Forskningsprojekt

Matematik i anpassad grundskola och nationell bedömning. En Implementeringsstudie (MAGI)

Denna pilotstudie syftar till att bidra med kunskap om implementeringen av nationell bedömning i matematik för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) i årskurs 1 och 3 inom ramen för anpassad grundskola (AG). Studien är etikprövad med dr.rn 2024-03607-01

Beskrivning

Ett ytterligare syfte i projektet är att utveckla metoder och teori för att beforska nationell bedömning i denna skolform. I projektet analyseras bedömningsstödens styrning och relegering, själva bedömningsstöden och lärares arbete med dem i en implementeringsfas. Vi antar en praktiknära ansats och fokuserar lärares arbete med bedömningsstödet inför, under och efter genomförandet genom fokusgruppsintervjuer på en anpassad grundskola. Projektet lägger särskild vikt vid att beakta AGs särart och undervisningskontext och har potential att belysa såväl skolans styrning som genomförandet av nationell bedömning i den anpassade skolformen och därmed rättvis och stödjande nationell bedömning för elevgruppen.

Studien genomförs som ett samarbete mellan Mälardalens Universitet genom huvudansvarig forskare biträdande lektor Anna-Lena Andersson, Högskolan Dalarna genom Professor Anette Bagger samt Högskolan Kristianstad genom Professor Daniel Östlund

Publikationer

Andersson, A. , Bagger, A. & Lillvist, A. (2024). Looking through the kaleidoscope of inclusion in policy on students with intellectual disabilities.  European Journal of Special Needs Education, 39 (4), 612-625. [BibTeX]

Bagger, A. & Daniel, Ö. (2021). Hållbar bedömning med elever som har intellektuell funktionsnedsättning: Vad, hur och varför?. I: Jonny Wåger; Daniel Östlund, Hållbart och meningsfullt lärande: Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning (ss. 223-244). Stockholm: Studentlitteratur AB. [BibTeX]

Andersson, A. , Lillvist, A. & Bagger, A. (2022). The stealth policy of inclusion of students with intellectual disability. I: Mikael Dal,  EDUCATION AND INVOLVEMENT IN PRECARIOUS TIMES ABSTRACT BOOK. NERA CONFERENCE 2022. Konferensbidrag vid Inclusive Education for Students With Intellectual Disabilities. Nordic educational research association (NERA 2022), Reykjavik, Iceland, June 1-3, 2022. (ss. 1039-1039). School of Education, University of Iceland. [BibTeX]

Projektöversikt
Projektansvarig
Anna-Lena Andersson, Mälardalens universitet
Projektperiod
2024-01-01 — 2025-08-01
Projektstatus
Avslutad
Medlemmar
  • Daniel Östlund, Högskolan i Kristianstad