplats för yrkesverksamma inom olika professioner och forskare som har det gemensamt att de vill skapa tillgänglighet till ett gott lärande i matematik för alla elever. För att öka möjligheten till deltagande och kunskapsbildning genomförs konferensen som en hybridkonferens. Föregående års dokumentation och keynotes finns tillgängliga efter konferensen. Dessa kan användas för fortbildning och undervisning. Konferensen genomförs på svenska, med undantag för att en keynote är internationell och på engelska.

Konferensen är ett samarrangemang av Högskolan Dalarna, Linköpings universitet, Linnéuniversitetet, Mälardalens universitet och Malmö universitet.

Information om konferensen

Syftet med konferensen är att lyfta fram och synliggöra de professionella kunskaper som lärare, rektorer, speciallärare, specialpedagoger, lärarutbildare och forskare besitter om Särskilda Utbildningsbehov i Matematik (SUM). Konferensens mål är att inspirera genom att presentera både forskning och pedagogisk verksamhet som handlar om matematikundervisning och om barn och elever i behov av särskilt stöd. Lärare och forskare inom alla skolformer är välkomna; från förskola till vuxnas lärande!

Våra huvudtalare (keynote speakers) kommer att beröra teman som ger olika perspektiv på särskilda utbildningsbehov i matematik och specifikt tillgänglighet till lärande i matematik. Förutom föreläsningar kommer även parallella tematiska sessioner att genomföras. Avsikten är att organisera dessa utifrån gemensamt innehåll. Bidragen består av bidrag från konferensdeltagarna, såväl forskare som yrkesverksamma från olika professioner. Det vill säga, sänd gärna in en kort berättelse (abstract) om något projekt eller utvecklingsarbete du eller din organisation genomfört. Under konferensen får du/ni under cirka 15 minuter berätta om detta och diskutera det med andra intresserade deltagare. I slutet på dagen möts alla deltagare i så kallade rundabordssamtal, då vi tillsammans reflekterar över det vi varit med om och konferensens huvudtema. Avslutningsvis ställs frågor till våra tre keynotes från dessa grupper.

Du är varmt välkommen att delta på konferensen, även om du inte presenterar något.

Årets konferens i korthet

  • När: 13 april klockan 8.30-17.00
  • Var: digitalt på Zoom
  • Konferensavgift: 700 kr för statliga myndigheter. För övriga 875 kr, inkl 175 kr moms.
  • Anmälan och sända in bidrag: 1 november 2025 - 29 mars 2026
  • Keynotes

Keynotes – huvudtalare

Porträttbild på Aibin BrayAibin Bray, biträdande lektor vid Trinity College i Dublin

Titel: Supporting access for at-risk learners in mathematics: Research into practice

Abstract: Students attending schools in areas of low socio-economically status (SES) consistently face systemic barriers to success in mathematics education. The underlying causes of this disparity are complex and interrelated, spanning individual, institutional, and societal levels. This presentation draws on Bronfenbrenner’s bioecological framework to examine the multiple layers of influence affecting students’ access to mathematics. Building on this theoretical lens, I will share findings from recent research that explore strategies that educators can employ to better support students at risk of marginalisation and enhance their access to the mathematics curriculum.

Dr Aibhín Bray is an Assistant Professor of Education and leader of the mathematics strands in the School of Education in Trinity College Dublin. Her research focuses on the development of teaching and learning practices that positively influence student engagement with mathematics, and with education in general. Aibhín has worked in Widening Participation for a number of years and continues to be very actively involved in Trinity’s Widening Participation programme: Trinity Access. She holds a B.A. (Int) in Mathematics and Italian and an M.Sc. in Computer Science from University College Dublin, and a H.Dip. in Education and a Ph.D. in Technology and Mathematics Education from Trinity College Dublin. She is a former teacher of Mathematics and has worked with teachers at national and international levels through a variety of National and European projects.

Om Aibin Bray (tcd.ie)

Porträttbild på Dorota LembrerDorota Lembrer, lektor vid Malmö universitet

Titel: Tillgänglig matematik i förskolan: Teoretiska och praktiska perspektiv på inkluderande undervisning

Denna keynote belyser hur matematikens värld kan göras tillgänglig för förskolebarn. Genom konkreta exempel och forskning diskuteras hur pedagoger kan skapa inkluderande lärmiljöer där varje barn ges möjligheter att utforska matematiska begrepp utifrån sina egna förutsättningar. Föreläsningen bygger på både teoretiska och praktiska perspektiv för att stärka tillgängligheten i den tidiga matematikundervisningen.

Om Dorota Lembrer (mau.se)

Porträttbild på Cecilia SegerbyCecilia Segerby, lektor och meriterad lärare vid Högskolan i Kristianstad

Titel: Språkliga aspekter som nyckel till tillgänglig matematikundervisning 

Cecilia Segerbys keynote kommer att behandla språkliga aspekter av matematikämnet, med särskilt fokus på hur texter formas i matematiska sammanhang samt på elevers strategier för att läsa och skriva i matematikundervisningen. Fokus läggs även på att utveckla elevernas lässtrategier i matematik för att göra ämnet tillgängligt för alla, inklusive elever med intellektuell funktionsnedsättning. 

Cecilia har en bakgrund som grundskollärare och speciallärare med inriktning mot matematik och hon har en bred och mångårig erfarenhet av undervisning i matematik ifrån årskurs 1 till 9 och vidare till högskolenivå. Cecilia är i dagsläget verksam som lektor i matematikdidaktik vid Högskolan Kristianstad där hon framförallt undervisar inom de specialpedagogiska programmen.

Om Cecilia Segerby (hkr.se)

Målgrupper för konferensen

  • Speciallärare, specialpedagoger och lärare som är intresserade av specialpedagogiska frågor i matematik
  • Forskare, forskarstuderande och lärarutbildare i matematikdidaktik och specialpedagogik
  • Rektorer och elevhälsopersonal i övrigt
  • Kommuntjänstemän och skolpolitiker
  • Habiliteringspersonal, logopeder eller andra professioner som arbetar med matematiksvårigheter
  • Personer som arbetar på skolmyndigheter eller SKR och som ägnar sig åt specialpedagogiska frågor i matematik

Program

  • 8.30: Konferensen öppnas
  • 8.45: Keynote 1
  • 9.45: Fika
  • 10.15: Parallella sessioner 1
  • 11.05: Paus
  • 11.15: Keynote 2
  • 12.05: Lunch
  • 13.15: Parallella sessioner 2
  • 14.15: Paus
  • 14.30: Keynote 3
  • 15.20: Fika
  • 15.45: Runda bordssamtal på temat tillgänglighet
  • 16.25: Avslutande paneldiskussion
  • 17.00: Dagen slut

Anmälan

  • Konferensavgift: 700 kr för statliga myndigheter. För övriga 875 kr, inkl 175 kr moms
  • Anmälan för deltagande öppnar 1 november 2025
  • Sista dag för att anmäla sig och skicka in bidrag 29 mars 2026
  • Besked om ditt bidrag har antagits senast 3 april 2026
  • All ekonomisk hantering handhas Högskolan Dalarna
  • Du kan betala ditt deltagande genom att betala in på bankgiro 050-2665, märk med SUM26 och namn

Skicka in bidrag (abstract)

Välkommen med ditt bidrag (abstract) på temat "Särskilda utbildningsbehov i matematik – tillgänglighet till matematiklärande". Det kan exempelvis vara ett projekt du/ni inom organisationen eller på skolan arbetar med, en fråga du/ni funderar kring, ett område du/ni fokuserar eller ett forskningsprojekt.

Möjliga områden är interventioner, framgångsrika sätt att organisera särskilt stöd i matematik eller förebyggande didaktiskt arbete som givit resultat för elever i behov av särskilt stöd. Berätta, beskriv och delge dina/era erfarenheter och slutsatser. Dessa bidrag presenteras under konferensen i tematiska sessioner, där varje bidrag presenteras under 15 minuter och diskuteras under 5 minuter.

För att ditt bidrag ska accepteras ska innehållet vara relevant för kunskapsområdet särskilda utbildningsbehov i matematik och att öka tillgängligheten till lärandet.

Abstracts och keynotes i den mån de är filmade kommer att publiceras öppet tillgängligt. Vi öppnar för att skicka in konferensbidrag 1 november 2025 (samtidigt som anmälan för deltagande öppnar). Sista dag för att skicka in bidrag 29 mars 2026 och du får besked om ditt bidrag har antagits senast den 3 april 2026.

Konferensbidrag till SUM - nationell konferens om Särskilda Utbildningsbehov i Matematik

Bidraget ska innehålla:

  • målet med aktiviteten eller studien
  • teorier och metoder eller arbetssätt och strategier
  • resultat av undervisningsinsatsen eller studien
  • slutsatser eller reflektioner över den beskrivna undervisningsformen, utvecklingsområdet eller studien du/ni beskriver, samt
  • vilken betydelse detta kan få för undervisning av elever i behov av stödinsatser.

Delta i Zoom-möte

Länken till Zoom-mötet får du när du har anmält dig till konferensen.

Det är enkelt att delta i ett Zoommöte. Ingen nedladdning eller registrering behövs.

  1. Klicka på länken till Zoommötet som du har fått. Zoom-mötet öppnas då i den webbläsare du brukar använda.
  2. Klicka på ”tillåt” om datorn frågar om tillåtelse att använda din mikrofon och webbkamera. Om du redan har Zoomklienten/programmet på datorn kommer det att öppnas när du klickar på länken, och mötet startar precis som vanligt.

Observera att om du använder en jobbdator för detta så kolla upp i god tid att Zoom går att använda på denna. Ibland har vissa arbetsgivares IT-support stängt av Zoom, och då måste du få hjälp av dem så att Zoom går att använda. Alternativt kan du använda en privat dator istället.

Bra att tänka på:

  • Använd gärna ett headset eller hörlurar med mikrofon. Då får både du och de andra i mötet så bra ljud som möjligt.
  • Använd helst dator! (Även om Zoom också funkar med mobil eller iPad).
  • Stäng av din mikrofon när du inte pratar. Det gör du på symbolen för mikrofonen längst ner till vänster i bild.
  • Testa gärna din webbkamera och mikrofon i förväg. Detta kan du enkelt göra via Zooms funktion ”testmöte”. Gå in på zoom.us/test och följ instruktionerna.
  • Anslut till ditt Zoom-möte i god tid så du hinner bekanta dig med hur du gör för att till exempel stänga av och på kameran och mikrofonen.

Arrangörer

Lokal Organisationskommitté: Professor Anette Bagger och Lektor Maria Walla från Högskolan Dalarna.

Nationell Organisationskommitté: Doktorand Susanne Erlandsson och Doktorand Lena Karlsson från Linnéuniversitetet, Lektor Lotta Holme och PhD Anna Lundberg från Linköpings universitet, Docent Helena Roos från Malmö universitet, Biträdande Lektor Anna-Lena Andersson och Biträdande Lektor Tuula Koljonen från Mälardalens universitet.

Logga för nationell konferens om säkrskilda utbildningsbehov i matematik

Logga för Linnéuniversitetet   Logga för Linköpings Universitet

Logga för Malmö Universitet Logga för Mälardalens Universitet  Logga för Högskolan Dalarna

Senast granskad:
Senast granskad: