I kursen behandlas teknik utifrån elevnära exempel hämtade från vardag och samhälle. Teknikens karaktär och historia belyses och diskuteras samt hur teknikens utveckling påverkat människans livsvillkor och tillvaro samt miljön. Tekniska lösningar och tekniska system i hemmet och i samhället studeras. Den studerande får i samband med ovanstående innehåll utforma och utvärdera egna tekniska konstruktioner. Konstruktionsarbetet kopplas i diskussioner till den tekniska utvecklingen och teknikutvecklingsarbetets olika faser. I kursen behandlas även programmering och den studerande ges möjlighet att styra föremål genom programmering.
Vidare behandlas ämnesdidaktiska perspektiv på elevers lärande i teknik utifrån aktuella styrdokument, forskning och beprövad erfarenhet. Inom kursen diskuteras språkutvecklande och inkluderande arbetssätt inom undervisningen i teknik. Elevers intresse för teknik och teknikundervisning ur ett genusperspektiv diskuteras och problematiseras. Den studerande ges även möjlighet att reflektera över hur programmering kan användas i teknikundervisningen. En del av kursen utgörs av kursdeltagarens planering, genomförande och utvärdering av egen undervisning i teknik. Olika typer av bedömning behandlas och reflektion över den egna planeringen ingår som en viktig del i kursen.
Behörighet: Lärarexamen Övrigt: Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare samt fritidspedagoger och motsvarande. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen. Studierna är förlagda till dagtid. I kursen ingår en obligatorisk campusdag i Falun med praktiska övningar och workshops. I övrigt ges kursen genom nätbaserad undervisning på distans, varav 8 tillfällen är obligatoriska. Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling samt headset eller högtalare med mikrofon krävs. Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll. Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.
Obligatoriska onlineträffar förekommer enligt schema.
Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Ansluta kringutrustning till din dator, kunna installera program och göra anpassade inställningar på din dator.
Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 2 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).
Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) är en naturlig del i utbildningen samt nätbaserade möten med ljud och bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet. Användning av mer avancerade program exempelvis simuleringsprogram.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.