Forskningsprojektets övergripande syfte är att genom tvärdisciplinära perspektiv på internationalisering, globalisering och hållbarhet i högre utbildning synkronisera innebörderna i läroplanernas lärandemål vid Högskolan Dalarna. Projektet operationaliseras via socionomprogrammet, sjuksköterskeprogrammet, förskollärarprogrammet och idrottslärarprogrammet där förtydligandet av begreppsdefinitioner och identifiering av redan befintliga ansatser utgör en viktig del av undersökningen. Med hjälp av den senaste forskningen på området och ledande doktriner som exempelvis Brundtlandsrapporten, kartlägger projektet hur dominerande synsätt satt sin prägel hos olika lärosäten. Syftet är att skapa en aktuell bild av hur arbetet bedrivs och att genom aktuella och användbara definitioner skapa ett framåtsyftande omvärldsperspektiv som kan fokusera på generiska och specifika kompetenser uttryckta i lärandemål vid Högskolan Dalarna. Resultatet förväntas bidra till en extern forskningsansökan.
Idrotts- och hälsovetenskap Omvårdnad Pedagogiskt arbete Socialt arbete
Finansiärer
Medel för tvätdisciplinära forskarnätverk under 1 år, Högskolan Dalarna
Högskolan Dalarna sparar viss data för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.
Läs mer om kakor