Utveckling och lärande för ämneslärare inriktning åk 7-9 (varav 7,5 hp VFU)
Start vecka 35, 2023
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa kunskaper om olika didaktiska och teoretiska perspektiv på lärande, utveckling och kunskap samt visa förståelse för hur dessa kan leda till ämneslärares olika förhållningssätt i den pedagogiska verksamheten
- visa kunskaper om hur elevers lärande och utveckling påverkas, begränsas och möjliggörs av olika förutsättningar
- visa kunskaper om och förmåga att aktivt verka för skolans värdegrund och samhällsuppdragets intentioner samt reflektera över, analysera och värdera detta i förhållande till elevers utveckling och lärande
- visa förmåga att, såväl i tal som i skrift, argumentera för val av innehåll och arbetsformer i den egna undervisningen samt beskriva och reflektera över den egna utvecklingen till lärare utifrån ett kunskapsteoretiskt perspektiv
- visa förmåga att självständigt och i samarbete med verksamma lärare planera, genomföra och utvärdera undervisning inom sitt andraämne (enligt vald ämneskombination) i relation till grupp, individ och verksamhetens förutsättningar
- visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till gällande styrdokument
- visa förmåga att, utifrån specialpedagogiska behov, använda och reflektera över olika digitala resursers möjligheter och begränsningar för elevers lärande och utveckling.
- Startar och slutar:
- vecka 35, 2023 - vecka 44, 2023
- Studietakt:
- 100%
- Studieort:
- Flexibel (Falun)
- Undervisningstid:
- Dag
- Studieform:
- Distans
- Språk:
- Svenska
- Övrigt:
-
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
- Behörighetskrav :
-
- Didaktik och ledarskap för ämneslärare inriktning åk 7-9 (inklusive 7,5 hp VFU), 15 hp och 30 hp i programmets andra undervisningsämne
- Urval :
- Platsgaranti
- Anmälningskod:
- HDA-H3FWX
- Huvudområde:
- Obligatoriska träffar :
- 1 fysiska
- 20 online
- Datorvana:
-
Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.
- Datorkapacitet:
-
Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).
- Genomförande:
-
Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om har du frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 88 88
I lärplattformen Learn hittar du mer information om kursen.
Besök kursrummetStart vecka 3, 2024
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa kunskaper om olika didaktiska och teoretiska perspektiv på lärande, utveckling och kunskap samt visa förståelse för hur dessa kan leda till ämneslärares olika förhållningssätt i den pedagogiska verksamheten
- visa kunskaper om hur elevers lärande och utveckling påverkas, begränsas och möjliggörs av olika förutsättningar
- visa kunskaper om och förmåga att aktivt verka för skolans värdegrund och samhällsuppdragets intentioner samt reflektera över, analysera och värdera detta i förhållande till elevers utveckling och lärande
- visa förmåga att, såväl i tal som i skrift, argumentera för val av innehåll och arbetsformer i den egna undervisningen samt beskriva och reflektera över den egna utvecklingen till lärare utifrån ett kunskapsteoretiskt perspektiv
- visa förmåga att självständigt och i samarbete med verksamma lärare planera, genomföra och utvärdera undervisning inom sitt andraämne (enligt vald ämneskombination) i relation till grupp, individ och verksamhetens förutsättningar
- visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till gällande styrdokument
- visa förmåga att, utifrån specialpedagogiska behov, använda och reflektera över olika digitala resursers möjligheter och begränsningar för elevers lärande och utveckling.
- Startar och slutar:
- vecka 3, 2024 - vecka 12, 2024
- Studietakt:
- 100%
- Studieort:
- Flexibel (Falun)
- Undervisningstid:
- Dag
- Studieform:
- Distans
- Språk:
- Svenska
- Övrigt:
-
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
- Behörighetskrav :
-
- Didaktik och ledarskap för ämneslärare inriktning åk 7-9 (inklusive 7,5 hp VFU), 15 hp och 30 hp i programmets andra undervisningsämne
- Urval :
- Platsgaranti
- Anmälningskod:
- HDA-V3GFR
- Huvudområde:
- Obligatoriska träffar :
- 1 fysiska
- 20 online
- Datorvana:
-
Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.
- Datorkapacitet:
-
Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).
- Genomförande:
-
Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om har du frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 88 88