Kurs AEN25J

Examensarbete i engelska för ämneslärarexamen, inriktning gymnasieskolan

30 högskolepoäng
Avancerad nivå

Start vecka 36, 2020

Kursens övergripande mål är att den studerande ska kunna genomföra en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i en didaktisk frågeställning inom ämnet engelska. Vidare förväntas den studerande visa ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa väsentligt fördjupade kunskaper om ett avgränsat område inom engelskdidaktisk forskning omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsresultat och aktuella forskningsbehov
  • självständigt, utifrån en fördjupad insikt i engelskdidaktiskt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, formulera ett syfte med tillhörande forskningsfrågor
  • med vetenskapsteoretiska termer diskutera och argumentera för val av metod och teori i relation till det formulerade syftet med den egna studien
  • självständigt och kritiskt redogöra för, systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat inom valt forskningsområde utifrån vetenskapsteoretiska såväl som ämnesdidaktiska perspektiv
  • självständigt samla, sammanställa och kritiskt analysera insamlat material samt därvid följa gängse forskningsetiska regler
  • skriftligt och muntligt kommunicera, presentera och argumentera på god akademisk engelska för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett insiktsfullt och konstruktivt sätt
  • självständigt och kritiskt analysera och diskutera andras vetenskapliga arbeten samt i form av tydlig konstruktiv respons peka på såväl förtjänster som tillkortakommanden.
Startar och slutar:
v36, 2020 - v2, 2021
Studietakt:
100%
Studieort:
Flexibel (Falun)
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Distans
Språk:
Engelska
Övrigt:
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
Behörighetskrav:
  • Engelska I med didaktisk inriktning, 30 hp, Engelska II med didaktisk inriktning, 30 hp, Engelska III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp, eller motsvarande kunskaper
Anmälningskod:
HDA-H36FW
Huvudområde:
Nätbaserad utbildning
Obligatoriska träffar :
0 fysiska
20 online
Datorvana:

Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.

Datorkapacitet:

Tillgång till dator (ej mini pc, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).

Genomförande:

Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.

Start vecka 3, 2021

Kursens övergripande mål är att den studerande ska kunna genomföra en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i en didaktisk frågeställning inom ämnet engelska. Vidare förväntas den studerande visa ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa väsentligt fördjupade kunskaper om ett avgränsat område inom engelskdidaktisk forskning omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsresultat och aktuella forskningsbehov
  • självständigt, utifrån en fördjupad insikt i engelskdidaktiskt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, formulera ett syfte med tillhörande forskningsfrågor
  • med vetenskapsteoretiska termer diskutera och argumentera för val av metod och teori i relation till det formulerade syftet med den egna studien
  • självständigt och kritiskt redogöra för, systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat inom valt forskningsområde utifrån vetenskapsteoretiska såväl som ämnesdidaktiska perspektiv
  • självständigt samla, sammanställa och kritiskt analysera insamlat material samt därvid följa gängse forskningsetiska regler
  • skriftligt och muntligt kommunicera, presentera och argumentera på god akademisk engelska för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett insiktsfullt och konstruktivt sätt
  • självständigt och kritiskt analysera och diskutera andras vetenskapliga arbeten samt i form av tydlig konstruktiv respons peka på såväl förtjänster som tillkortakommanden.
Startar och slutar:
v3, 2021 - v22, 2021
Studietakt:
100%
Studieort:
Flexibel (Falun)
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Distans
Språk:
Engelska
Övrigt:
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
Behörighetskrav:
  • Engelska I med didaktisk inriktning, 30 hp, Engelska II med didaktisk inriktning, 30 hp, Engelska III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp, eller motsvarande kunskaper
Anmälningskod:
HDA-V379N
Huvudområde:
Nätbaserad utbildning
Obligatoriska träffar :
0 fysiska
20 online
Datorvana:

Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.

Datorkapacitet:

Tillgång till dator (ej mini pc, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).

Genomförande:

Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.